Gå til innhold

Hjemmelaget is

Fremhevede innlegg

Gjest istrollet
Skrevet

Jeg fant en fin liten oppskrift på hjemmelaget is på diplom-is sin side, og som den godtegrisen jeg er prøver jeg å kutte ned på fett og sukker der jeg kan. Dermed har jeg noen spm om å bytte ut f.eks. den piskete fløten med den nye lett-fløten fra tine? (den har 35 % mindre fett enn vanlig fløte visstnok og kan piskes til krem dersom den er helt kald og oppbevares kjølig)

Og sukkeret? Kan det byttes ut/delvis erstattes med f.eks. splenda?

Er det noen som har prøvd en av eller begge disse tingene?

Ingredienser:

1. 6 store sitroner

2. 2 eggeplommer

3. 1/2 dl sukker

4. 1 ts vaniljesukker

5. 2 ss sitronsaft

6. 1 ts revet sitronskall

7. 2 dl pisket fløte

8. 1 eggehvite

Fremgangsmåte:

Vask sitronene og skjær et lokk av dem. Skrap ut fruktkjøttet. Skjær en skive av bunnen, slik at de kan stå stødig. Pisk eggeplommene med sukker og vaniljesukker. Bland sitronsaft og skall. Pisk fløten og eggehviten hver for seg. Deretter blandes dette med de piskede eggeplommene. Fyll sitronene med kremen. Sett lokket på, sett dem på et brett eller fat, og frys dem. De må stå i minst 2 timer. Pyntes med sitronmelisseblad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fløten kan du bytte ut med nær sagt hva som helst, f.eks. melk eller yoghurt naturell om du vil ha sunnere alternativer. Det trenger altså ikke være noen form for fløte, men kremfløte gir selvsagt et mer kremet alternativ enn melk. Prøv deg fram til du finner en erstatning du liker. Å bytte sukker med splenda går sikkert helt fint det også, har ikke prøvd så jeg vet ikke hvordan det vil smake, men igjen, bare prøv deg fram.

Gjest Gjest
Skrevet
Fløten kan du bytte ut med nær sagt hva som helst, f.eks. melk eller yoghurt naturell om du vil ha sunnere alternativer. Det trenger altså ikke være noen form for fløte, men kremfløte gir selvsagt et mer kremet alternativ enn melk. Prøv deg fram til du finner en erstatning du liker. Å bytte sukker med splenda går sikkert helt fint det også, har ikke prøvd så jeg vet ikke hvordan det vil smake, men igjen, bare prøv deg fram.

åja.. hm. Jeg forstod ut i fra oppskriften at fløten måtte piskes. Men muligens ikke til krem, da?

Men yoghurt var jo en utrolig god ide!

Skrevet

Iskrem kan lages på flere måter. Det er viktig at iskremen blir litt "luftig og lett". I en iskremmaskin blir iskremen rørt i under hele frysingen så da får den en fin konsistens av seg selv. I boks er det viktig at du tar ut iskremen hver halvtime og rører godt i den underveis, litt mer stress med andre ord, men gir bedre iskrem. Her hjelper det også på om iskremen er luftig fra før, f.eks. fordi den inneholder pisket fløte. I oppskriften du har funnet skal iskremen fylles i uthulte sitroner, og det er dermed ingen mulighet for å røre underveis, derfor blir det viktig å ha pisket fløte og stivpiskede eggehviter slik at det ikke blir for kompakt. Men hvis du ikke skal fylle iskremen i sitroner kan du bare overse dette med pisket fløte og heller bruke melk eller yoghurt om du vil det.

Gjest Gjest
Skrevet
Iskrem kan lages på flere måter. Det er viktig at iskremen blir litt "luftig og lett". I en iskremmaskin blir iskremen rørt i under hele frysingen så da får den en fin konsistens av seg selv. I boks er det viktig at du tar ut iskremen hver halvtime og rører godt i den underveis, litt mer stress med andre ord, men gir bedre iskrem. Her hjelper det også på om iskremen er luftig fra før, f.eks. fordi den inneholder pisket fløte. I oppskriften du har funnet skal iskremen fylles i uthulte sitroner, og det er dermed ingen mulighet for å røre underveis, derfor blir det viktig å ha pisket fløte og stivpiskede eggehviter slik at det ikke blir for kompakt. Men hvis du ikke skal fylle iskremen i sitroner kan du bare overse dette med pisket fløte og heller bruke melk eller yoghurt om du vil det.

Tusen takk for svarene dine! =)

ps, dette med sitron i isen mtp fløte - tror du fløten kan sprekke dersom jeg tar for mye syre (sitron) i? syns det hørtes så lite ut med 2 ss

Skrevet

Nei, det tror jeg går helt fint. Og skulle det mot formodning bli litt rar konsistens vil den bli bra igjen når du fryser iskremen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...