Gå til innhold

Utflod etter utskrapning og termobehandling + litt til

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff. For en drøy uke siden var jeg inne og fikk foretatt utskrapning og termobehandling av livmor pga. at jeg alltid har hatt svært kraftig mens. I samme slengen fikk jeg fjernet 3 cyster (oppdaget under utredningen til termobehandlingen) og som om ikke det var nok så ble jeg også sterilisert (etter eget ønske naturligvis). Skikkelig "understellsbehandling" altså.

Operasjonen gikk greit og det meste ser greit ut etterpå også. Sårene etter operasjonen gror greit og i beskrivelsen av termoballongbehandlingen står det at jeg må regne med å ha en del utflod i noen uker.

Joda, utfloden er der den og jeg har bevepnet meg med bind. Det som uroer meg en smule er at det ser ut som det er litt blod i utfloden. Ikke mye, bare såpass at det blir svak rosafarging i bindet og litt rosa på papiret når jeg har tisset. Burde ikke det begynne å gi seg nå etter 10 dager og gå over til litt mer brunlig nyanse?

Må legge til at jeg har ingen symptomer som skulle tilsi betennelse, og vanlig celleprøve som ble tatt i mars var helt fin. Har heller ingen smerter av betydning, selv om jeg naturligvis er litt øm i systemet enda. (Stoppet å spise smertestillende 2 dager etter inngrepet. )

Når bør jeg begynne å bekymre meg og mase på legen? Dvs. hvor lenge etter et slikt inngrep kan man forvente at det kommer litt blodvæske?

Siden det står at man kan forvente utflod i noen uker tenkte jeg å la det gå 2-3 uker før jeg evt. ringer fastlegen og spør. Høres det rimelig ut? Tross alt fikk jeg jo utført flere inngrep enn det som står i den tilsendte informasjonen så jeg er kanskje lovlig utålmodig når jeg innbiller meg at alle spor etter blod skal være vekk allerede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser en del har vært inne og lest uten å svare, så "til glede" for andre som måtte finne på å søke opp slike ting så har jeg litt av svaret. Nå, 14 dager etter operasjonen er ting ganske normalisert hos meg.

Snakket med legen i går (phu, det er varmt så jeg ville spørre når jeg trygt kunne prøve meg på utendørsbading) og fikk høre at utendørsbading i saltvann var OK etter drøye 2 uker så fremt jeg ikke blødde og selv fant det komfortabelt. (For dem som måtte lure så er bassengbad ikke OK før etter ca. 5 uker pga. mulig infeksjonsfare. "Såret" i livmoren er rimelig stort og trenger litt tid på seg.)

Av spørsmålene legen stilte så forsto jeg det slik at det slett ikke er uvanlig å småblø selv 14 dager etter inngrepet, så man bør åpenbart drøye panikken litt i slike tilfeller.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det stoppet ikke helt etter 14 dager, så i ren frustrasjon kontaktet jeg en "nettlege" og forklarte hva slags operasjon det var og spurte hvor lenge "noen uker" normalt var.

3-4 uker var svaret.

I morgen er det 4 uker siden operasjonen og jeg har nå vært "normal" i 2-3 dager. Så nettlegens estimat stemte temmelig nøyaktig for meg. Så vet dere det hvis noen gjør et søk på samme type operasjon. Jeg fant nemlig lite info om den selv, når jeg googlet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...