Gå til innhold

Betaler en regning en dag for sent

Fremhevede innlegg

Gjest 18 år
Skrevet

Jeg føler at dette er et dumt spørsmål så jeg poster det på nettet, tør ikke spørre noen venner :flau: jeg fikk en regning på en vare jeg har kjøpt på internett for en god stund siden. Skulle betale når jeg fikk lønn for 1 uke siden men glemte helt av det :( Fant pluttselig regninge og den skulle betales i går (den 22) så jeg betalte den for en time siden (det var fortsatt den 23) altså en dag for sent!!

Hva skjer nå? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at du får purring på denne.

Jeg har flere ganger vært et par dager for sent med å betale regninger. Og det er kun vet et tilfelle (dusteselskap) at jeg fikk purring etterpå.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Som regel går dette bra.

Det finnes imidlertid et par regninger som du alltid må betale til rett tid: NRK avgift er et eksempel. Bare et par dager over tiden og det påløper noen heftige purregebyr og renter.

Men de aller fleste firma aksepterer at det kan gå en dag eller to over tiden uten at det blir "sjau" av det.

Skrevet

Har testa ut grensene for purregebyrer, siden lønninga kommer inn den 1. og regningene alltid går ut 20.-30. Idiotisk, men..

Min erfaring er at SVÆRT få sender ut purring etter bare èn dag. Sånn ca 1 av 100. Har ringt kommunen for å be pent om utsettelse på ei uke en gang, og de sa at jeg skulle bare slappe av, for de venta 10 virkedager etter fristen med å sende ut purring. NetCom venter minst ei uke, NAV venter minst ei uke, CanalDigital, Gjensidige, Søppelfolka osv.

Det har kun skjedd meg èn gang at jeg fikk purring etter èn dag, og det var en liten nettbutikk for blomsterfrø.

Er du totalt nervevrak, ring og si at du glemte regninga helt bort og hør om det er i orden at du betalte en dag for seint. Kan med 99% sikkerhet garantere deg et positivt svar :)

Gjest Glør
Skrevet

De må vel vente 5 virkedager, med mindre det er årsavgift ol, bla fordi det kan ta noen dager med ulike banker osv, så det går nok bra.

Skrevet

Dette går nok greit ja.. Det inntrykket jeg har av de få purringene jeg har fått er at det står: "hvis du har betalt regningen de siste dagene, ser du bort i fra denne henvendelsen". Eller noe i den dur. Det har også hendt at jeg har betalt regninger en uke etter fristen, og likevel ikke fått purring.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

De kan ikke purre før det er gått 14 dager etter forfall (unntaket er offentlige regninger som lånekassa og nrk).

Slapp av! En dag over og du høres ut som om du har gjort en stor synd. Det er det ikke (mest sannsynlig)!

• 10 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det går like fint med legeregninger (Melin Collectors). Har nettopp betalt, og det var en dag for sent.. Lurer på om jeg skal få en omtrent like stor regning nå, fordi jeg betalte 9 timer for sent.

Anonymkode: 875ae...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2009 den 0.15, Gjest 18 år skrev:

Jeg føler at dette er et dumt spørsmål så jeg poster det på nettet, tør ikke spørre noen venner :flau: jeg fikk en regning på en vare jeg har kjøpt på internett for en god stund siden. Skulle betale når jeg fikk lønn for 1 uke siden men glemte helt av det :( Fant pluttselig regninge og den skulle betales i går (den 22) så jeg betalte den for en time siden (det var fortsatt den 23) altså en dag for sent!!

Hva skjer nå? :(

aldri skjedd at jeg har fått purring eller annet for å betale en dag eller to for sent

Anonymkode: 499e5...dfc

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2009 den 0.28, Blondie65 skrev:

Som regel går dette bra.

Det finnes imidlertid et par regninger som du alltid må betale til rett tid: NRK avgift er et eksempel. Bare et par dager over tiden og det påløper noen heftige purregebyr og renter.

Men de aller fleste firma aksepterer at det kan gå en dag eller to over tiden uten at det blir "sjau" av det.

alri opplevd. du har heller ikke lov å legge på purregebyr og renter etter 2 dager etter forfall

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/6/2019 at 10:00 AM, AnonymBruker said:

Lurer på om det går like fint med legeregninger (Melin Collectors). Har nettopp betalt, og det var en dag for sent.. Lurer på om jeg skal få en omtrent like stor regning nå, fordi jeg betalte 9 timer for sent.

Anonymkode: 875ae...ce2

Melin Collectors ville jeg ikke gjort noe med (Google dem...), men alle andre går nok greit. 

Anonymkode: 879c9...f45

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du ikke bare inn regningene i nettbanken/appen med det samme du får dem så du ikke glemmer dem?

Anonymkode: 934a2...d5b

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

alri opplevd. du har heller ikke lov å legge på purregebyr og renter etter 2 dager etter forfall

NRK har egne regler. Men for all del test det gjerne ut.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan slappe helt av. Jeg har en regning med forfall som skal betales den 19 hver mnd, men betaler av prinsipp aldri før 21. Grunnen er at jeg ble lovet denne datoen, men at de begynte å sende telefonregningen tidligere, bare fordi jeg betalte for tidlig en gang. Noe jeg gjorde fordi jeg ikke gadd å logge inn flere ganger i nettbanken den måneden.

purring kan ikke sendes før 14 dager. Du har ikke noe å bekymre deg for. :) 

Anonymkode: 886ec...999

AnonymBruker
Skrevet

Du kan slappe helt av, og la det gå i glemmeboken! 😊

Anonymkode: d9022...759

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan slappe helt av. Jeg har en regning med forfall som skal betales den 19 hver mnd, men betaler av prinsipp aldri før 21. Grunnen er at jeg ble lovet denne datoen, men at de begynte å sende telefonregningen tidligere, bare fordi jeg betalte for tidlig en gang. Noe jeg gjorde fordi jeg ikke gadd å logge inn flere ganger i nettbanken den måneden.

purring kan ikke sendes før 14 dager. Du har ikke noe å bekymre deg for. :) 

Anonymkode: 886ec...999

Men du kunne jo bare lagt den til betaling den 21. da du var innlogget. Man er da ikke nødt til å logge inn på forfallsdato for å betale regningene på forfallsdato.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere er klar over at tråden er fra 2009

Anonymkode: 9f74c...739

Skrevet

Skjer ingenting. Du må nok vente omtrent mellom 10 til 14 dager etter forfall før de kan sende ut purring.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at hen som dro opp denne tråden kom med et eget spørsmål

Anonymkode: 27baf...57f

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk lager nye tråder for å ta opp et tema som likner på noe som ble tatt opp i en tråd i 1814 får de pepper for det. Gjenbruker de en tråd får de pepper for det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...