Iset Skrevet 30. juli 2003 #1 Del Skrevet 30. juli 2003 for at de ikke skal bli medlem av statskirken? nå leste jeg nettopp at barna blir medlem AUTOMATISK når de blir født, uansett dåp eller ikke. visste alle dette? jeg fikk litt sjokk nå. klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 30. juli 2003 #2 Del Skrevet 30. juli 2003 Hvis foreldrene (den/de med foreldreansvar, tror jeg) er medlem av statskirken blir barnet automatisk medlem selv om det ikke blir døpt. Det var sparket jeg trengte for å melde meg ut av statskirken - og datteren min er ikke døpt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #3 Del Skrevet 30. juli 2003 Hva når faren ikke er medlem og mora er det? Ikke at vi har noen barn ennå, men jeg vil at barnet skal kunne velge dette selv.. Kanskje jeg bare skal melde meg ut av statskirka jeg også..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 30. juli 2003 dette er klippet ut fra www.statskirka.no: Udøpte barn under 15 år står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Står begge foreldrene utenfor kirken, tilhører ikke barnet Den norske kirke med mindre begge foreldrene gir uttrykk for ønske om dette. Tilhørigheten til kirken opphører dersom foreldrene melder ønske om det til kirkebokfører (presten). Forutsetningen er at begge er enige om dette og at minst en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke. Etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke. Den som er over 15 år, kan selv melde seg ut av, eller inn i, Den norske kirke." jepp, dersom tilogmed KUN EN av foreldrene er medlem blir barnet medlem automatisk. Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 30. juli 2003 #5 Del Skrevet 30. juli 2003 Meldte meg ut da jeg var 15 - mora og faren min er utmeldt og datter'n er ikke døpt. En gjeng med hedninger m.a.o. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 30. juli 2003 #6 Del Skrevet 30. juli 2003 Det hjelper ikke å bare melde seg ut av statskirka, du må melde deg inn i et annet trossamfunn/human etisk for at det skal gjelde. Når de regner ut statskirkens medlemmer tar de: Norges befolkning minus andre trosretninger/forbund = statskirkens medlemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 30. juli 2003 #7 Del Skrevet 30. juli 2003 Jepp - svindel kalles sånt i andre sammenhenger :evil: Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 30. juli 2003 #8 Del Skrevet 30. juli 2003 Statskirkemedlemskapet fungere på mange måter likt med statsborgermedlemskapet. Er begge foreldrene norske regnes barna som norske inntil de er ca. 18 og bestemmer selv. Det er en del automatikk i det. Jeg synes faktisk at det er naturlig både når det gjelder statsborgerskap og religions tilhørighet. Barna er for små til å bestemme selv. Skulle man la de være stat og/eller religionsløse fordi de ikke kan bestemme selv? Når mor og far er "enige" (er medlem samme sted) så regnes hele familien som en enhet med samme medlemstilknytning. Hvis f.eks. far tilhører HEF mens mor tilhører statskirken så burde helst foreldrene bestemt det selv. En annen situasjon er at en av foreldrene er medlem et sted og den andre ingen steder. Slik jeg forstår man gjør det i dag så lar man barna registreres inn under den som er medlem. I steden for å overlate avgjørelsen (og konfliktene) til foreldrene så er det jo en (udemokratisk) mulighet å la det alltid følge faren eventuelt moren slik det var mere vanlig tidligere (Jeg støtter ikke det). Tidligere kunne man f.eks. oppleve at et barn født i USA med norsk far og dansk mor kunne ha tre statsborgerskap. Når det gjelder tellingen av antall statskirkemedlemmer så er det på mange måter snakk om penger. Jo flere medlemmer, jo mere støtte. Når man bruker den forenklede tellingen som beskrevet i tidligere innlegg så er det vistnok fordi det er det rimeligste. Utmelding og innmelding har foregått på mange forskjellige måter. Utmeldinger er registrert flere steder. Noen har meldt seg inn andre steder uten å melde seg ut. Alt i alt er dette et ganske stor kaos som det koster en del å ordne opp i. Det har vært oppe flere forslag til hvordan man skulle få registrert hvor folk egentlig er/ønsker å være medlem. Et forslag har vært å bruke selvangivelsen. Konklusjonen fra byråkratiet og stortinget har vært at kostnadene ved å utføre en slik registrering er vesentlig større en de beløpene som skulle flyttes på grunn av de som er feilregistrert. Så økonomisk sett lønner det seg ikke. Så er spørsmålet om en skal gjøre det av moralske hensyn? Så til statskirkens forsvar vil jeg si at de har tatt det opp. Men jeg antar nok at man kunne sikkert ha brukt mere entusiame :-? Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 30. juli 2003 #9 Del Skrevet 30. juli 2003 Jeg valgte å døpe barna mine - både deres far og jeg er medlem av statskirken - det samme med våre foreldre. Har alltid vært av den mening at barna får ta standpunkt når de blir voksne nok til det - vil de fortsette i statskirken - event. et annet trossamfunn. Eldstesønnen min valgte kirkelig konfirmasjon da han var 15 - og det tror jeg broren hans også kommer til å gjøre når han blir gammel nok. Merket meg at det faktisk var ganske mange konfirmanter i "kullet" til sønnen min som valgte kirkelig konfirmasjon tiltross for at de ikke var døpte som barn. De hadde dåp av disse ungdommene ett par uker før selve konfirmasjonen. Jeg er ikke personlig kristen - men har opplevd veldig mye positivt i tilknytning til kirken her hvor jeg bor. De har åpent for eldre på dagtid - med kafe, forskjellige tilstelninger, kunstutstillinger, kurs, fotpleie, frisør, osv ... I tillegg har de kor for barn, unge og eldre. Forskjellige foreninger, klubber o.l. for ungdom .... De har sorg-grupper for personer som mister noen som står dem nær ... Så lenge kirken fungerer som en folke-kirke, så støtter jeg gjerne opp ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #10 Del Skrevet 30. juli 2003 Uansett om du ikke døper barna eller at du melder deg selv ut av statskirken, betaler du likevell for om du sto der. Hvis du velger å melde deg inn i f.eks "humanetisk forbund", vil du automatisk betale støtte dit istedet. Man kan ikke bare være nøytral, man må stå i noe hvis ikke du vil betale til statskirken, som er statsstøttet. Surt men sant!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 30. juli 2003 #11 Del Skrevet 30. juli 2003 Vi er medlem begge to og har tatt et bevisst valg på å døpe barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2003 #12 Del Skrevet 1. august 2003 Bare for å opplyse: Hvis alle melder seg ut av statskirka, så blir Islam den største religionen i Norge. Vil vi det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2003 #13 Del Skrevet 1. august 2003 Bare for å opplyse: Hvis alle melder seg ut av statskirka' date=' så blir Islam den største religionen i Norge. Vil vi det ?[/quote'] Ja, å så.... :o Synes vi skal avskaffe hele statskirken jeg, å ble mere humanetikere!!! :D Jeg har ikke tenkt å støtte statskirken resten av livet mitt, når jeg ikke tror et dugg av hva de sier. Jeg døper barna mine, slik at de får valget selv om å melde seg ut når den tid kommer, men jeg kommer til å melde meg ut av statskirken når sistemann er døpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 1. august 2003 #14 Del Skrevet 1. august 2003 Både jeg og Knottens pappa er medlemmer av Statskirka. Vi valgte å døpe Knotten fordi det føltes riktig for oss. Vi er begge personlig kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 1. august 2003 #15 Del Skrevet 1. august 2003 Det hjelper ikke å bare melde seg ut av statskirka' date=' du må melde deg inn i et annet trossamfunn/human etisk for at det skal gjelde. Når de regner ut statskirkens medlemmer tar de: Norges befolkning minus andre trosretninger/forbund = statskirkens medlemmer.[/quote'] Ikke helt riktig. Jeg er utmeldt av statskirken (dette står registrert i folkeregisteret, jeg sjekket det da jeg jobbet i politiet og hadde tilgang til å sjekke), men er heller ikke medlem av noe trossamfunn (det finnes ikke noe som passer for min tro). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 1. august 2003 #16 Del Skrevet 1. august 2003 Jeg valgte å døpe barna mine - både deres far og jeg er medlem av statskirken - det samme med våre foreldre. Har alltid vært av den mening at barna får ta standpunkt når de blir voksne nok til det - vil de fortsette i statskirken - event. et annet trossamfunn. Men ved å døpe dem har du jo valgt for dem! Jeg er mer for å ikke døpe barna, så kan de heller la seg døpe når de blir voksne nok til å ta et slikt standpunkt selv. Husker selv hvor arg jeg var over å være døpt (og å være medlem av statskirka) før jeg fylte 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 1. august 2003 #17 Del Skrevet 1. august 2003 Jeg synes man tar et like stort valg på barnas vegne om man velger å IKKE døpe dem - her er det spørsmål om hva som er mest riktig for hvert enkelt foreldrepar. For oss som medlem av statskirken så er dåp helt naturlig. Og som jeg sa i innlegget mitt over så støtter jeg mer enn gjerne min lokale kirke - den gjør en utrolig innsats for nærmiljøet. Jeg har gått i klubber der som barn, for mine besteforeldre så har den vært et sosialt møtepunkt gjennom store deler av deres pensjonist-tilværelse, far gikk der i sorg-gruppe etter at mor døde ... Jeg skulle sett den human-etiske foreningen som kan vise til like stor innsats. Derfor har jeg overhodet ingen problemer med å være registrert i statskirken og døpe mine barn der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 1. august 2003 #18 Del Skrevet 1. august 2003 Ikke helt riktig. Jeg er utmeldt av statskirken (dette står registrert i folkeregisteret, jeg sjekket det da jeg jobbet i politiet og hadde tilgang til å sjekke), men er heller ikke medlem av noe trossamfunn (det finnes ikke noe som passer for min tro). ... men så lenge du ikke er medlem av noe annet "trossamfunn" vil "kirkeskatten" du betaler gå til statskirken - selv om du ikke er medlem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aquariel Skrevet 2. august 2003 #19 Del Skrevet 2. august 2003 Ikke helt riktig. Jeg er utmeldt av statskirken (dette står registrert i folkeregisteret, jeg sjekket det da jeg jobbet i politiet og hadde tilgang til å sjekke), men er heller ikke medlem av noe trossamfunn (det finnes ikke noe som passer for min tro). Hva med Nordisk Paganist forbund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neemi Skrevet 3. august 2003 #20 Del Skrevet 3. august 2003 Så i et tidligere svar at dersom man ikke var døpt, men en eller begge foreldrene var medlem av statskirken, så ble man automatisk medlem selv. Vil dette si at man da ikke trenger å døpes for å konfirmeres i kirken....holder det å kun være medlem??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå