Gå til innhold

Helligdag

Gjest Borettslagsforvikling

Anbefalte innlegg

Gjest Borettslagsforvikling

Hvilke dager mener du går under begrepet "helligdag" i dag? Traff på "Narvestad" i sted...

Etter gammelt var jo søndagen en helligdag, men i dagens samfunn er vel neppe dette en helligdag? Jeg regner i hvertfall ikke dette som helligdag og har nå tydeligvis blitt rotet opp i surr pga egentolkning av dette i blokken der jeg bor, jeg siterer: "vaskeriet skal ikke benyttes hverdager etter kl. 22 og helligdager"

Jeg har googlet litt og tydeligvis så er søndagen, etter grunnloven, en helligdag for kirkegang og da skal man ikke arbeide.

Jeg ble virkelig overrasket av å finne ut at søndag er en helligdag.

Se vekk et øyeblikk fra kunnskapen om at det står i grunnloven:

Regner du søndag for helligdag? Tolker du sitatet fra lappen på vaskeriet som at søndag er helligdag? (Hva er da lørdag, hverdag? Det blir da i hvertfall feil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker ikke søndag som helligdag. Da skulle jeg hatt helligdagstillegg (133%) på jobben mye oftere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er hellidag, den er merket med rødt i kalenderen, noe som burde være bevis godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg har aldri tenkt over hvorfor søndagen er rød, den er liksom bare det. Jeg skjønner det jo nå når jeg har blitt opplyst om at det står i grunnloven, men jeg ville bare vite hva den offentlige oppfatningen om søndager og helligdager er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I det sameiet jeg bodde før hadde vi også disse vaskerireglene og de var like gamle som ... eh ... grunnloven, eller i alle fall huset vi bodde i. Jeg trådte til og fikk dem endret på generalforsamlingen jeg slik at det gikk an å få vasket klær også noen timer om søndagen. Det var ikke måtte på protester fra den eldre garde, men de som bodde nærmest vaskeriet ville helst slippe at man begynte tidlig på morgenen og holdt på til sent på kveld søndag og dermed fikk jeg gjennom at vi kunne vaske fra 11 til 15.

Søndag er helligdag, det er derfor butikker og sånt vanligvis er stengt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er helligdag, det er derfor butikker og sånt vanligvis er stengt også.

Trodde rett og slett dette var lover og regler om arbeid, jeg ante ikke at det var fordi det er en helligdag.

En helligdag er etter min oppfatning en dag "utenom det vanlige" som vi har et fast antall av hvert år. Bevegelige (f.eks. pinsen) og faste (f.eks. 1. & 2. juledag). Det er jo i den forstand man bruker begrepet helligdag i dagligtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lov om helligdager har en ganske klar definisjon:

"§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

b) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag), " osv

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html

Det jeg lurte på hva folk sin oppfatning om dette var, om folk egentlig var klar over det. Søndager blir jo i dagligtalen ikke omtalt som helligdag. Jeg skrev at jeg visste det stod i loven.

Er det bare de dagene du nevner der som er helligdager? Hva med alle de andre "røde" dagene da? Er det høytidsdager det da? Vil det si at det er ok at jeg vasker klær på 1. mai og 17. mai? (Som er høytidsdager og ikke helligdager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med trådstarter, det å inkludere søndager er litt firkantet, selv om det strengt tatt er korrekt etter loven. Men i daglig bruk? Man hører jo ofte uttrykket "søn- og helligdager", og jeg mener at det burde stått dette på oppslaget dersom søndager var inkludert. Hvorfor har man ellers dette uttrykket?

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Er det bare de dagene du nevner der som er helligdager?
Nei, det er en hel drøss til, det var derfor jeg skrev 'osv' etter sitatet. Hele lista kan du finne på lovdata.

Jeg har alltid tenkt på søndag som en helligdag. Kanskje fordi jeg er oppvokst i borettslag og det var en del regler rundt det.

Selv om jeg ikke er kristen syns jeg det er et veldig bra tiltak fra den kanten å sette av en dag i uka til å ha litt ro og fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det jeg lurte på hva folk sin oppfatning om dette var, om folk egentlig var klar over det. Søndager blir jo i dagligtalen ikke omtalt som helligdag. Jeg skrev at jeg visste det stod i loven.

Er det bare de dagene du nevner der som er helligdager? Hva med alle de andre "røde" dagene da? Er det høytidsdager det da? Vil det si at det er ok at jeg vasker klær på 1. mai og 17. mai? (Som er høytidsdager og ikke helligdager)

1. og 17. mai pleier å være nevnt særskilt. Forøvrig er alle "røde" dager i kalenderen "vaskefri sone" dersom det er borettslagets reglement.

Jeg har alltid visst at Søndag er helligdag. Men som nevnt i mitt første innlegg så argumenterte jeg for - sammen med noen andre av den yngre garde i huset der vi bodde - for å slekke litt på disse reglene. Argumentene vi brukte den gangen var at det ikke alltid var like lett å nå vasking om kveld/ettermiddag (det var forbud mot vask etter kl 20 også samt bare 4 timer om lørdagen) og at det var MANGE i blokken om de to maskinene og tørketrommelen. Vi vant frem fordi de eldre var i mindretall samt at vi argumenterte godt. Vi oppnådde å øke vasketiden til kl 17 om lørdagen og altså noen timer om søndagen og utvidet tid på hverdager til kl 21.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører jo ofte uttrykket "søn- og helligdager", og jeg mener at det burde stått dette på oppslaget dersom søndager var inkludert. Hvorfor har man ellers dette uttrykket?

Det er nok derfor jeg er forvirret fordi dette uttrykket ofte brukes. F.eks.om åpningstider til div. butikker står det ikke "helligdager: stengt." men "søn- og helligdager: stengt"

Jeg får be om en presisering da, jeg kan ikke være den eneste i borettslaget som ikke har oppfatningen av at søndag regnes som helligdag (selv om det etter lov er det - det er nok mange andre lover jeg heller ikke vet om).

Det må sies at de lappene som henger på døren der nok stammer fra den tiden da ting ble skrevet på skrivemaskin. Det ser i hvertfall slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

I et borettslag jeg bodde en gang gikk rett og slett strømmen til vaskemaskinene utenfor åpningstiden... Det var ikke så morsomt første gangen jeg oppdaget det.

Mange borettslag kan nok vurdere å myke opp reglene sine litt, mange er nok som du sier fra den tiden ting ble skrevet på skrivemaskin. Men det ER faktisk deilig å ha en dag man normalt sett slipper å lytte til boring, banking, gressklipping etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
I et borettslag jeg bodde en gang gikk rett og slett strømmen til vaskemaskinene utenfor åpningstiden... Det var ikke så morsomt første gangen jeg oppdaget det.

Mange borettslag kan nok vurdere å myke opp reglene sine litt, mange er nok som du sier fra den tiden ting ble skrevet på skrivemaskin. Men det ER faktisk deilig å ha en dag man normalt sett slipper å lytte til boring, banking, gressklipping etc.

Siste borettslaget jeg bodde i gikk det ikke an å åpne døren til vaskeriet utenfor åpningstiden. Helteit - vasket du da klær om lørdagen så fikk du ikke hentet dem før mandag. Løsningen ble - i samråd med vaktmester - å kile døren sånn at denne var åpen så folk kunne hente klær som var hengt til tørk eller ferdig vasket. De ville ikke bruke penger på å endre låsen. :kjefte:

Da vi fikk endret reglene i det første sameiet var det kun vaskereglene som ble endret, ikke boring, banking og saging, der var det fortsatt de allmenngyldige reglene som gjald, men vi skjerpet reglene for nabovarsling av slike inngrep. Dette etter at vi en hel påske ble plaget av en utrolig frekk håndverker som begynte arbeidet kl 7 langfredag og fortsatte til langt ut på natt søndag. Det var umulig å høre hvor bråket kom fra og det var non-stop hele dagen. Helt ubegripelig at noen kan være så hensynsløs.

Pga at vi ikke greide å finne ut hvor bråket kom fra ble det innført regel om at enhver som skulle utføre håndverkerarbeid utover å skru opp en enkel hylle eller lignende måtte varsle dette til alle i blokken ved oppslag og til de nærmeste leilighetene ved lapp i postkassen. Det samme gjaldt festing - en del av den aller yngste garde ble forferdelig fornærmet når de hørte at det ikke var anledning til å ha fest hver helg. De ble likevel nedstemt fordi det var en murblokk der det var forferdelig lytt. Nabovarslingen fungerte også som en drøm da det ble innført - det begrenset festingen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det står søn- og helligdager stengt, så leser jeg det som at det er stengt også på helligdager som ikke faller på en søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står søn- og helligdager stengt, så leser jeg det som at det er stengt også på helligdager som ikke faller på en søndag.

hvorfor står det ikke bare "helligdager stengt", da? Det at de bruker "søn- og helligdager stengt" bygger jo i grunn opp under min påstand om at søndager i dagligtalen ikke regnes som helligdag på grunn av samfunnsutviklingen og dagens praktiske funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor står det ikke bare "helligdager stengt", da? Det at de bruker "søn- og helligdager stengt" bygger jo i grunn opp under min påstand om at søndager i dagligtalen ikke regnes som helligdag på grunn av samfunnsutviklingen og dagens praktiske funksjon.

Gjør som du vil og kall det hva du vil. At du ikke har evne til å innrette deg plager ikke meg. :ler: At de som jobber søndag går glipp av søndagstillegg fordi du mener det er en vanlig dag er jo ikke noe å bry som om, er det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gjør som du vil og kall det hva du vil. At du ikke har evne til å innrette deg plager ikke meg. :ler: At de som jobber søndag går glipp av søndagstillegg fordi du mener det er en vanlig dag er jo ikke noe å bry som om, er det? ;)

Ikke evner å innrette seg? Jøss, er man evneveik nå dersom man ikke er enig i alle regler som finnes? Man må da ha lov til å være uenig og diskutere uten å få sånt slengt etter seg!

Jeg er enig med ts at søndager ikke sees som helligdag i daglig bruk. I såfall burde man jo fått helligdagstillegg for å jobbe søndager, og det er det da svært få som får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...