Gå til innhold

Pai til middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å lurt litt på morgendagens middag slo det meg at jeg kan lage pai!

Men.... noen som har oppskrift på en god middags pai?

Gjerne med grønnsaker og skinke i.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lager paideig av fint sammalt hvetemel, vann, kesam i stedet for smør og litt salt. Grovere og sunnere bunn! Forsteker bunnen på 225 grader i 10 minutter.

Som fyll bruker jeg skinkebiter som jeg freser sammen med gul og rød løk, paprika. Bruker i tillegg forkokt brokkoli. Legger alle grønnsakene i paibunnen og fyller på med blanding av egg, melk, salt og pepper. Steker til blandingen er stivnet og serverer med salat. Kjempegodt!

Skrevet

Jeg gjør omtrent som siste gjest. Kesam i bunnen gjør den mindre smulete også, så det anbefales selv for de som ikke er så kaloriopptatte.

Andre tips til fyll:

Bacon, sopp og fersk spinat.

Skinke/kyllingbiter, løk, paprika og stangselleri, gjerne med en smaksrik ost i tillegg.

Ellers er det jo kjekt å bruke opp rester fra kjøleskapet i pai, sjelden jeg har vært borti noe som ikke funka. Bruker både rester av kjøttpålegg, oster og ikke minst grønnsaker. Felles for det meste av fyll er at jeg pleier å steke/forvelle ting først, da er paien ferdig når eggemassen er stiv, og jeg slipper dvask bacon og hard blomkål.

Gjest Gjest_Karro_*
Skrevet

Jeg fant denne akkurat. Har ikke prøvd den selv, men den så veldig god ut.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg og typen pleier å lage en pai som jeg synes er svært god. I vår versjon er det ikke grønnsaker, men det er fordi jeg er rar i matveien, din kan jo gjerne inneholde grønnsaker! :P

Vi lager fløtepoteter først i egen ildfast form. Så lager vi paibunnen og lar den være i ovnen i ca. 15-20 minutter. Etter det fyller vi på med nesten ferdige fløtepoteter. Så har vi mens vi ventet stekt kjøttdeig og pølse med tacokrydder på. Dette ligger vi oppå fløtepotetene, og så drysser vi ost oppå. Har vi nok paibunn lager vi sånne fine paistreker oppå også.

Har ikke sett denne oppskriften noe annet sted, men kan forsikre om at det er veldig godt !

Skrevet
Hvor mye kesam og mel bruker dere?

Jeg bytter ut mengden smør med lik mengde kesam og følger ellers oppskriften :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...