Gå til innhold

Gave når man ikke er bedt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_joika_*
Skrevet

Hei,

Hvordan er skikk og bruk når en venninne som man har litt kontakt med skal gifte seg i utlandet, og bare skal ha med de nærmeste. Dvs jeg er ikke bedt i noe bryllup. Jeg vil jo gjerne gi dem noe, men blir det litt rart når jeg ikke er bedt? Eller er det vanlig å gi til alle sine venner uansett om man er med i bryllup eller ikke? Og når skal gaven overrekkes? Neste gang jeg ser henne? Eller oversendes før bryllup, eller til de er hjemme fra turen? (Bor for langt unna til å bare dra med gaven på en måte...) Blir det fjernt å gi henne bryllupsgave etter bryllupet på en måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Hvordan er skikk og bruk når en venninne som man har litt kontakt med skal gifte seg i utlandet, og bare skal ha med de nærmeste. Dvs jeg er ikke bedt i noe bryllup. Jeg vil jo gjerne gi dem noe, men blir det litt rart når jeg ikke er bedt? Eller er det vanlig å gi til alle sine venner uansett om man er med i bryllup eller ikke? Og når skal gaven overrekkes? Neste gang jeg ser henne? Eller oversendes før bryllup, eller til de er hjemme fra turen? (Bor for langt unna til å bare dra med gaven på en måte...) Blir det fjernt å gi henne bryllupsgave etter bryllupet på en måte?

I wouldn't give a gift if I wasn't invited. I would only send a card congratulating the couple.

Skrevet

Det er absolutt vanlig å gi gave til gode venner som gifter seg, selv om man ikke er bedt i bryllupet. Jeg ville gitt neste gang jeg ser henne tror jeg, men det går fint an å gi gave etterpå også.

Skrevet

Siden det er langt unna, ville jeg sendt gavekort i en av butikkene de har ønskeliste i (med mindre det var noe helt spesielt (personlig) jeg ønsket å gi).

Skrevet

Å gi gave mener jeg skal føles naturlig. Jeg ville gitt venninnene mine gaver selv om jeg ikke ble bedt. Når jeg ville gitt gaven synes jeg ikke spiller noen rolle. En gave passer uansett før eller etter. Jeg valgte å gi gave til ei som jeg ikke var bedt til i fjor og da leverte jeg den på jobben hennes to-tre dager før bryllupet da jeg visste hun skulle inn til byen/jobben for å ordne en del ting og bl.a. innom jobben sin. I og med at din venninne skal gifte seg i utlandet synes jeg det er irrelevant om de får gaven før eller etter siden de ikke vil ha det typiske tradisjonelle gavebordet.

Skrevet

Blant de jeg kjenner, er det i alle fall helt naturlig å gi en gave selv om man ikke er bedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...