Gjest ts Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Kall meg dum, men tenkte å ta et år på BI, altså markedsøkonomi, men vet jo nesten ikke hva det er.. Jeg mener, hva lærer man? Burde en som har nesten fått stryk i matte engang vurdere dette? (ja, fikk 2 i matte på videregående..) Er det vanskelig stoff ? Takker til de som har litt peiling Nå virker det vel som jeg begynner på noe bare for å gjøre noe, men er markedsføring jeg egentlig hadde tenkt, men tenkte å ta dette året først, og begynne på 2. året på markedsføring om jeg da fortsatt har lyst.. Og så tenkte jeg å spørre dere; Hvilket yrke ville dere valgt av markedsfører og sykepleier? og hvorfor? Alltid greit å få noen andres synspunkter! hilsen en riktig så frustrerad tjei!
Tusselabb Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Her kan du lese om kurset, hvilke forkunnskaper som kreves osv.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Her kan du lese om kurset, hvilke forkunnskaper som kreves osv. Den var kjekk! Takker. Kan jeg spørre hvor du fant denne? Kunne tenkt meg å lest mer på min egen pc, men finner den ikke på bi sin nettside?
Tusselabb Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Jeg googlet kurset du skal ta. Glemte å sjekke om informasjonen var oppdatert, men det står kanskje på siden? Hvis ikke kan du jo ta kontakt med BI å spørre. De har sikkert en studiekatalog.
Gjest ts Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Jeg googlet kurset du skal ta. Glemte å sjekke om informasjonen var oppdatert, men det står kanskje på siden? Hvis ikke kan du jo ta kontakt med BI å spørre. De har sikkert en studiekatalog. Takk Tusselabb
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #6 Skrevet 24. juni 2009 Går fint an å ta markedsøkonomi og/eller kostnads- og inntektsanalyse selv om man strøk i matte på skolen. Både BI nettstudier og NKI nettstudier tilbyr samme type innhold i studiene.
enitsirk Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 Jeg har tatt bachelorstudie gjennom BI, og vil vel ikke akkurat gi dem stjerne i boka. BI er ikke lenger den skolen det var, og har heller ikke det ryktet som det hadde før i arbeidsverden. "you pay, you get in"... Tar du årsenheten Markedsøkonom vil du nesten ha de samme fagene som dem som tar årsenheten Bedriftsøkonom. Forskjellen er at du første semseter ikke har matte på markedsøkonomi-linjen, du har bare bed.øk (bedriftsøkonomi) første semster (ikke begge semsterne), og så andre semester har du (i alle fall hadde jeg i 2005) et fag som heter medier og kommunikasjon. Bedriftsøkonomi-faget er egentlig litt matte (og basic regnskapsføring), om man kan si det sånn. Jeg har, som deg, ikke den beste standpunktkarakteren i matte fra videregående. Og har man absolutt full blokkering mot tall og regning er vel ikke dette faget særlig spennende, og kan være litt krevende. I tillegg kommer et fag som heter makroøkonomi, som og kan oppleves litt "matte-aktig" for oss som ikke er så alt for glad i tall og regning. (Bare at i dette faget brukes sjelden tall, men bokstaver som symboler og benevnelser i ulike formler og forklaringer). Det er jo veldig individuelt hva man får ut av et studie og de ulike foreleserne/forelesningene. Jeg er ikke veldig fornøyd eller imponert over BI, men det betyr jo ikke at du ikke kommer til å trives om du bestemmer deg for å begynne der :-) Som andre har nevnt vil du finne all info om de ulike fagene på BI sin hjemme side, og så kan du jo bare spørre meg om du har noen mer spesifikke spørsmål :-D
enitsirk Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Jeg har tatt bachelorstudie gjennom BI, og vil vel ikke akkurat gi dem stjerne i boka. BI er ikke lenger den skolen det var, og har heller ikke det ryktet som det hadde før i arbeidsverden. "you pay, you get in"... Tar du årsenheten Markedsøkonom vil du nesten ha de samme fagene som dem som tar årsenheten Bedriftsøkonom. Forskjellen er at du første semseter ikke har matte på markedsøkonomi-linjen, du har bare bed.øk (bedriftsøkonomi) første semster (ikke begge semsterne), og så andre semester har du (i alle fall hadde jeg i 2005) et fag som heter medier og kommunikasjon. Bedriftsøkonomi-faget er egentlig litt matte (og basic regnskapsføring), om man kan si det sånn. Jeg har, som deg, ikke den beste standpunktkarakteren i matte fra videregående. Og har man absolutt full blokkering mot tall og regning er vel ikke dette faget særlig spennende, og kan være litt krevende. I tillegg kommer et fag som heter makroøkonomi, som og kan oppleves litt "matte-aktig" for oss som ikke er så alt for glad i tall og regning. (Bare at i dette faget brukes sjelden tall, men bokstaver som symboler og benevnelser i ulike formler og forklaringer). Det er jo veldig individuelt hva man får ut av et studie og de ulike foreleserne/forelesningene. Jeg er ikke veldig fornøyd eller imponert over BI, men det betyr jo ikke at du ikke kommer til å trives om du bestemmer deg for å begynne der :-) Som andre har nevnt vil du finne all info om de ulike fagene på BI sin hjemme side, og så kan du jo bare spørre meg om du har noen mer spesifikke spørsmål :-D Jeg glemte å nevne faget "statistikk".... det er egentlig og ganske kjipt. Så når jeg tenker meg om så bør du kanskje "advares" litt, om du har helt angst for matte og tall... Jeg var kanskje litt naiv og sjekket ikke nøye opp i alle fagene jeg skulle ha når jeg søkte, og fikk en liten aha-opplevelse når jeg oppdaget at det var en del tall og regning selv om studiet er mer rettet mot markedsføring. Heter ikke "markedsøkonom" for ingenting...
Gjest strykebrett Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 Kommer an på hvorfor du fikk 2 i mate på videregående. Hvis det var fordi du ikke fikk til bedre selv iom du gjorde ditt aller beste ville jeg styrt unna. Statisktikk er et fag som kan bli ganske vanskelig om du sliter med matten. Da jeg tok statistikk (riktignok ikke på BI, men på en statlig høgskole) forutsatte det i alle fall at man kunne finne den partiellderiverte og litt sånne ting. Den beste måten er kanskje å se på pensumet for faget og så låne bøker om tema på biblioteket så ser du kjapt om du syns det virker overkommelig.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 Man får mye bedre oppfølging ved å levere inn innsendingsoppgaver og ta eksamen gjennom NKI nettstudier enn ved BI nettstudier. Har forsøkt begge og landet på NKI nettstudier innen økonomi/markedsføring. Anbefales.
Gjest ts Skrevet 26. juni 2009 #11 Skrevet 26. juni 2009 hm, skal sjekke ut nki. Kanskje det er bedre. viktig at jeg får det til også, er jo så sabla dyrt... Takk for bryet
vana Skrevet 29. juni 2009 #12 Skrevet 29. juni 2009 Hei! Jeg har gått første året på BI nå, og er såkalt "markedsøkonom." Fra høsten av endres programmet, så fagene Enitsirk nevner, vil bli gjort om på, noen blir slått sammen, mens andre forsvinner. Det er nok best å høre med BI eller lese på nettsidene om de nye fagene. Tror du fint klarer første året, de fleste gjør det. Selvfølgelig må noen ta eksamener om igjen, men det er ingen skam, det er helt vanlig. Viser bare at man faktisk må kunne noe for å fullføre, at ikke man får alt selvom skolen koster penger. Jeg har selv gått yrkesfaglig, og har null interesse for matte og økonomi, men klarte økonomidelen helt fint. Så ingen grunn til å bekymre seg der! Når du er markedsøkonom får du en grunnleggende forståelse av økonomi og markedsføring. Men er lurt å ta et eller to år til, for å få jobb. Men det er det bare å bestemme seg for etterhvert, kan være greit å se hva skolen har å tilby først, og kanskje man endrer mål og retning underveis. Lykke til med valget ditt!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 Jeg glemte å nevne faget "statistikk".... det er egentlig og ganske kjipt. Så når jeg tenker meg om så bør du kanskje "advares" litt, om du har helt angst for matte og tall... Jeg var kanskje litt naiv og sjekket ikke nøye opp i alle fagene jeg skulle ha når jeg søkte, og fikk en liten aha-opplevelse når jeg oppdaget at det var en del tall og regning selv om studiet er mer rettet mot markedsføring. Heter ikke "markedsøkonom" for ingenting... Neinei, ikke skrem henne! alle fagene på første året er super easy. Det eneste som kreves er at du åpner boken og faktisk begynner å lese tidligere enn i eksamensperioden. Første året på BI er ikke vanskelig! alle klarer det jo. Men det er mye stoff å komme seg gjennom. 10 fag da jeg gikk der, færre fra høsten 2009, men fremdeles ganske mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå