Gå til innhold

Blanse, fred og ro

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Kita_*
Skrevet

Hei!

Jeg er altså et menneske som lett lar meg irritere og terge. Enkelte dager har jeg store problemer med å være inne i store matbutikker fordi det er så mye bråk og støy der. Høylytte mennesker som har munndiare, babyer som gråter osv. Jeg tar til meg absolutt alle inntrykk for tiden, og det er så slitsomt.

Moren min er ofte veldig stressa, og jeg kjenner det på henne. Hun utstråler rett og slett stress, og hun er veldig høylytt. Noen ganger orker jeg ikke være i samme rom som henne fordi jeg blir så sliten av det.

Ting jeg irriterer meg over kan være gjenger med fjortiser som skriker og hoier, og gjerne slår av en lang prat der andre skal forbi. Eller andre mennesker med slitsom og upassende adferd.

Hvordan skal jeg klare å stenge alt dette ute? Hvordan skal jeg få "fred" i sjelen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er veldig sensitiv for inntrykk nå, er det et tegn på at stressterskelen din er ekstremt lav, noe du bør ta på alvor. Langvarig eller sterkt stress (i form av kroppens reaksjon, ikke at det ytre stresset nødvendigvis er objektivt stort) kan sette kroppen din ut av spill, så du kan få utbrenthet/utmattelsesplager, fysiske og psykiske sykdommer. Kroppen får for mye stresshormoner som kan påvirke andre hormonsystemer og nervesystem og gi deg masse diffuse eller konkrete plager. I verste fall risikerer du faktisk å være ute av arbeidslivet i lang tid om du ikke gjør noe, jeg kjenner flere i utgangspunktet veldig ressurssterke og samvittighetsfulle mennesker som har vært sykmeldt i flere år etter slike reaksjoner. Sånn - der stresset jeg deg vel ennå mer :ler:

Men benytt anledningen til å ta tak i det nå, når kroppen er så sensitiv er den også heldigvis mer mottagelig for å endre strategier. Snakker her av egen erfaring. Og det finnes faktisk effektive teknikker for å tåle mer stress. Du kan ta det opp med fastlegen din, og be om henvisning til en psykolog (finn en kognitiv terapeut). Dette er nok også noe som endel alternative terapeuter kan hjelpe til med. Og/eller let litt i det som finnes av avspenningsteknikker og stressmestring, det er et emne hvor det finnes masse tilbud... Mye er guidede meditasjoner o.l, noe av dette kan være veldig effektivt. Du kan også lære ulike visualiseringer som hjelper deg å holde avstand til det som irriterer deg i det offentlige rom - forestill deg at det er en gul vegg mellom deg og de som bråker/er teite. Eller forestill deg at det er en "boble" i en eller annen farge rundt deg selv. Det som hjelper meg mest er å føle meg mer frakoblet fra tankene (irritasjonen) og reaksjonen på disse, og det er jevnlig, helst daglig, meditasjon som funker best for mitt vedkommende.

Det hjelper selvsagt også mye å gjøre noe med ytre faktorer som plager deg - hvis du føler jobben krever for mye av deg, du ikke klarer å strukturere dagene, lar familiemedlemmer "plage" deg og du ikke setter grenser, er jo dette med på å heve stressnivået. Så prøv å gjør noe med slike ting også.

Skrevet

nå vet ikke jeg hvor dypt dette problemet ditt sitter, men jeg tror du kan klare veldig mye på egenhånd uten psykolog.

stressmestring - og akseptering er tingen her. din irritasjon er jo bare et symptom på generelt stressnivå i kroppen.

finnes utallige måter å håndtere det på, men jeg tror akseptering av disse ubehagelige følelsene er en veldig viktig del av det.

man blir ikke mindre stresset av å ville "jage" følelsen bort.

selv leser jeg en bok om mindfulness ifht angst og nervøsitet, og jeg tror den kan virke bra for dette også.

leser også en liten bok jeg lånte på bibioteket som heter "å leve et liv, ikke vinne en krig - om akseptering".

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...155&sr=8-12

tror spesielt øvelsene som egentlig er omtalt i begge bøkene om å observere tanker og følelser istedetfor å handle på dem kan hjelpe deg veldig mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...