Gjest Huff Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg hører til den delen som er velsignet med god helse. Eller hørte til, i allefall. Jeg hadde vel et par timer fravær, fra jeg var født, og til jeg gikk ut av barnehagen. Aldri vært syk tidligere. Nå er jeg ferdig utdannet, og har begynt i ny jobb. Og jeg kjenner ikke meg selv igjen, er dette den "voksne" meg? Har vondt overalt, og er syk hele tiden. Har fortsatt ikke fravær, men det er pga stålvilje, og fordi jeg nekter at dette skjer. Har konstant dundrende hodepine, manglende appetitt, vekttap, piping i ørene/hodet. Kronisk diare, oppblåst (jeg ser ut som jeg er halvveis i et svangerskap). Blåflekker overalt. Ringer under øynene. Hjertebank. Nakkesmerter, ryggsmerter, vondt i magen. Var på date i helgen, den endte med at jeg kastet opp 2 ganger. Dagen etter satt jeg på do, det bare rente gjennom. Vært hos legen og tatt blodprøver, har jernmangel. Er kun slapp og trøtt, og vil bare sove. Jeg fungerer bare rett og slett ikke. Hva er det som foregår, og har noen av dere opplevd et slikt skifte..?
Gjest Huff Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Eh. Rettelse: Jeg mente et par timer fravær, fra jeg var født, og til jeg gikk ut av videregående.
Aftensol Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Tar du jern tabletter mot jernmangelen din? For man kan bli veldig slapp og dårlig hvis man har for lite jern... Ellers så vil jeg råde deg til å dra til legen for å sjekke opp om det er noen matvarer du ikke tåler... Hvis du feks ikke tåler gluten (som de fleste spiser hver dag) så kan du bli skikkelig dårlig! Og be om å få sjekket alt av matvarer! Ikke bare de typiske som feks melk, sitrusfrukter osv..
Gjest tarka Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 du må til en lege som utreder seg skikkelig, ikke bare med helt ordinære blodprøver. jeg har opplevd et slikt skifte ja, men det tok litt lengre tid - og det var en kronisk sykdom. man fungerer jo somregel bedre når man bare blir utredet, og min erfaring er at man må stå hardt på selv for å få skikkelig oppfølging hos legen. ok, du har jernmangel - men hva er grunnen til dette? du trenger absolutt mer utredning, om ikke annet for å utelukke. mitt råd er at du sykemelder deg mens denne utredningen pågår om du er veldig dårlig på daglig basis. arbeidsplasser er vant med at uforutsette ting kan skje med helsen, og det er ingen som vil laste deg for dette.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Hvis du har kroniske fordøyelsesproblemer i tillegg til jernmangel er det nærliggende å sjekke for cøliaki, men husk at det ikke er alltid dette vises på blodprøver, så be i tilfelle om gastroskopi. Ville definitivt sjekket for matvareallergier og slikt også. Hvor omfattende prøver har legen tatt? Synes kanskje du bør måle mer enn blodprosent med så mye plager, jeg kjenner i hvert fall de som har hatt alvorlige sykdommer med slike symptomer, selv om det sannsynligvis "bare" skyldes jernmangel (denne kan jo ha ulike årsaker)... Er du utsatt for mye stress?
Gjest Huff Skrevet 24. juni 2009 #6 Skrevet 24. juni 2009 Takk for alle svar! Har vært blodgiver midt oppe i alt (har naturligvis sluttet opp nå), og har regnet med at dette er grunnen til min jernmangel. Men det med cøliaki har jeg ikke tenkt på. Har jo spist brødmat hele livet. Kan det komme "snikende"? Jeg trodde at det var noe man enten hadde eller ikke hadde, fra man er liten. For å si det sånn, min familie "kjenner meg ikke igjen", jeg har aldri vært på denne måten før. Hadde det enda vært noen av delene, men jeg har vel omtrent vondt alle plasser man kan ha vondt. Sånn føles det i alle fall. Og jeg vil ikke være den som sutrer og klager, derfor har det blitt til at jeg trekker meg unna det sosiale, fordi det er vanskelig å late som man er glad og i fin form, når man egentlig er i helt jævlig form og bare vil hjem igjen. Jeg ser helt pjusk ut! Skal be min lege sjekke allergier osv. Spiser jerntabletter nå ja. Ikke merket noen effekt, men det er kanskje for tidlig, har tatt de en måneds tid. Igjen, takk for svar og råd!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #7 Skrevet 24. juni 2009 Cøliaki kan komme i voksen alder også. Synes du skal be om ny time til legen med én gang, og si fra når du bestiller at du ikke har merket bedring av jerntablettene. Jeg tror ikke man får så voldsomt med jernmangel av å være blodgiver, så jeg synes legen skal se etter flere årsaker, uten at det går mer tid
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 ... og vær så snill å beskrive alle symptomene dine til legen (kanskje også når du bestiller time, om det er som på vårt legekontor at man kan vente to måneder på time hvis det ikke er noe "viktig"), skriv dem evt på en lapp så du husker dem.
Anaconda Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 kjenner igjen noe av d du snakker om..kan d være psykisk stress som fører til fysiske plager?? vet ingenting om hvilken jobb du har, men en stressende jobb, evt at du har en jobb som du har vasnkelig å legge i fra deg, øker vel muligheten for nettopp dette..!?
Gjest Huff Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Hm, nå har jeg lest litt om cøliaki, og det høres jo ikke umulig ut. Men jeg ber om at det må være noe anet, det må det jo være utrolig vanskelig å leve med. Antakelig bedre enn denne formen da :/ Nå skal ikke jeg stille min egen diagnose på KG, men jeg rykket til når jeg nå leser at med cøliaki tåler man øl dårlig. Jeg blir i helt elendig form av øl. Ikke som i fyllesyk, men som vondt og luft i magen at jeg tar kvelden. Og har blitt øl-avholds. Takk for råd, litt rørende at andre kommer med råd om min helse, hehe
Gjest Huff Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Og jobben ja..stress fra jeg kommer og til jeg går.. Det siste halve året har jeg hatt tid til to 5-minuttere totalt. :/ Effektiviteten råder, for å si det sånn.
Gjest Miley Skrevet 25. juni 2009 #12 Skrevet 25. juni 2009 Om du har konstant diare vil du jo få jernmangel av det til slutt, kroppen tar jo ikke opp det den trenger. Be om en skikkelig utredning!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå