Gå til innhold

Ventedagboka


Renesmee

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tiden bare flyr avgårde!

Ifølge tickeren min er jeg litt kortere på vei enn hva jeg egentlig tror jeg er. I morgen mener jeg selv at jeg er 15 uker på vei :)

Jeg har tatt opp hjertelyden i dag. Har en doppler med opptaksmulighet, men den har jeg ikke fått til å fungere (det er PC'en min sin skyld, og ikke doppleren).

Doppleren heter angelsound. Jeg tok opp lyden ved å holde headsettet inntill mikrofonen på mobilen, så lyden er så som så, men artig alikevel. Jeg har sendt den til den blivende mormor som syntes det var veldig stas å høre!

15uke.mp3 - 0.17MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I følge min egne beregninger er jeg nå 16+2 (står 15+5 i tickeren, men det er sånn ca-menstermin og den tror jeg ikke stemmer. Jeg vet jo når jeg hadde eggløsning, og går mer ut fra det. Så får jeg heller justere litt når vi har vært på ultralyd 7. oktober.

I uken som gikk har jeg hatt det litt småtøfft. Har slitt med smerter i korsryggen, og også etterhvert i skuldre/nakke. Jeg trodde dette var noe jeg bare måtte leve med, helt til jeg var hjemme fra jobb i 2 dager og oppdaget at smertene forsvant helt og ble borte etter bare 1 dag... På mandag var jeg tilbake i jobb igjen og følte meg helt frisk. Men etter 2 timer kom smertene tilbake igjen. Jeg ringte legen min og fikk time på onsdag.

Legen var kjempe forståelsesfull. Hun kjente på korsryggen og bekkenet mitt, spurte hvor og når det gjorde vondt og jeg demonstrerte. Etterpå spurte hun hvordan jeg ville ha det fremover. Jeg liker egentlig jobben min veldig godt og har ikke lyst å falle ut så tidlig, så jeg sa at jeg har lyst å være delvis i jobb så langt det lar seg gjøre. Derfor ordnet vi 50% sykemelding i litt over 2 uker for å se om det fungerer for meg.

Neste dag var jeg overlykkelig. Kanskje skal jeg endelig ha energi til å f.eks dra en tur på butikken etter jobb? Eller til å sitte oppreist etter at middagen er ferdig. Eller til å ikke ha vondt når jeg sitter i sofaen og ser på tv om kvelden? Og kanskje kan jeg gå tur med hundene uten at det gjør forferdelig vondt?

Lykken ble raskt snudd til sinne og sorg. Kollegaen min som tok imot sykemeldingen sørget for det ved å komme med følgende kommentar:

-Er det ryggen som plager deg da eller?

*ja, jeg har vondt i korsryggen og skuldrene

- det har da jeg og....

*stillhet*

* hva er det du vil frem til da?

-Nei.... ingenting..... jeg er jo ikke gravid så.... (så jeg får ikke sykemelding???????)

Jeg gikk rett inn på ett møterom hvor jeg ringte mora mi og fortalte om samtalen, og så begynte jeg å gråte. Etter peptalk med mor (som også er min beste venn og største støtte i livet) gikk jeg ut i gangen hvor jeg møtte en kollega i ledelsen. Vi gikk inn på kontoret hennes og snakket mens jeg gråt.

Jeg synes det er helt forferdelig at jeg liksom skal få høre at jeg kan holde meg på jobb når det "bare er korsryggen" som plager meg. Og det av en person som selv var sykemeldt fra slutten av oktober til begynnelsen av november i fjor. Ikke vet jeg hva årsaken til det er, for man har faktisk ikke lov å spørre

Helga så langt har vært småvanskelig. Jeg har mye vondt og i tillegg til korsryggen har jeg nå slike strekksmerter jeg har hørt om tror jeg. Gjør iallefall forferdelig vondt i perioder. Og så er jeg litt plaget med hormoner for tiden. Har sikkert grått mer nå i helga enn hittill i graviditeten sammenlagt.

Uff, ble bare klaginga dette. Egentlig har jeg det jo bra. Jeg kan tåle å ha litt vondt - det er jo verdt det :) Men jeg tåler ikke å bli behandlet dårlig av kolleger fordi jeg er sykemeldt. Heldigvis har absolutt alle andre, og spesiellt menn vært veldig forståelsesfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ultralyd i dag, og terminen ble flyttet rett vei. Menstermin var 11.mars. Ultralydtermin er 6.mars. Det betyr at lille ble unnfanget den første dagen jeg fikk positiv eggløsningstest og det passer bedre med mine beregninger enn menstermin.

Unnfangelsen finner sted omkring: 11. juni 2008

Hjertet begynner å slå: 6. juli 2008

Embryoet beveger seg: 30. juli 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 6. august 2008

Alle indre organer er ferdig formet: 6. august 2008

Risikoen for spontanabort avtar: 20. august 2008

Kvalmen avtar for de fleste: 27. august 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 3. september 2008

Fosteret svelger og tisser: 17. september 2008

Tid for ultralyd: 24. september 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 1. oktober 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 15. oktober 2008

Fosteret begynner å høre: 5. november 2008

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 3. desember 2008

Mange fostre legger seg med hodet ned: 7. januar 2009

Svangerskapspermisjonen begynner: 13. februar 2009

Antatt termindato: 6. mars 2009

Tar med et bilde av lille også, som jordmor kunne fortelle at mest sannsynlig er en gutt :rødme: Han er helt perfekt, og var veldig livlig. Boksa i morkaka og sparka masse. Jeg kjenner ikke spark sågodt siden morkaka ligger foran, men det er ikke lenge til han er sterk nok til at jeg kjenner spark bedre :) Han har min nese :fnise:

post-29337-1254945619_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en uke er jeg halvveis.

Jeg kjenner en del liv innimellom nå, og det er såå herlig!

Ser fremdeles mer halvfeit enn gravid ut :P Den skikkelige babykulen lar enda vente på seg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkene kommer snart skal du se! Jeg kjente mitt første spark 20+1, og etter det har de kommet både oftere og sterkere. Det er bare kjempegøy. Og ganske så utrolig! Og litt rart... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Mye har skjedd siden sist jeg skrev her skjønner jeg, for det jeg kjenner flere ganger om dagen nå er uten tvil en liten tass som beveger på seg!

For en underlig og deilig følelse! Små dunk innvendig som forteller meg at han har det fint :rødme:

Når han turner som verst mens jeg sitter på jobb blir jeg sittende med et smil om munnen og bare kjenne på den herlige følelsen!

Ellers fikk vi solgt leiligheten i dag, enda første fellesvisning var i går! Vi fikk prisantydning og er overlykkelige. Nå slipper vi bekymringen med å kanskje ikke få solgt, eller eventuellt å måtte ta med seg "gammelt lån" over på det nye huset vi bygger sammen

Livet er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk vaksinert meg mot den nye influensaen for to dager siden, og roen har senket seg :hjerte:

i August var jeg livredd for å bli smittet når folk kom tilbake fra ferie og begynte for fullt på skole og jobb igjen. Da var det leenge til vaksinen skulle komme.

Deretter ble det stilt mye spørsmål rundt om gravide burde vaksinere seg eller ikke og jeg ble usikker.

Når det ble registrert dødsfall blant gravide både i Norge og andre land i Europa var det ikke vanskelig å bestemme seg, jeg skulle vaksineres!

Så kom datoen for når vi kunne få vaksine her i kommunen, og siden det var veldig begrenset med vaksiner tilgjengelig ble det også en del rot og masse endringer i forhold til hvem og når vi skulle vaksineres.

Derfor var det ekstremt herlig å bare stikke innom på vei hjem fra jobb fordi det nesten ikke var kø. Jeg og magen fikk gå foran andre i køen (voksne i risikogruppen) siden barn og gravide var prioritert i denne omgang.

Jeg kjenner at det var mye stress for meg og at jeg bare måtte få unna dette med vaksinen, og føler nå at jeg endelig får senket skuldrene igjen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oj! Her var det dårlig med oppdateringer!

I dag har vi vært på julebord med jobben til samboer :) Kjempekoselig!

Og for aller første gang fikk jeg kjenne spark utenpå magen, så litjen der inne har vokst seg stor og sterk! Var en helt utrolig følelse å kjenne det så godt, og jeg satt der som et eneste stort glis <3

Nå gleder jeg meg bare til i morgen, og håper det skjer igjen - for da skal samboer få ligge å kjenne helt til han også kjenner en liten fot sparke mot hånda hans som ligger på magen min :rødme:

For en ukes tid siden kunne jeg for første gang se magen bevege seg når litjen sparka, og nå bretter jeg rett som det er opp genseren og sitter og titter ned på kulen . MYE kosligere enn å se på tv :fnise:

Alt er bare herlig for tiden, og det blir bare artigere og artigere å være gravid. Ryggen min tåler mye mer også nå, og jeg er ikke så sliten og trøtt lengre. Kan det bli bedre? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke sliter med hormoner?

Humøret er på topp og bortsett fra at jeg har stor mage er jeg akkurat slik jeg var før jeg ble gravid.

Ryggsmertene har begynt å slippe taket også! DET hadde jeg ikke turt å håpe på da de først kom snikende i uke 13!!! Nå kjenner jeg det riktignok godt i ryggen dersom jeg sitter på jobb en hel dag, men med 50% sykemelding har jeg anledning til å jobbe halve dager :) Veldig deilig å kunne ta hensyn til seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

UKE 29

:rødme:

Alt står fremdeles bra til. Jeg er frisk, i god form og i godt humør og koser meg som gravid med stadig voksende mage.

Nå er det under en mnd igjen til vi skal på ultralyd igjen også (uke 32+6)

Denne uken har vi shoppet masse!

Simo kombivogn, farge khaki med regntrekk og myggnetting(kjøpt brukt, men er like fin som ny)

Fleecetrekk til vognbag som matcher vogna (kjøpt nytt)

Voksipose (kjøpt ny! Ble overtalt av flinke selgeren :fnise: )

Maxi Cosi Cabrio med easyfix-base (kjøpt ny!)

Under juletreet ligger en leandervugge :rødme: og over nyttår skal jeg og mamma handle seng.

Da er vel alle de største innkjøpene i orden, og jeg har ikk brukt så mye penger heller. Vogna fikk vi av verdens snilleste svigerforeldre. Derfra har vi også fått masse søte klær. Tror vi begynner å få alt vi har bruk for av klær, tepper, håndduker og vaskekluter også.

Da mangler vi:

Stellebord/kommode (skal kjøpes brukt)

Babycall (skal ha ny tror jeg)

Brystpumpe

Babygym

Vippestol

Diverse leker, rangler, uro

Flasker

Er det noe jeg har glemt? Har fått beskjed om å ikke kjøpe noe mer før jul :)) Har ønsket oss babyutstyr til jul, siden det er dette vi har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På plass:

6-8 bodyer

3-5 trøyer

4-5 sparkebukser

3-4 pyjamaser

2-3 strømpebukser

Bomullsjakke

Varmere jakke

3-6 par sokker

2 babytepper

2 luer

2 par votter

Dress (til å ha på ute og i bil)

Tisselaken

Dyne 80*100 (til sprinkelseng)

Dyne 65*80 (til Leandervugge)

Laken og dynetrekk. - På plass

badebalje - På plass

20 myke vaskekluter

4-6 siklesmekker

15 gulpekluter

Brystpumpe

Bilstol - Maxi Cosi Cabriofix med base

Barnevogn Simo Kombivogn

Vognpose Voksi urban

Insektsnett til vogn

Regnstrekk til vogn

Neglesaks

Rangle

Sprinkelseng

Madrass

Laken til vogn

Bleier

2-3 myke babyhåndkler

Sprinkelbeskytter Babyolje

Uro

Smokker

Vugge (Leander)

Vippestol

Krabbeteppe

Mangler

Babycall - Trenger ikke babycall i første omgang

Bæresele/sjal

Stellebord (var utsolgt for Gulliver stellebord på ikea)

Febertermometer

Amme-BH 2 stk (har bare 1)

Amme-topper - Har kjøpt 3 vanlige topper som jeg tror fungerer

Ammeinnlegg engangs

Tåteflaske

Brystskjold

Handlenett til vogn

Bitering

Kosebamse

Ammeinnlegg i ull

Stelleveske

Febernedsettende for baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...