Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Snart-Student
Skrevet

Hei, jeg skal snart begynne på mitt første år på universitetet. Den folkeregistrerte adressen min er i Porsgrunn, mens skolen er i Kristiansand (hvor jeg har fått meg leilighet). Så er spørsmålet mitt, om det har noe å si for hvor mye lån/stipend jeg får for hvor jeg har adressen i folkeregisteret? Den er ikke hos foreldre nå. Får jeg borteboerstipend eller hva det heter uansett da? Eller må jeg flytte den til Kristiansand, eller beholde den - eller hva lønner seg økonomisk?

Hvordan har dere andre gjort det? Vil jo helst ha mest mulig som stipend når jeg er ferdig utdannet..

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei, jeg skal snart begynne på mitt første år på universitetet. Den folkeregistrerte adressen min er i Porsgrunn, mens skolen er i Kristiansand (hvor jeg har fått meg leilighet). Så er spørsmålet mitt, om det har noe å si for hvor mye lån/stipend jeg får for hvor jeg har adressen i folkeregisteret? Den er ikke hos foreldre nå. Får jeg borteboerstipend eller hva det heter uansett da? Eller må jeg flytte den til Kristiansand, eller beholde den - eller hva lønner seg økonomisk?

Hvordan har dere andre gjort det? Vil jo helst ha mest mulig som stipend når jeg er ferdig utdannet..

Håper på svar :)

Hvis adressen din i folkeregisteret hadde vært hos foreldrene dine, ville du mottatt borteboerstipend hvis du lot vær å endre adressen din. Men da du ikke bor hos foreldrene dine, tror jeg ikke det har så mye å si. Du bør kontakte lånekassen og spørre dem.

Skrevet

Jeg har folkeregistrert adresse hos min far i en by, og midlertidig adressendring til byen jeg studerer (dvs - studerte, er nettopp ferdig). Dette var ikke noe problem i forhold til Lånekassen, jeg fikk fullt stipend og fullt lån. Men jeg husker ikke helt om jeg gjorde Lånekassen oppmerksom på dette på noe vis, eller om jeg bare meldte midlertidig adresseendring til Posten. Sjekk med Lånekassen om de vil ha noen spesiell melding om dette...

Gjest Charming
Skrevet

Tenkte nå å sende en mail til Lånekassen og spørre - men jeg kan ikke sende mail så lenge jeg ikke er i systemet deres med MinID fant jeg fort ut. Det er jo litt tiltak å sende BREV med ett så enkelt spørsmål..

Bare leser rundt på nettet om mange som har brent seg på nettopp det med adresser - så vil gjerne være sikker. Men hadde jo vært litt deilig å kunne hatt folkeregistrert adresse i samme byen som jeg studerer tenkte jeg - i forhold til post som kommer til den adressen.

Men får man automatisk reisestipend hvis man har en viss avstand fra folkereg.adresse og til studiestedet? Det kunne jo og vært greit.. :P

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du beholder din folkeregistrerte adresse får du reisestipend.

Skrevet

Du skal -ikke- melde flytting til folkeregisteret, men du skal legge inn hybeladdressen din på "min side" hos lånekassen. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Går det an når folkeregistrerte adressen ikke er den samme som foreldrenes? Kan jo ikke beholde adressen til den gamle leiligheten hvis man har solgt den tror jeg ;)

Men meld flytting tilbake til foreldres adresse og at du bor borte store deler av året pga. studier, da tror jeg du får stipend og alt annet :)

Gjest pia24
Skrevet

Dette er viktig!!

Hvilken folkeregistrert adresse du har, har ingen betydning for om du får stipend eller ikke. Derimot må du ha en semesteradresse som viser at du ikke bor sammen med dine foreldre for å få stipend. Lån vil du få uansett.

Du trenger altså ikke å endre din folkeregistrerte adresse, men derimot bør du endre din postadresse slik at posten kommer til din hybel i Kristiansand.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er viktig!!

Hvilken folkeregistrert adresse du har, har ingen betydning for om du får stipend eller ikke. Derimot må du ha en semesteradresse som viser at du ikke bor sammen med dine foreldre for å få stipend. Lån vil du få uansett.

Du trenger altså ikke å endre din folkeregistrerte adresse, men derimot bør du endre din postadresse slik at posten kommer til din hybel i Kristiansand.

Men for reisestipendet trenger du folkeregistrert adresse hos dine foreldre. Men det kommer jo også an på hvor gammel du er. Er du over 25 (?) får du uansett ikke reisestipend.

Gjest Gjest_Coarvi_*
Skrevet
Men for reisestipendet trenger du folkeregistrert adresse hos dine foreldre. Men det kommer jo også an på hvor gammel du er. Er du over 25 (?) får du uansett ikke reisestipend.

Neai. Reisestipend beregnes utifra folkeregistrert adresse, lånekassen sier ingenting om hvor foreldrene skal befinne seg.

Altså:

Vanlig stipend/borteboerstipend får du så lenge du ikke bor hjemme hos dine foreldre. Hvor din folkeregistrerte adresse er, er i denne sammenheng ikke relevant.

Reisestipend beregnes utifra avstand til hjemmet ditt/folkesregistrert adresse. Hvor foreldrene dine bor er i denne sammenhengen ikke relevant.

Gjest Charming
Skrevet

Tusen takk for mange oppklarende svar. :) Dette hjalp virkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...