Prinsesse på erten Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Vi skal feriere noen uker på Sørlandet i sommer - i et av de områdene som er mest plaget av flått. Denne sommeren har vi med oss vår 10 mnd. gamle datter, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Leser i Aftenposten i dag at folk som ferdes mye i disse områdene anbefales vaksine mot hjernehinnebetennelse. Tulla er uansett for liten for denne vaksinen, men slike innlegg gjør meg veldig lite lysten på å reise... De vi skal besøke fikk for et par uker siden to flått på seg bare ved å ligge på plenen. Og jeg vil jo at jenta mi skal kunne ligge ute og kose seg i hagen! Huff! Ikke lett å bli mamma. Før tenkte jeg ikke en dag over faren med flått. Nå føler jeg nesten jeg er i ferd med å bli like nervøs som min egen mor Hvordan tenker andre foreldre som har tilknytning til Sørlandet eller andre områder med mye flått?
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Hvis du gjøre det til en vane å se over hele kroppen til barnet hver kveld og har flåttpinsett klar, skal det vel en del til at det går galt. Media her en tendens til å overdramatisere, men man bør jo selvfølgelig følge med.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 og følg med på evt bittsteder, blir det en rød ring rundt bittstedet gå til lege. Ellers kan dere ta det med ro og ha en fin sommer.
Gjest imli Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Hvis flåtten blir fjernet innen et døgn er faren for infeksjon ekstremt liten. Sier som gjesten over; saumfar kroppen til ungen hver kveld. De aller fleste flått er heller ikke infisert.
Prinsesse på erten Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2009 Takk for beroligende svar. Jeg får vel bare kvele engstelsen min. Som dere sier vil jeg oppdage om noen har bitt seg fast hvis jeg saumfarer kroppen hennes hver kveld... Og det bor jo barn på Sørlandet også
Vodecka Skrevet 26. juni 2009 #6 Skrevet 26. juni 2009 Vi bor på Sørlandet. Skjønner du er engstelig, det gir seg aldri når en blir mor... hehe! Men ingen grunn til hysteri. Etter at ungene har pussa tenna og skal legge seg, pleier jeg sjekke gjennom at de ikke har flått. Spes bak ørene og i lysken. Ett par ganger har de hatt små flått som jeg har fjernet og passet på å få med alt, dvs beina som kan sitte godt fast. Og som noen nevner her at bare hold ett øye med bittet at det ikke blir en rød ring rundt. Syns absolutt du burde ta turen hit! Vi har det flott! (Flått...skjønner? ) God tur!
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #7 Skrevet 26. juni 2009 Jeg bor i Oslo og jeg er snart 15 og jeg har ALDRI fått flot på meg! Jeg har alltid gått rundt der det er veldig høyt gress , i skogen og mange andre steder. Derfor er jeg ikke redd dem heller, de kommer jo aldri til meg Jeg blir ikke stokket så mye av mygg heller o.o Og jeg bort på "landet" i oslo, det vil si utafor sentrum Og forresten jeg BRUKER IKKE sånn insektspray greie eller noe annet lignende
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #8 Skrevet 26. juni 2009 Det er jo ubehagelig med flått, de er ekle... men det tar gjerne litt tid før de biter seg fast, så hvis du følger med på jenta skal det litt til før de fester seg. En så liten unge skifter man jo gjerne på i løpet av dagen også, og de har lite klær på, så du har mange muligheter for å sjekke Antagelig mindre fare for at hun får flått, enn dere voksne som ikke blir saumfart så nøye. Ellers er det kanskje lurt å ikke la henne ligge så mye på bakkenivå, men bruke stoler/benker, tepper, hengekøye osv. Tror også det er mindre flått i plen enn gjengrodde steder og i høyt gress, selv om det virker som de er overalt de verste plassene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå