Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært typen som elsker å kunne ting. Jeg elsker å lære og jeg elsker å være kreativ. Jeg takler ikke teoretiske fag, og kjedelig nok så er det disse som er billigst.

Jeg har akkurat blitt ferdig med 2 årig fotoutdannelse som jeg er ganske fornøyd med. Jeg har lært kjempemye og har blitt veldig flink. Elsker alt innen foto. Har vel uhm.. 220k lån pga det nå.

Så er det disse andre talentene da. Jeg har alltid elsket å sminke andre så jeg vurderer et halv år på make-up artist skolen. Det er 40k for et semester.

Også er det det å lage egne klær. Jeg har SÅ lyst til å lære meg å sy og lage mitt eget. Da blir det evt. 2 år på esmod kanskje? Det koster 140k for begge årene.

Hva gjør jeg når jeg har lyst til å lære så mye? Jeg kan uansett ikke sy mine egne klær, så sminke modellene selv for å ta bilde av de. Det er litt for mye arbeid for en fotoshoot for en person. Sukk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Alle utdannelsene du tar er dyre utdannelser uten de største mulighetene for jobb. Lettere hvis du er veldig talentfull selvsagt, men likevel ikke enkelt. Du bør egentlig bestemme deg for hva du kan tenke deg å jobbe som spesielt siden du kommer til å ende opp med en del studielån.

Gir disse studiene deg jobb?

Gjest Cynthia
Skrevet
Jeg har alltid vært typen som elsker å kunne ting. Jeg elsker å lære og jeg elsker å være kreativ. Jeg takler ikke teoretiske fag, og kjedelig nok så er det disse som er billigst.

Jeg har akkurat blitt ferdig med 2 årig fotoutdannelse som jeg er ganske fornøyd med. Jeg har lært kjempemye og har blitt veldig flink. Elsker alt innen foto. Har vel uhm.. 220k lån pga det nå.

Så er det disse andre talentene da. Jeg har alltid elsket å sminke andre så jeg vurderer et halv år på make-up artist skolen. Det er 40k for et semester.

Også er det det å lage egne klær. Jeg har SÅ lyst til å lære meg å sy og lage mitt eget. Da blir det evt. 2 år på esmod kanskje? Det koster 140k for begge årene.

Hva gjør jeg når jeg har lyst til å lære så mye? Jeg kan uansett ikke sy mine egne klær, så sminke modellene selv for å ta bilde av de. Det er litt for mye arbeid for en fotoshoot for en person. Sukk.

Jeg studerer selv et praktisk fag og skal bygge på med teoretisk utdanning etter hvert, men det er fordi jeg vet at det bedrer utsiktene for fast jobb.

Når det gjelder planene dine, så er jeg enig med gjest over her. Du har allerede en god del studielån, og jeg vet ikke om jeg ville begynt på et så dyrt studium til, uten å vite at dette bedret jobbutsiktene.

Gjest Faerie
Skrevet

Skaff deg en utdannelse som sikrer deg en jobb som betaler greit, gå så løs på alt det andre du har lyst til, men på hobbybasis.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår nytten av en utdannelse innenfor fotografi, men hvis du er så motivert og interessert i make-up og klær som du sier så mener jeg du fint kan lære deg dette uten å betale 180.000 kroner for det. Det finnes billigere sømkurs hvor du lærer klassiske teknikker for å sy plagg, i tillegg finnes det uhorvelig mange bøker om dette. Man lærer mest av 'egentrening', og det kan du fint gjøre selv.

Gjest Grafica
Skrevet

Enig med gjest over meg når det gjelder dette med søm. Kjøp en symaskin, gå på noen kurs hos husfliden og andre steder, og lær deg det selv. Du trenger ikke to år på Esmod, så sant du ikke har tenkt til å bli designer. Og selv da trenger du ikke utdannelse, egentlig.

Ang. make-up så sier jeg bare GÅ FOR DET. Du får garantert jobb etterpå, kanskje bare på Estetique/Make-up Store/Visage/Glasmagasinet eller noe slikt til å begynne med, men da har du en fast inntekt som gjør at du kan drive med søm, foto og make-up ved siden av :)

Har du gått Bilder eller NFF?

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet
Ang. make-up så sier jeg bare GÅ FOR DET. Du får garantert jobb etterpå, kanskje bare på Estetique/Make-up Store/Visage/Glasmagasinet eller noe slikt til å begynne med, men da har du en fast inntekt som gjør at du kan drive med søm, foto og make-up ved siden av :)

Jeg kjenner noen som slet med å få jobb når de hadde tatt make-up artist skole. De fikk beskjed om at de egentlig burde ha frisør eller hudpleie i tillegg. Og de plassene du nevner får man sikkert jobb uten et slikt dyrt kurs.

Gjest Grafica
Skrevet

Joda, man får jobb, men ikke så godt betalt. Det er forskjell på om man er personen som står bak kassa, eller "ekspertisen" i slike butikker. På Glasmagasinet i Oslo f.eks. så ansetter de kun mennesker med godkjent make-up artist utdanning.

Det spørs jo mye hvor i landet man er også, på mindre steder må man gjerne kunne fylle "flere roller", i de større byene kan man være mer spesialisert.

Uansett så lønner det seg å kunne make-up om man skal drive med foto; jeg har foto som en del av min utdannelse og jeg er nødt til å ta make-up etterhvert om jeg skal kunne fortsette, fordi man kan ikke være avhengig av å finne modeller som kan sin egen make-up akkurat slik fotografen ønsker.

Skrevet

Et alternativ til Esmod er klesdesign på KHIO. Koster bare studentavgift, men veldig trangt nåløye for å komme inn. Men da har du noe å stå på etter studiene.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er vel og bra å følge hjertet, men du burde i alle fall ha en slags plan om hva du egentlig vil med disse utdanningene. Hvordan jobb ser du for deg? Trenger du utdanningen til den jobben du eventuelt vil ha? Se for deg jobben først, deretter finn ut hva du må gjøre for å få den.

Jeg er veldig glad i planter og blomster, men jeg utdanner meg ikke til gartner av den grunn all den tid da jeg jobber i markedsføring og trives med det. Stelle med planter gjør jeg på fritiden, leser mye og lærer av mine feil. Helt gratis :)

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt beste råd er, hvis du ønsker å bli flink og komme deg litt frem, å prioritere og fokusere NÅ. Med fotoutdannelsen din har du et knallbra grunnlag til å jobbe f.eks med mote, der du også kommer borti make-up og klær.

Hvis du allerede nå sprer hodet ditt og studiene dine til mye forskjellig er det vanskelig å bli god nok i noenting. Ja, det er veldig gøy underveis, men er det lurt å sitte med så mye gjeld i et vrient jobbmarked? Husk at de aller fleste mennesker har mange interesser, innen mange felt, men som voksen er man nødt til å tenke litt smart. Det er ikke gøy å sitte som som 40-åring med liten lønn og stort studielån og måtte tenke økonomi fra dag til dag - og årene fra 20 til 40 går fort. Du får mang en sjanse til å gjøre revurderinger underveis, men kom igang med drømmene dine, jobb med dem NÅ.

Praktiske fag som du tenker på er også noe man kan hevde seg i uten skole, hvis man er talentfull nok. Å jobbe som assistent en periode kan være en bedre å måte å komme inn i bransjen på. Nå som du allerede har fotoutdannelse er det litt dumt å ikke utnytte den til å gå mer i dybden og faktisk bli GOD til noe. Lykke til! Jeg synes det er herlig å høre et ungt menneske med mange interesser, stå på! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...