Gå til innhold

Helligdag


Gjest Borettslagsforvikling

Anbefalte innlegg

Ikke evner å innrette seg? Jøss, er man evneveik nå dersom man ikke er enig i alle regler som finnes? Man må da ha lov til å være uenig og diskutere uten å få sånt slengt etter seg!

Jeg er enig med ts at søndager ikke sees som helligdag i daglig bruk. I såfall burde man jo fått helligdagstillegg for å jobbe søndager, og det er det da svært få som får.

Når jeg jobber, jobber jeg lørdager og søndager. Da får jeg helgetillegg, noe jeg ser på som en kompansasjon for å jobbe dager der andre vanligvis har fri, men ikke helligdagstillegg (som gir 100 % ekstratillegg, mens lørdag- og søndagstillegg er 35 kr timen ekstra (mao likt) - til sammenligning er kveldstillegget 45 kr timen noe som er kompansasjon for å jobbe på kveld).

Brunhilde: det har ikke med å innrette seg etter regler å gjøre - det gjør jeg, så lenge det er klart hva regelen er. For meg blir det tvetydig å skrive "ikke bruk vaskeriet på helligdager" fordi helligdag er et ord med to betydninger, en i dagligtalen og en for å tolke lovgivning o.l.. Dette er ikke en bedrift med ansatte, eller en handling som fører til fortjeneste - dette er snakk om vanlige beboere som tar hensyn til hverandre med borettslagregler i bakgrunnen. Det er ikke ut i fra den betydning og sammenheng opplagt at søndag regnes som helligdag.

Jeg spurte forresten samboeren min uten først å opplyse om hva som står i loven. Han mente at søndag ikke regnes som helligdag, og etter jeg sa hva som står i loven mente han fortsatt at det bare er i streng betydning og at det ikke gjelder for vaskeriet. Da burde det ha stått søn- og helligdager dersom søndager var inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...