messy Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Jeg er 21 år, og har brukt "fast" prevensjon siden jeg var 15. Jeg gikk først et par år på jasmin p-pille, gikk over til loette (men ble totalt humørsyk) og byttet tilbake igjen til jasmin etterhvert. Nå er det sånn at når jeg var yngre så hadde jeg ikke slike type problemer som jeg skal forklare videre nedover- men de har kommet med årene (får en vel si). Etter å ha begynt på jasmin igjen, vill jeg etter en stund se hvordan kroppen min var uten noen former for hormoner, og sluttet. Etter et år satt jeg inn en p-stav og begynte jeg å merke bivirkninger igjen. Spesielt merkbart er det med nedsatt sex-lyst, men det er også andre greier, som forstyrrer meg enda mer. Blandt annet føler jeg meg ofte "koblet ut" av meg selv, og det er akkurat som og jeg ikke får helt kontakt med omverden (er en følelse dette, og ikke noe rent fysisk). Jeg får det inntrykket av jeg er mer i mitt eget hode, mer stille og reservert. Men jeg blir også letter distrahert og irritert, og klarer liksom ikke være helt 100% til stede i deg jeg gjør (noe som vises i at jeg går i dørkarmer, sparker i stolkanter, søler når jeg spiser mye mer enn før osvosv). Spesielt når det kommer til sexen. I utgangspunktet trodde jeg dette var en fase av noe slag, altså noe psykisk som kom til å gå over etterhvert. Men når jeg tok en pause fra p-pillene, og alt dette bedret seg. Så etter jul satt jeg inn en p-stav- og alle disse symptomene/bivirkningen/følelsene kom tilbake igjen med en gang. Og inntil da hadde jeg vel ikke satt meg helt ned å tenkt over at dette kunne ha en sammenheng. Jeg må innrømme at jeg aldri har hatt det så bra med meg selv som når jeg ikke gikk på noen form for hormonbasert prevensjon. Mellom p-pillene og p-staven har jeg hatt et års pause, der ingen av disse følelsene har vært spesielt til stede. Nå har jeg tatt ut p-staven igjen, men da står jeg jo like ubeskyttet som før. Kjærsten sier han ikke bryr seg, og at jeg kan godt gå uten prevensjon hvis jeg føler meg best uten. Det er bare det at i et fast forhold- så er kondomer upraktisk. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Pleier å ha regelmessig syklus uten p.piller/pstav. (med p-staven har jeg hatt mensen i 16 uker i strekk, også et stort bidrag til hvorfor jeg ville ta den ut) Er det noen andre der ute som bare ikke klikker med hormonprevensjon? Noen som har noen råd til hvordan jeg kan finne det som fungerer best for meg?
Gjest Catwoman Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Har du prøvd p-plaster? Jeg har brukt det i fem år - og er fornøyd med det. Bivirkningene er de samme som p-piller, men hormondosen strømmer mer jevnt enn ved p-piller, så man blir gjerne ikke like plaget av bivirkningene.
Gjest Merci Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Mercilon er det som har fungert best for meg hittil. Har enda ikke oppdaget noen bivirkninger og har nå gått på dem i en måned. Har prøvd mye annet og fått bivirkninger av alt sammen. (Ikke prøvd Loette og p-plaster)
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg føler meg heller ikke helt som meg selv når jeg går på p-piller, som er det eneste jeg har prøvd utenom kondomer. Jeg tok en pause fra pillene sommeren for over to år siden og siden da har vi brukt kondomer... Det fører til at vi ikke bare kan "hoppe på" hverandre, men sjansen for at vi hopper på hverandre er mye større, når jeg slipper å ha nedsatt sexlyst pga. hormonprevensjon. Dessverre har jeg ikke noen råd å komme med. Du kan jo prøve p-plaster eller p-ring? Evt. pessar og sæddrepende krem. Men da er vi tilbake til det at man må planlegge når man skal ha sex.
Gjest Sandbekken Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har det på samme måte som deg ts, pluss masse andre fysiske bivirkninger Jeg fant ut for en stund siden at det faktisk finnes en annen løsning på problemet nemlig ---> pearly pfc! Jeg har ikke skaffet meg en slik enda, for jeg vil snakke med en gynekolog først, men dette virker utrolig bra! anbefaler at du bestiller en brosyre derfra
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Vi bruker sikre perioder og kondom uten å bruke pearly ol.(går rundt i tåkeland, blir deprimert og mister sexlyst av hormonprevansjon, prøvd en del ulike). Nå er jeg i fast stabilt forhold der det ikke er krise om jeg blir gravid (har også lest at denne metoden er meget sikker dersom den praktiseres korrekt). Kroppen min gir tydelige signaler så det er ikke noe problem for meg å vite når eggløsning har vært. Dersom man sliter med det så har jeg lest en del om pearly osv. og regner med at disse kan være til hjelp.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg vil anbefale p-plaster. Har selv gått på det i noen år nå og er kjempefornøy. Jeg klarer aldri å huske på å ta piller, så plaster var en god løsning for meg ettersom den kun skal skiftes en gang i uka. Du slipper også å tenke på dette med oppkast og diaré som kan gi usikker sex, fordi fordøyelsessystemet har ingen innvirkning på p-plasteret. Jeg bytter på lår hver gang jeg skifter og der henger det og blir bortglemt. Jeg har aldri opplevd at det har ramlet av. P-plaster skal også være mildere enn p-piller så bivirkningene blir kanskje de samme, men med mindre risiko. Jeg har aldri merket noen av dem.. Men ettersom den er svakere kan det fortere oppstå mellomblødninger, noe jeg ble litt sjokkert over å få vite på(i sommer) fordi jeg aldri har hatt noe problemer med det. Hvis det hadde vært et hormonelt prevensjonsmiddel som sikkert fjernet mensen hadde jeg valgt det, men til den tid kommer står jeg med p-plasteret. Det har aldri vært noe problemer med å hoppe over blødninger, noe jeg nesten er avhengig av til tider. Jeg er storfornøyd og anbefaler virkelig dette!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå