Pastor Knut Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 På hvilken hånd vil dere si gifteringen skal være - venstre eller høyre? Eller blir det det samme hvilken hånd man velger?
mavir07 Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 På hvilken hånd vil dere si gifteringen skal være - venstre eller høyre? Eller blir det det samme hvilken hånd man velger? Vi valgte å ha den på venstre men høyre hånd er normalt i Norge.
Gjest marihan Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 På hvilken hånd vil dere si gifteringen skal være - venstre eller høyre? Eller blir det det samme hvilken hånd man velger? Jeg ville valgt høyre
Gjest frulou Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 Nå har jeg bare hatt min i en drøy måned, men allerede hopper den litt fram og tilbake mellom de to hendene. Mannen har sin på høyre hånd.
Amanlis Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Jeg ville hatt den på høyre hånd. Hvis jeg ikke husker feil skal gifteringen settes på venstre hånd når en av ektefellene dør, slik skikken er i Norge.
Amadea Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 I Norge sier skikken at den skal settes på höyre hånd. I de fleste andre land (tror jeg) sitter den på venstre hånd. Jeg synes man skal gjöre som man selv vil, uavhengig av skikker.
Branna Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Vi skal ha ringene på høyre hånd, men tror nok vi kommer til å bytte dem over til venstre når vi drar på bryllupsreise til Irland, der er det vanlig å ha den på venstre. Vil jo gjerne at folk skal se at vi er gift når vi er på bryllupsreise, selv om hendene kanskje ikke er det første man ser på når man møter noen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Vi har den på høyre, siden det er norsk tradisjon. Men det kunne kanskje vært mer praktisk å ha den på venstre, siden jeg er høyrehendt, og den er mindre i veien da. Jeg tar ofte av meg ringen hvis jeg skal gjøre noe "skittent", som f.eks. lage mat eller tørke av bordet. Ser for meg at en ring fort kan bli en samlingsplass for bakterier. Hadde sluppet å ta den av så ofte hvis den hadde vært på den andre hånden. Men nå er den en gang tilpasset høyre finger, og den er for stor for venstre finger.
monja Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Vi har dem på venstre hånd siden det er nærmest hjertet.
Isobel Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 I norge er det vanligst med høyre hånd (det har vi), men ser jo at noen velger venstre også. I alle andre land som jeg har lagt merke til er den jo på venstre. Vet ikke hvorfor det er blitt sånn jeg?
Kara W Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 I Norge er det tradisjon å ha den på høyre hånd, så da har vi det. For å holde på mine utenlandske tradisjoner har jeg forlovelsesringen på venstre hånd. Da slapp vi i telegg å passe på at de matchet Det finnes to grunner til at man i andre land har gifteringen på venstre hånd. Den ene er at man før trodde at det gikk en blodåre direkte fra hjertet og ut i venstre fingefinger. Den andre er mer praktisk og er rett og slett fordi det er der den er mest beskyttet. Det er den fingeren man bruker aller minst (hvis man er høyrehendt). Hvorfor Norge har høyre vet jeg ikke.
yvocat Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Vi har veldig lyst å ha den på venstre hånd, siden det er nermest hjertet, men er det noen regler om det i kirken? vil presten reagere på at vi setter ringene på venstre?
Gjest Mirina Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Hvis jeg gifter meg noen gang kommer jeg nok til å ha ringen på høyre hånd.
Kara W Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 Vi har veldig lyst å ha den på venstre hånd, siden det er nermest hjertet, men er det noen regler om det i kirken? vil presten reagere på at vi setter ringene på venstre? Det kan jeg virkelig ikke tenke meg. Ringsermonien er frivilig og ikke styrt av noen relgiøse regler (da ville det jo ikke vært forskjell fra land til land). Men så vidt jeg har skjønt har presten veto-rett i det meste, og finner der en skikkelig sær skrulling som skulle nekte dere det, kan der fint finne dere en annen prest.
monja Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 Det kan jeg virkelig ikke tenke meg. Ringsermonien er frivilig og ikke styrt av noen relgiøse regler (da ville det jo ikke vært forskjell fra land til land). Men så vidt jeg har skjønt har presten veto-rett i det meste, og finner der en skikkelig sær skrulling som skulle nekte dere det, kan der fint finne dere en annen prest. Enig! Vi satte på oss ringene i kirken, og vi prata aldri med presten på forhånd mtp hvilken hånd vi valgte. Da måtte i såfall vielsen blitt avbrutt "på direkten" med klage fra presten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå