Gå til innhold

Magen min tåler ikke mat :(

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1001
Skrevet

Har de siste 4-5 årene hatt en noe "ømfintlig" mage. Dvs. at magen blåses opp av hveteprodukter,melk,sterk mat m.m.

Den siste perioden har jeg likevel opplevd at jeg rett og slett ikke klarer å holde på maten. Med det mener jeg at etter HVERT måltid kommer det et do besøk hvor jeg da har diare. Forstår ingenting, og er meget frustrert da jeg har tatt ulike tester før , uten at disse viste noen allergi/intolleranse.

Har prøvd å skifte til spelt tidligere, uten hell.. Melk er det beste jeg vet, så det kan jeg ikke kutte ut - uansett!

Magen min kan da ikke være allergisk mot alt av mat??? Er slank nok fra før av, om jeg ikke skal miste næring ufrivillig..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være irritabel tarm (IBS), da har man gjerne ikke målbare intoleranser, men må prøve seg fram. I perioder kan man også tåle "alt", mens andre ganger tåler man nesten ingenting, eller reagerer på enkelte matvarer. Plagene kan noen ganger settes i sammenheng med stress/bekymring/depresjon - men ikke alltid (og jeg tror kanskje også det er litt typisk at vi ikke alltid ser psykiske årsaker selv, det er derfor de setter seg i kroppen i stedet for å ta veien om bevisstheten).

Men en ting som er viktig er at denne diagnosen ikke skal gies uten at andre sykdommer og tilstander utelukkes, så dersom du ikke har tatt gastroskopi, koloskopi, avføringsprøver, testet for cøliaki o.l bør du muligens det?

Gjest Minne
Skrevet

Det du skal gjøre er

- gå til legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...