Gjest Gjest_mari_* Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Hvilken hånd skal forlovelseringen være på?
Gjest Tie Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Etter gammel norsk tradisjon skal den være på venstre, men ser flere og flere som velger å ha den på høyre.
Malama Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Ehh? Ikke helt det jeg er vant til.... Norks tradisjon er høyre, internasjonal tradisjon er venstre. (norsk tradisjon er sånnsett også at forloveleseringen er den som senere blir gifteringen, men ettersom mange nå er forlovet lenge, er det vanligere og vanligere med nye ringer også... Og den internasjonale trenden med "å fri med en diamantring" er på vei inn. DEN forlovelsesringen er det vel mer hipp som happ hvor man bærer, det er uansett ikke en "gammel norsk tradisjon" for det...)
Phaedra Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 (endret) Ta en titt på denne, denne, denne, denne, denne og denne så vil du se at det er bred uenighet om dette (og dette er bare et utvalg av tråder om dette på forumet.) Endret 25. juni 2009 av Phaedra
shi Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Ehh? Ikke helt det jeg er vant til.... Norks tradisjon er høyre, internasjonal tradisjon er venstre. (norsk tradisjon er sånnsett også at forloveleseringen er den som senere blir gifteringen, men ettersom mange nå er forlovet lenge, er det vanligere og vanligere med nye ringer også... Og den internasjonale trenden med "å fri med en diamantring" er på vei inn. DEN forlovelsesringen er det vel mer hipp som happ hvor man bærer, det er uansett ikke en "gammel norsk tradisjon" for det...) Norsk tradisjon er vel at man har forlovelsesringen på venstre og bytter til høyre (som man avleger ed med) når man gifter seg. Mens det er omvendt i f.eks UK og USA, ev. så er det venstre uansett om man er forlovet eller gift - venstre skal være "nærmere" hjertet.
kinkeline Skrevet 27. juni 2009 #6 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har min på venstre. Gifteringen skal jeg ha på høyre.
leandra Skrevet 27. juni 2009 #7 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har forlovelsesring på høyre og skal ha giftering på høyre også. Det føles mest naturlig for meg. Gullsmeden fortalte at i Norge er det visst vanlig å ha ringen på høyre hånd, for når man holder hånden opp mot brystet kommer ringen nærmest hjertet :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #8 Skrevet 27. juni 2009 Hvorfor så spetakkel om hvilke hånd man skal ha ringen på? Står ikke ringen for det den skal stå for, uansett hvilke hånd? Min ring står for ekte kjærlighet, troskap og lykke - uavhenig av hvor jeg finner på å ha den på...
Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 27. juni 2009 #10 Skrevet 27. juni 2009 Norsk tradisjon er vel at man har forlovelsesringen på venstre og bytter til høyre (som man avleger ed med) når man gifter seg. Mens det er omvendt i f.eks UK og USA, ev. så er det venstre uansett om man er forlovet eller gift - venstre skal være "nærmere" hjertet. Det du sier om USA her er i alle fall feil. For DER var i alle fall tradisjonen å ha ringen på VENSTRE hånd først, også HØYRE etterpå. Maaange som forlovet seg mens jeg bodde der, alle gjorde det slik;) Skal ikke uttale meg om Sftorbritannia og Norge:)
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #11 Skrevet 28. juni 2009 Etter gammel norsk tradisjon skal den være på venstre, men ser flere og flere som velger å ha den på høyre. Ikke tilfelle. Etter norsk tradisjon er ringen (den samme) på høyre hånd hele livet. Noe gammel er tradisjonen heller ikke, ettersom ringer kun er et nytt fenomen.
Anglofil Skrevet 28. juni 2009 #12 Skrevet 28. juni 2009 Jeg har min på høyre, min kjære har også sin ring på høyre. Vi kommer til å få nye ringer når vi gifter oss. Mvh Yvonne
eleit Skrevet 28. juni 2009 #13 Skrevet 28. juni 2009 Tror det fremdeles er valigst å ha både forlovelsesringen og evt giftering på høyre hånd her i landet, men jeg tror ikke det er så mange som bryr seg så hardt om det. Vi har våre på venstre, og har opplevd veldig få spørsmål om hvorfor. Og vår grunn til at vi har den på venstre er rett og slett at det er mer praktisk. Høyre er liksom "arbeidshånda", og den man tørker seg i baken med Venstrehånden er jo mere til pynt, så for meg føles det rett og slett mer naturlig, og min kjære var helt enig. Man er jo akkurat like forlovet/gift uansett hvilken hånd man har den på, så jeg tror det greieste er å bare velge den hånden man synes er mest naturlig.
Gjesten Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Men hvis man har forlovelsesringen og gifteringen på samme hånd.. Hva gjør man med forlovelsesringen når man gifter seg da? Slutter å bruke, eller setter over på andre hånd?
Nolia Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Jeg har forlovelsesringen min på venstre hånd (diamantring), når jeg gifter meg skal jeg ha gifteringen på høyre hånd. Grunnen til at jeg valgte det slik er at siden jeg har diamantring som er en "amerikansk tradisjon" syns jeg det var gøy å ha den på den "amerikanske hånden". Samtidig er tykkelsen på fingrene mine på høyre og venstre side svæært ulik, så måtte ha justert ringstr om jeg skulle byttet finger. I ettertid oppdaget jeg imidlertid at "skikk og bruk" sier at forlovelsesringen i Norge skal være på venstre hånd, (også dersom man har samme ring for forlovelse og giftering), og når man gifter seg skal den over på høyre hånd. Dersom jeg skulle hatt "felles" ring, så tror jeg at jeg ville valgt det mest "praktiske" å hatt den på høyre hånd hele tiden... Men samtidig er det jo litt koselig at det blir noe "nytt" når man gifter seg da... Men jeg har også fått spm om hvorfor jeg egentlig har ringen på venstre hånd, for det er mange som mener dette er feil...
Anglofil Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 Men hvis man har forlovelsesringen og gifteringen på samme hånd.. Hva gjør man med forlovelsesringen når man gifter seg da? Slutter å bruke, eller setter over på andre hånd? Ingen av delene. Min kjære kom med et forslag jeg synes er veldig bra, nemlig å lage et smykke ut av våre to forlovelsesringer, dvs. anheng til å ha rundt halsen. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå