mimifin72 Skrevet 24. juni 2009 #1 Del Skrevet 24. juni 2009 De siste 2 dager har jeg følt liv i magen, dvs. tydelige bevegelser, ikke bare "luft". Skal jeg forvente å kjenne liv hver dag fremover, eller er det individuelt når man er bare 20 uker på vei. Har lest at man skal kjenne etter spark hver dag fra uke 28, men hva med tidligere? Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 24. juni 2009 #2 Del Skrevet 24. juni 2009 Såpass tidlig "må" man ikke kjenne liv hver dag, det kommer jo an på hva du er blitt vant til. Har du kjent tydelige spark hver dag i to uker, bør du nok forvente å kjenne litt liv hver dag. Men når du bare har kjent litt "bobler" et par dager, kan det nok ta et par uker før du kjenner skikkelig liv hver dag. En grei regel er vel at når du har begynt å kjenne liv flere ganger daglig, hver dag i flere dager på rad, bør du kjenne liv hver dag resten av svangerskapet, uansett om du er 16 eller 28 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 24. juni 2009 Takk, imli:) Nei, jeg kjente liv i bare 2 dager på rad, og det var bare 1 gang om dagen. Er førstegangs, derfor lurer jeg på så mye rart. Ingen har greid å kjenne noe på utsiden t.o.m når jeg kjente det godt på innsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 24. juni 2009 #4 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg var hos jordmor i uke 22-23, da spurte de om jeg kjente liv, og siden jeg gjorde det sa de at jeg skulle kjenne hver dag. Jeg har kjent tydelig liv hver dag siden jeg var uke 17+5, før det var det bare tilfeldig småbobling. Jeg tror ikke jeg ville blitt bekymret om jeg ikke kjente en eller annen dag så tidlig, det skal vel ikke mer til enn at babyen snur seg og sparker et sted du ikke kjenner så godt. Men hvis det forsetter å være hver dag fremover nå, bør du vel regne med at de skal komme også. Hvis man merker tydelige forandringer fra hvordan det bruker å være er vel det god nok grunn til å spørre jordmor eller lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 24. juni 2009 #5 Del Skrevet 24. juni 2009 Tror ikke du skal forvente å kjenne hver dag riktig enda, selv om det er heller ikke uvanlig. Signerer det de andre har skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesti Skrevet 24. juni 2009 #6 Del Skrevet 24. juni 2009 kopiert fra Libero: Fosterets bevegelser føles i begynnelsen som litt luft i magen, men blir etter hvert sterkere i takt med at fosteret blir større. På slutten av graviditeten kan du kanskje merke at bevegelsene blir mer glidende og roligere pga. at det er trangere i livmoren. Fosterbevegelsene kommer i begynnelsen med forskjellige tidsintervaller, slik at det godt kan gå både timer og dager mellom hver gang du kjenner liv. Førstegangs fødende som i begynnelsen ikke vet hvordan fosterbevegelsene føles, merker det normalt rundt 20. uke. Kvinner som har født tidligere, merker ofte fosterbevegelsene rundt 18. uke. NOTÉR TIDSPUNKTET NÅR DU MERKET FOSTERBEVEGELSER FØRSTE GANG Er fosterbevegelsene annerledes kan det skyldes at barnet sover eller at barnet ligger slik at det blir mindre plass å bevege seg på. Du vil kanskje oppleve at fosteret er mer urolig hvis du er stresset, eller at det slapper av og er rolig når du er rolig. Fra uke 28 bør du følge med på at fosteret sparker daglig. Det hevdes at urolig foster i mors liv, som regel blir en urolig “krabat” og omvendt med et foster som er rolig i mors liv. Kjenner du mindre enn 10 spark per dag eller hvis fosterbevegelsene forandrer seg markant bør du kontakte lege eller jordmor/fødeavdeling samme dag. « Tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 24. juni 2009 #7 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg vil bare føye til at selv om jeg kjente daglig liv fra UL av, så kunne ikke mannen kjenne noe, ei heller nå vi noe, før i uke 21 eller 22. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flode Skrevet 24. juni 2009 #8 Del Skrevet 24. juni 2009 Det er først nå siste halvannen to ukene jeg kan si jeg har kjent liv hver dag og siste uka jeg har kjent det tydelig flere ganger om dagen. 20 uker for førstegangs er veldig tidlig å kjenne det hver dag, mange har jo ikke kjent noe enda... Første boblene kjente jeg en gang i uke 18. Tror samboeren kjente et spark en gang i uke 21, og i uke 23 kjente han flere på rad. Svigerinnen min kjente første boblene i sin uke 24 første gangen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 24. juni 2009 tusen takk for alle svar jenter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå