Gå til innhold

vaniliesukker versus sukker


stella K

Anbefalte innlegg

hvor mye sukker er det i vaniliesukker? er det sunnere å bruke vaniliesukker hvis man skal tenke på sukkeret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss
hvor mye sukker er det i vaniliesukker? er det sunnere å bruke vaniliesukker hvis man skal tenke på sukkeret..

Vaniljesukker inneholder jo mindre sukker, da det er blanding av vanilje og sukker, mens sukker er kun sukker. Vaniljesukker er ikke en erstatning for sukker, da vanilje er vanilje og sukker er sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Vaniljesukker inneholder jo mindre sukker, da det er blanding av vanilje og sukker, mens sukker er kun sukker. Vaniljesukker er ikke en erstatning for sukker, da vanilje er vanilje og sukker er sukker.

Ah-ah-ah-ah! stopp litt nå. Vaniljesukker har aldri inneholdt vanilje. Det inneholder VANILIN, som er den kunstige aromaen. Det er vel også "fyllstoffer" i vaniljesukker, jeg husker ikke hva, men da er det ikke bare sukker og vanilin heller.

Det er nok "sunnere" i at det er færre kalorier per 100 gram siden det er fyllstoffer i det, men jeg ser ikke poenget. Spis sukker i passe mengder og vær glad. Ikke bruk dårlige erstatninger som garantert gir en uggen smak (jeg takler ikke vanilin), og som kanskje ikke gir rett konsistens.

Vil du være sunn så prøver du heller med mindre sukker, eller mindre porsjoner. Franske bakervarer som f eks vannbakkels MÅ ha så mye som oppskrifter sier, pga forholdet mellom tørt og vått skal være helt riktig. Mens muffins f eks, kan du godt lage UTEN sukker, og ha i bær og frukt heller. Og da mener jeg ikke å erstatte sukkeret, men å utelate det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah-ah-ah-ah! stopp litt nå. Vaniljesukker har aldri inneholdt vanilje.

For noe tull! Selvfølgelig får man kjøpt ekte vaniljesukker! Ja, det billige greiene du kjøper på Rema1000 er melis, vanilin og stivelse etc, men ekte vaniljesukker finnes. ;)

Jeg lager det forresten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...