Gå til innhold

Hvordan uttales Ë?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg ser at ord som skrives med ë også kan skrives med vanlig a. Så hva som er vitsen med den rare e skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at ord som skrives med ë også kan skrives med vanlig a. Så hva som er vitsen med den rare e skjønner jeg ikke.

Hæ??

Tror du blander Ë og Ä... Ingen av dem kan erstattes med A, men...

Svensk Ä ligner en norsk Æ (uttales som en mellomting mellom E og Æ), mens Ë stort sett brukes i f.eks. fransk, og uttales da som en ganske vanlig norsk E.

E med tødler over (de to prikkene) er på fransk et tegn til at den skal uttales E, ikke Ø. F.eks. bilprodusenten Citroën - navnet uttales sitroeng, ikke sitroøn.

Det var helt sikkert utrolig klønete forklart, men Ë kan i hvertfall ikke erstattes med A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var helt sikkert utrolig klønete forklart, men Ë kan i hvertfall ikke erstattes med A.

Stedsnavnet Vlora/Vlorë er et eksempel på at a og e med tødler brukes om hverandre.

Hvordan uttales det albanske ordet mirë? Mire? Hva er greia med tødlene da? Uttaler de vanlig e som i eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fant, jeg fant:

The vowels a, e, ë, i, o, u, y are pronounced like their English equivalents in the following words:

..blabla..

e - metàl (metal) - like e in metal,

ë - nënë (mother) - like u in nurse,

..blabla..

Vlorø altså. Men hvorfor skrives det også Vlora?

Og mirë blir mirø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tødlene når de brukes i denne sammenhengen kalles et trema, og brukes over vokaler som kommer en annen vokaler for å indikere at disse to vokalene ikke skal uttales som en diftong: proteïn: prote-in. Det samme gjelder for ë. I diverse ord fra ulike land kan dette systemet være annerledes.

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%8B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...