Gjest Utlogget Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 OK, jeg ramser opp historien raskt og greit: I januar i år forandret utfloden min seg helt. Den er blitt Helt hvit (av og til gul) og ekstremt tykktflytende! Den har forandret seg så drastisk at jeg ikke nyter sex lenger.. Noe som sliter sykt på forholdet.. Jeg har hatt plager med sopp før, har kjent litt murring og har vert ganske sår etter sex.. Dette har jeg nevnt for legen min 3 ganger nå, og hver gang setter hun meg bare på kurer for underlivssopp.. hun nekter å undersøke! Siden Januar har jeg gått og smørt meg med cannesten, tatt stikkpiller, melkesyre-stikkpiller og nå den siste måneden har jeg fått to kapsler mot resistant sopp som man tar oralt. I August i fjor byttet jeg til conludag minipiller, kan dette ha en sammenheng kansje? Jeg har nå ihvertfall byttet til vanlig p-piller for å se om det hjelper.. Nå er jeg sår, rød og føler meg bare ekkel.. Noen som har opplevd det samme? Med eller uten Conludag ??
Gjest KateW Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Vet du, dersom legen din ikke vil undersøke deg og ikke tar deg alvorlig, ville jeg bedt om henvisning til gynekolog pronto. Du kan ikke ha det sånn. Min fastlege fraråder soppmiddel (Canesteen) på det sterkeste, da det kan skape resistanse i lengden. Det er tydelig ubalanse i underlivet ditt, i tillegg til å fått en skikkelig undersøkelse ville jeg også brukt sånn lactal.
Gjest ts Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Vet du, dersom legen din ikke vil undersøke deg og ikke tar deg alvorlig, ville jeg bedt om henvisning til gynekolog pronto. Du kan ikke ha det sånn. Min fastlege fraråder soppmiddel (Canesteen) på det sterkeste, da det kan skape resistanse i lengden. Det er tydelig ubalanse i underlivet ditt, i tillegg til å fått en skikkelig undersøkelse ville jeg også brukt sånn lactal. Takk for svar Ja jeg får vel be om henvisning til gynekolog.. Uff men det er jo så fælt! Ja bruk av canesteen over lengre tid er ikke bra, derfor har jeg nå gått over til en annen soppkem med andre virkemidler.. Men egentlig så føler jeg bare at det blir verre når jeg bruker krem, de er litt som når man bruker nesespray i lang tid, tilslutt er man bare sår og vet ikke om det er mer nesespray man trenger eller hva... Lactal, det er sånn melkesyre tabeletter det vel? Det har jeg også prøvd..
Gjest Emera Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Ja, du bør absolutt få time hos gynekolog. Veldig mange av dem som går til gynekolog med soppsymptomer har faktisk ikke sopp. Det kan for eksempel være eksem, og den skal behandles helt annerledes enn sopp. Utfloden kan godt forandre seg ved start eller bytte av p-piller, eller ved hormonelle endringer generelt. Du kan fint ta kontakt med gynekolog selv, du må ikke ha henvisning. Men spør da hva det koster, så du ikke får deg en overraskelse.
Gjest ts Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 vil det koste mer om man ikke har henviselse fra lege? jeg er grønn på dette området..
Gjest Emera Skrevet 24. juni 2009 #6 Skrevet 24. juni 2009 (endret) Jeg bestilte time selv hos en gynekolog, for å ta celleprøve. Betalte da kr. 375,- hvis jeg husker riktig. Ble forbauset, for jeg hadde forventet mye mer. Endret 24. juni 2009 av Emera
Gjest TS Skrevet 24. juni 2009 #7 Skrevet 24. juni 2009 Jeg bestilte time selv hos en gynekolog, for å ta celleprøve. Betalte da kr. 375,- hvis jeg husker riktig. Ble forbauset, for jeg hadde forventet mye mer. Ah.. så billig? Jeg så for meg en helt annen sum Så det spiller ingen rolle om man har henvisning eller ikke da?
Gjest Revenka Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Jeg ble ikke kvitt problemet med canesten, fikk resept på noe som heter Diflucan. Det var en tablett og så var problemet borte. Pussige var at fastlegen min skjønte ikke hva som var problemet og trodde det ikke var sopp siden canesten ikke tok det. Hun henviste meg til spesialist og han kunne konkludere med sopp med en gang. Etter nesten ett år med plager så gikk det over etter en tablett. Merket bedring allerede timer etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Må si meg enig med de andre, ville bestilt time til gynekolog. Noen tilstander kan jo også bli verre om en bruker canesten o.l lenge. Og noen sopptyper er resistente mot både canesten og andre vanlige soppmidler, så det må andre ting til (og artsbestemmelse fra laboratorium?). Jeg synes ikke canesten funker særlig bra, så det er ikke noe unormalt i at problemet vedvarer, men en bør i det minste oppleve bedring om det skal være noe vits i å fortsette behandling med samme type preparater og uten grundigere undesøkelse. Det kan ellers godt hende at ppillene er medskyldige.
Gjest TS Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Jeg ble ikke kvitt problemet med canesten, fikk resept på noe som heter Diflucan. Det var en tablett og så var problemet borte. Pussige var at fastlegen min skjønte ikke hva som var problemet og trodde det ikke var sopp siden canesten ikke tok det. Hun henviste meg til spesialist og han kunne konkludere med sopp med en gang. Etter nesten ett år med plager så gikk det over etter en tablett. Merket bedring allerede timer etterpå. Ja.. men når problemet ikke går vekk etter to slike kapsler på en måned begynner jeg å lure her... Det er helt grusom å gå rund å føle seg fæl hele tiden
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Når ingen soppkurer hjelper, så bør jo absolutt legen ta deg på alvor og sjekke deg nærmere, eller du bør gå til gynekolog! Kan være andre ting også, eller at du reagerer såpass på ppillene at det hele tiden kommer ny sopp. Er ikke så mange flere ting vi her inne kan foreslå
Gjest gjest- silje Skrevet 24. juni 2009 #12 Skrevet 24. juni 2009 Ja.. men når problemet ikke går vekk etter to slike kapsler på en måned begynner jeg å lure her... Det er helt grusom å gå rund å føle seg fæl hele tiden Akkurat derfor det ikke trenger å være sopp! Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt time til g.u øyeblikkeklig.. Å ha det slik over lenger tid, må da være forferdelig. Ellers synes jeg at legen din har vært veldig lat med dette problemet ditt. Du betaler tross alt legen for at hun skal kunne undersøke også, ikke bare skrive ut på resepter!
Gjest TS Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 Akkurat derfor det ikke trenger å være sopp! Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt time til g.u øyeblikkeklig.. Å ha det slik over lenger tid, må da være forferdelig. Ellers synes jeg at legen din har vært veldig lat med dette problemet ditt. Du betaler tross alt legen for at hun skal kunne undersøke også, ikke bare skrive ut på resepter! Jeg har aldri vert på gu før.. hvordan bestiller man? må man gå igjennom fastlegen å få henvisning først? hvor dyrt og hvor lang ventetid er det sånn ca?.. Jeg vet at det kan variere da..
Gjest labrotta Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 Hei. Jeg ville også tatt meg en tur til gynekolog siden problemet vedvarer og forverrer seg. Har legen din send inn prøve? Er det påvist sopp? Er det evt skrevet på rekvisisjonen at dette er et recidiverende problem? Da skal soppstammen etter våre rutiner testes på antimykotiske middel. Hvis det ikke står noe om det, blir den bare kjørt gjennom rutinen og blir kun typebestemt. Som noen sier over her er det noen arter er naturlig resistent for f.eks Diflucan, og da kan det faktisk virke mot sin hensikt og gjøre ting verre Det kan også være andre faktorer som gjør at den eventuelle soppen ikke lar seg kurrere. Andre eventuelle sykdommer som diabetes ol. Håper problemet løser seg
Gjest Ts Skrevet 24. juni 2009 #15 Skrevet 24. juni 2009 Hei. Jeg ville også tatt meg en tur til gynekolog siden problemet vedvarer og forverrer seg. Har legen din send inn prøve? Er det påvist sopp? Er det evt skrevet på rekvisisjonen at dette er et recidiverende problem? Da skal soppstammen etter våre rutiner testes på antimykotiske middel. Hvis det ikke står noe om det, blir den bare kjørt gjennom rutinen og blir kun typebestemt. Som noen sier over her er det noen arter er naturlig resistent for f.eks Diflucan, og da kan det faktisk virke mot sin hensikt og gjøre ting verre Det kan også være andre faktorer som gjør at den eventuelle soppen ikke lar seg kurrere. Andre eventuelle sykdommer som diabetes ol. Håper problemet løser seg Nei, det er ikke påvist at det er sopp, det er bare jeg som sa til legen at symptomene kan minne om sopp, men er mildere om du skjønner.. Det værste problemet mitt er den unormale utfloden og sårheten. Jeg lurr litt på om sårheten faktisk kan komme av alle kurene jeg har gått på mer eller mindre sammenhengende siden januar..
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #17 Skrevet 25. juni 2009 Hei Ts! Slitt med akkurat det samme i 6 år. Er mildere enn sopp i min situasjon også, men utfloden er i høy grad sjenerende (Har ikke hatt oralsex før grunnet dette) og gjør samleie over lengre periode smertefult grunnet såre slimhinner. Var hos legen min som tok et par sjekker, men hun satte meg bare på reseptfrie kurer som gjorde problemet verre. Så jeg ble henvist til et par gynekologer. Ene gyn. besøket var det så mange som 3 gynekologer for å se på problemet. Ble satt på diflucan og en annen kur som var over flere mnd. Ingen ting har hjulpet. Selv har jeg foreslått om jeg kanskje har noe form for allergi mot sperm, for hadde aldri dette problemet før jeg debuterte seksuelt (Har sjekket all verdens std's ingen ting der). Det viste seg at jeg mest sannsynlig reagerer på det, for problemet blir betraktelig mildere med bruk av kondom. Uansett vil jeg bare si til deg at jeg har undersøkt meg for alt som kan undersøkes å det er ingen feil med meg i den forstand. Jeg fikk beskjed at noen rett og slett bare har mer utflod enn andre, å at dette kan forstyrre slimhinner etc. Ønsker deg lykke til!
Gjest KateW Skrevet 26. juni 2009 #18 Skrevet 26. juni 2009 Jeg har aldri vert på gu før.. hvordan bestiller man? må man gå igjennom fastlegen å få henvisning først? hvor dyrt og hvor lang ventetid er det sånn ca?.. Jeg vet at det kan variere da.. Enten så ringer du selv til en gynekolog, leter på gulesider eller noe, eller så går du via fastlegen. Der får du navn og henvisning, også må du ringe selv og bestille time. Jeg hadde ikke spesielt lang ventetid da jeg gjorde det selv. Du kan selvsagt få GU hos fastlegen også, men ofte fint å gå til skikkelig gynekolog.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #19 Skrevet 26. juni 2009 Hvis du bor i Oslo- området kan du ta kontakt med gynekolog Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken. Han er ekspert på slike kompilserte greier i underlivet som svir og klør, og kan garantert hjelpe deg. Han er privatpraktiserende, og du trenger ikke henvisning fra fastlegen for å komme dit. Men han er dyr: Tusen spenn!! Jeg vil imdiertid si han er vel verdt de pengene. Han har i hvertfall hjulpet et hardnakket tilfelle som meg.
Gjest xerodent Skrevet 14. juli 2009 #20 Skrevet 14. juli 2009 Hvis du bor i Oslo- området kan du ta kontakt med gynekolog Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken. Han er ekspert på slike kompilserte greier i underlivet som svir og klør, og kan garantert hjelpe deg. Han er privatpraktiserende, og du trenger ikke henvisning fra fastlegen for å komme dit. Men han er dyr: Tusen spenn!! Jeg vil imdiertid si han er vel verdt de pengene. Han har i hvertfall hjulpet et hardnakket tilfelle som meg. hei!! Vil bare si at residverende sopp hos kvinner er meget vanlig. Før menstruasjon forandrer Ph seg og man blir mere motagelig for infeksjoner som candida. Det kan lett se ut som om kurene man tok ikke nytter når problemet bare kommer tilbake og tilbake, men det er som sagt syklusen. Candida finnes som en naturlig del i floraen hos de fleste kvinner, det er først når det blir for mye man får symptomer. Det er riktig som nevnt tidligere her, det er ikke sopp alt som klør. Men soppen kjennetegnes veldig lett når man har fått påvist det før, man får vondt , sårhet og ømmhet itillegg til alt det andre. Alle salver kan gi reaksjoner, derfor lurt å bytte litt på, Jeg vil også nevne at det ikke er påvist som jeg vet om ressistente candida - som er den soppen kvinner er plaget av - andre mikroorganismer er en annen historie. jeg tror soppen blir borte av en difflucan/fluconazol, men kommer tilbake 3 uker etterpå. Man kan prøve å rette på ubalansen, etter en difflucan, tar man hver kveld en vaginal melkesyrekapsel som feks.vivag, prøve å rette på balansen. Luft er også stikkordet, sov og gå uten truse.... har du vondt på utsiden med sår hud, kan man be legen om en gruppe 2 kortisonkrem, veldig eksematøst bakover mot rumpa kan man også bruke gruppe 3 etter resept fra lege. husk!! du har et veldig vanlig problem, hilsen apotekjenta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå