Gå til innhold

min kommende svigerfar er alkoholiker

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå...
Skrevet

Min kjære og jeg har snille foreldre som vi har et godt forhold til, begge to. Stort var derfor sjokket da vi i sommer oppdaget at min kommende svigerfar (vi gifter oss om en måned) er alkoholiker.

Ifølge min svigermor har han drukket fast siden mars i år. Hun hadde tenkt å la det gå over bryllupet vårt, for så å sette hardt mot hardt, kreve at han tar i mot hjelp eller gå. Nå er han nemlig på et stadium hvor han selv ikke mener at han har et problem.

Vi oppdaget det imidlertid da vi var på sommerferie, fordi han falt og slo ryggen sin mens han var full, og derfor måtte på sykehuset. Da han var full kjeftet han veldig, og han fortalte min forlovede masse som han hadde tenkt å si i talen i bryllupet vårt!

Han hadde blant annet tenkt å fortelle hvor grusom familien til min svigermor er. Hvis han hadde sagt noe slikt i en tale ville det ødelagt så mye for så mange - i tillegg til at det ikke er sant!

Vel - for å gjøre en lang historie kort, så bestemte jeg, min forlovede og hans mor oss for å ta et oppgjør med ham nå - FØR bryllupet. Det at vi ikke kunne være sikre på hva han kunne komme til å si i talen, var nemlig en stor bekymring for oss alle! Jeg orket ikke å gå rundt og bekymre meg i måneden før bryllupet!

Vi snakket med ham leeenge, han lovet til slutt at han ikke skulle holde tale i det hele tatt, og at hverken han eller svigermor skal drikke noe som helst under bryllupet.

Mine foreldre, toastmaster og andre nøkkelpersoner skal vite om det.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke bryllupet som er den største bekymringen i forhold til hans drikkeproblem. Det verste er jo at han har et problem, og at han plager svigermor. Det må vi ordne opp i - etterpå!

Åh - egentlig er jeg bekymret. Mest sannsynlig kommer det til å gå bra - han ønsker nok ikke å lage brudulje for oss. Men jeg har ikke erfaring med alkoholikere (ikke at de reagerer likt, heller), så jeg vet så lite om hva jeg bør vente meg/hva jeg bør gjøre. Gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min far var alkoholiker i mange år og min erfaring er at alkoholikere ofte prøver å skjule det så godt som mulig og særlig i større forsamlinger. Derfor kan det hende at han ikke engang blir overstadig beruset i bryllupet deres.

Om dere skal servere alkohol, ville jeg gitt beskjed til de som skal stå i baren om at han har et problem og ikke bør få servert så mye alkohol. En annen mulighet er jo å kutte ut alkoholen i bryllupet.

Desverre har jeg ikke så mange råd å komme med, for dette er en vanskelig situasjon. Men dere har kommet et langt skritt på vei ved å ta opp dette problemet med ham og konfrontere ham med det!

Gjest anonym nå...
Skrevet

Tusen takk for svar, Tjorven! Så trist med pappaen din!

Ja - det var et stort steg for oss å snakke med min svigerfar. Men nå er alt åpent - og selv om han fortsatt selv mener at det ikke er noe problem, er det i hvert fall så åpent at vi kan snakke om det. Jeg kan si hva jeg mener til ham, og trenger ikke late som, det er fint!

Vi har allerede bestemt oss for å kutte ned på alkoholen i bryllupet - skulle egentlig ha en ekstra velkomstdrink i båten som skal kjøre oss til festlokalet, men der blir det alkoholfritt. De som vil får drikke til maten, og cognac/likør til kaffen. Punktum. For min egen del kunne vi gjerne droppet all alkohol i bryllupet, men da ble svigermor fortvilet. Hun mente det var for galt at hans misbruk skulle forhindre alle de andre gjestene fra å kose seg med rødvin til maten. Det var viktig for henne at han ikke skulle påvirke på den måten. Derfor blir det slik.

Jeg har også hørt at mange alkoholikere forsøker å skjule misbruket sitt i store sammenhenger. Men han hadde lovet svigermor å ikke drikke mens jeg og min forlovede var hos dem på sommerferie. Og det klarte han ikke! Derfor vet jeg ikke hvor mye hans lovnad er verdt.

Skrevet

Har også litt erfaringmed alkoholikere desverre....og det er sant at alkoholikere har forskjellige drikkemønster og reagerer forskjellig....men min opplevelse er at et løfte er "noe man sier for at andre skal slutte og mase slik at jeg kan drikke i fred!"....fra langt fler enn en.....

Ikke for og lage flere bekymringer for deg/dere, men dere er sikre på at han ikke tar med seg/får tak i mer alkohol etter dere stanser serveringen?

(Det er nemlig veeeeldig kjeldelig dersom han har med seg lommelerke el...da hjelper det ikke mye at det ikke er mer servering...)

Uansett - lykke til.... :wink:

(...som min mor alltid sier: Det vil helst går bra!!...og hun har ofte rett... :wink: )

Skrevet
Tusen takk for svar, Tjorven! Så trist med pappaen din!

Pussig nok lærer man seg fort å leve med slike situasjoner... :cry:

Jeg har også hørt at mange alkoholikere forsøker å skjule misbruket sitt i store sammenhenger. Men han hadde lovet svigermor å ikke drikke mens jeg og min forlovede var hos dem på sommerferie. Og det klarte han ikke! Derfor vet jeg ikke hvor mye hans lovnad er verdt.

Nei, dette er ikke enkelt. Men hadde min far levd (han drakk seg til døde :cry: ) vet jeg at han hadde holdt seg i skinnet for min del på en slik dag. Mange alkoholikere synes det er flaut å vise seg full ovenfor store folkemengder, men det er jo vanskelig å si om dette er tilfelle her.

Synes dere skal snakke med ham ennå en gang og virkelig fortelle ham hvor mye der betyr for dere at han holder seg unna alkohol denne dagen. Hvis dere fortsatt er usikre synes jeg faktisk det kan være en god ide å droppe all alkohol jeg....

Gjest Hilde K S
Skrevet

Min svigerfar også !

Dersom du vil kan du sende en pm, har ikke lyst å legge det ut på nett siden det er svigerfar og det omhandler min mann også !

Skrevet

Vil bare sende deg en STOR trøsteklem og ønske deg lykke til med de siste forberedelsene og bryllupet!

Skrevet

Jeg har en alkoholiker til far. Pappa er periodedranker, og jeg hadde denne samtalen som det refereres til med ham før jeg selv giftet meg.

Pappa ble sint over at jeg kunne tenke slikt om han, han skulla da ikke drikke seg dritings i bryllupet til Mannen og meg.

Resultatet var at han utpå natta brøt seg inn på kjøkkenet og stjal med seg flasker med rødvin for det var ikke nok og drikke synes ham.

Han prøvde også og slå ned min manns kammerat, fordi pappa ikke mente at han som voksen ble respektert nok.

Jeg gråter enda når jeg tenker på dette, enda det er snart et år til. Aldri om jeg tilgir ham dette.

Hadde vi vist da hvordan det ville blitt, så hadde vi aldri hatt alkohol i bryllupet vårt.

Forsøk og prat med ham om det, og jeg vil kanskje råde dere til og vurdere nødvendigheten av alkoholservering.

Unner ingen denne opplevelsen i sitt eget bryllup!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...