Gå til innhold

Banneord i hver setning


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nassern_*

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg Gjest.

Jeg lurer også på om noen kan komme med en forklaring på hvorfor de ikke liker banning. Det hadde vært interessant å vite. Men jeg respekterer uansett at dere ikke liker banning, og at dere ikke ønsker at barna deres skal banne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trudelutt_*

Interessant diskusjon her mellom gjest og gjest-Christine. Jeg må si jeg holder med gjest, for jeg skjønner heller ikke hva som er så galt med å si faen, f.eks. Og dette er jo tett knyttet til hvor i landet man bor. Det er en kjent sak at det er mer godtatt å banne i Nord-Norge enn på Sørlandet. Jeg kommer selv fra nord, og bruker uttrykk som "jævlig dårlig gjort" eller "det har du faen meg rett i", uten at jeg tenker over at jeg banner.

Bannskap for meg er å rive av seg de styggeste ordene man kan for å forulempe noen, eller for å "vise" hvor mange stygge ord man kan (som barn ofte kan gjøre). Å bruke ord som jævlig og faen er ikke egentlig banneord i mine ører. Men det er likevel en viss grense der, for jeg synes ikke barn skal bruke sånne ord. Jeg pleier å forsøke å unngå sånne ord foran barn, og når barn bruker sånne ord så pleier jeg å si at det er "voksenord". Det er mange ting jeg ikke synes noe om at barn sier, men som er helt greit at voksne sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg banner aldri selv, noe som har med min personlige tro å gjøre. Men å ikke skjønne at enkelte banneord er negativt ladet syns jeg er rart.

Helvete feks, hva er det assosiert med? Hva er det det beskriver? Jo den verste plass på jord. Enten du mener helvete i bibelsk forstand, eller helvete der ordet kommer fra så er dette et negativt ladet ord.

Samme med Satan. Satan er ikke akkurat noe positivt i verden. Så at det er negative ord synes jeg burde være enkelt å forstå.

Jeg har ikke problemer med at andre folk banner, men når det blir i hver eneste setning og når barn gjør det, da synes jeg at det blir helt feil. Og de som må bruke samme banneord i hver eneste setning kan lære seg andre ord å bruke. Jeg mener at det er et tegn på dårligere ordforåd. Men også litt klasse.

Det er sjelden at en hører administrerende direktører og andre høyt oppe i samfunnet stå å banne i tide og utide. Ikke fordi de ikke banner av og til, men rett og slett fordi det ikke passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "bannegjesten"
Interessant diskusjon her mellom gjest og gjest-Christine. Jeg må si jeg holder med gjest, for jeg skjønner heller ikke hva som er så galt med å si faen, f.eks. Og dette er jo tett knyttet til hvor i landet man bor. Det er en kjent sak at det er mer godtatt å banne i Nord-Norge enn på Sørlandet. Jeg kommer selv fra nord, og bruker uttrykk som "jævlig dårlig gjort" eller "det har du faen meg rett i", uten at jeg tenker over at jeg banner.

Bannskap for meg er å rive av seg de styggeste ordene man kan for å forulempe noen, eller for å "vise" hvor mange stygge ord man kan (som barn ofte kan gjøre). Å bruke ord som jævlig og faen er ikke egentlig banneord i mine ører. Men det er likevel en viss grense der, for jeg synes ikke barn skal bruke sånne ord. Jeg pleier å forsøke å unngå sånne ord foran barn, og når barn bruker sånne ord så pleier jeg å si at det er "voksenord". Det er mange ting jeg ikke synes noe om at barn sier, men som er helt greit at voksne sier.

Det er det jeg også mener. Det er ikke noe galt i å bruke banneord i seg selv. Det er hvordan man bruker dem som kan være problematisk. Å kalle noen "en helvetes drittkjerring" er ikke ok, men det er ikke på grunn av ordet "helvete"; det er på grunn av at frasen blir sagt for å såre, nedverdige, skjelle ut; i det hele tatt brukt negativt om et annet menneske. Å si "faen så gøy" er derimot ikke sårende for noen som helst, det fører ikke noe som helst negativt med seg.

Før i tiden hadde en logisk grunn til hvorfor det var galt å banne, nemlig som jeg har nevnt at det var å påkalle djevelen. De var kristne, de hadde religionen sin som grunn for at det var galt.

Men ikke-kristne i dag har ikke noen som helst logisk grunn til å si at det er galt å banne. Man kan helt fint mene at "det høres så stygt ut" og lignende, men dette er bare personlige meninger på samme måe som "jeg liker ikke oransje, for det ser så stygt ut". Det er helt ok å personlig ikke like banning og fargen oransje, men så lenge man ikke kan komme med en forklaring på hvorfor det er galt, så skal man ikke påprakke dette til andre. Om en synes fargen oransje ser stygg ut, så går man da ikke til skolen og krever at de skal nekte samtlige elever og ansatte å iføre seg oransje plagg. Man er i sin fulle rett til å lage sine egne regler i sitt eget hus (dog jeg ville sett litt rart på noen som nektet meg å komme på besøk om jeg hadde på meg oransje sokker), men å prøve å lage lignende regler for andre andre steder, er ikke ok.

Jeg er en typisk realist som vil ha logiske forklaringer og fornuftige grunner. Det er helt iorden å ha irrasjonelle meninger og følelser, men da skal man også være klar over at det er irrasjonelt, og ikke prøve å preke for at dette er rett og slik skal alle andre også føle. Da holder det ikke å komme med begrunnelser av typen "fordiatte".

Jeg respekterer at andre ikke liker banning, og om de vil ha et bannefritt hjem, så lar jeg selvsagt være å banne hos dem, uten å mukke. Men om de prøver å nekte meg å banne i mitt eget hjem, eller på butikken, eller hvor som helst andre steder, så skal de komme med en god og fornuftig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trudelutt_*
Men ikke-kristne i dag har ikke noen som helst logisk grunn til å si at det er galt å banne. Man kan helt fint mene at "det høres så stygt ut" og lignende, men dette er bare personlige meninger på samme måe som "jeg liker ikke oransje, for det ser så stygt ut". Det er helt ok å personlig ikke like banning og fargen oransje, men så lenge man ikke kan komme med en forklaring på hvorfor det er galt, så skal man ikke påprakke dette til andre. Om en synes fargen oransje ser stygg ut, så går man da ikke til skolen og krever at de skal nekte samtlige elever og ansatte å iføre seg oransje plagg. Man er i sin fulle rett til å lage sine egne regler i sitt eget hus (dog jeg ville sett litt rart på noen som nektet meg å komme på besøk om jeg hadde på meg oransje sokker), men å prøve å lage lignende regler for andre andre steder, er ikke ok.

Du må gjerne komme på besøk til meg, så lenge du legger igjen de oransje sokkene på trappa. :fnise:

Jeg er helt enig med deg angående prinsippet her. Jeg kan skjønne den over her et sted som sier at helvete og satan har negative vibber, selv om man ikke er kristen. Til en viss grad. Men er faen og jævlig like ille? Her jeg bor er faen og jævlig så innarbeidet i språket at jeg tror det er få som ser det som banning. Og som "bannegjesten" her sier: Når disse ordene ikke blir brukt for å såre noen/snakke stygt til noen, så ser jeg ikke det gale i det.

For meg er det ikke noen forskjell i å kalle noen ei jævla drittkjerring, en satans hestkuk eller et mindreverdig mennske. I det siste eksemplet er det ikke brukt banneord, men det er minst like stygt som de to første eksemplene. Jeg ville forøvrig aldri kalt mennesker noen av de tre tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et banneord her og der for å understreke noe som var særdeles ille/genialt/vondt el.lign har jeg ingen problemer med - og gjør det selv. Men banning i annenhver setning høres for meg vulgært og simpelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trudelutt_*
Et banneord her og der for å understreke noe som var særdeles ille/genialt/vondt el.lign har jeg ingen problemer med - og gjør det selv. Men banning i annenhver setning høres for meg vulgært og simpelt ut.

Der er vi enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bryr meg ikke, er bare glad for at alle snakker forskjellig og at alle har sin særtrekk!

særtrekk?? pussig måte å ordlegge seg på...du får d jo til å høres sjarmerende ut! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
særtrekk?? pussig måte å ordlegge seg på...du får d jo til å høres sjarmerende ut! :kjefte:

Jaha, det var da litt av en konklusjon?! :klø:

Sjarmerende er det svært få som er når de banner, men det går heller ikke andre veien. Jeg stiller meg nøytral til banning, og som sagt, lovpriser at vi alle har våre særtrekk!

Synes banning er mer sjarmerende enn en grunnløs kjefte-smiley... :fniser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, det var da litt av en konklusjon?! :klø:

Sjarmerende er det svært få som er når de banner, men det går heller ikke andre veien. Jeg stiller meg nøytral til banning, og som sagt, lovpriser at vi alle har våre særtrekk!

Synes banning er mer sjarmerende enn en grunnløs kjefte-smiley... :fniser:

d var den smileyen som passet best i forbifarten...men mener fortsatt at banning er liiite sjarmerende når d benyttes i tide og utide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
d var den smileyen som passet best i forbifarten...men mener fortsatt at banning er liiite sjarmerende når d benyttes i tide og utide!

Men det er vel ingen her som har påstått at mye banning er sjarmerende? Det en del mener er derimot at banning i seg selv ikke nødvendigvis er negativt. Jeg ser ikke på banneordene som stygge, men mer som synonymer til andre ord, eks. jævlig - veldig, ergo har jeg ikke noe mot bruken av dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ingen her som har påstått at mye banning er sjarmerende? Det en del mener er derimot at banning i seg selv ikke nødvendigvis er negativt. Jeg ser ikke på banneordene som stygge, men mer som synonymer til andre ord, eks. jævlig - veldig, ergo har jeg ikke noe mot bruken av dem heller.

D er vel av og til slik at man ikke akkurat har svaret på hvorfor man har sansen for noe - eller ikke. D har antageligvis noe med hva man er opplært til!

Jeg syler avgårde en og annen ufin strofe selv inn i mellom...d er, såvidt jeg har skjønt d, heller ikke d som er poenget til vedkommende som startet innlegget..d er folk som banner i ett sett - og da er jeg helt enig med de over som nevner at dårlig ordforråd er grunnen. Enkelt bruker konsekvent (og sannsynligvis etterhvert ubevisst) banneord I STEDET for andre, mer varierende uttrykk, noe "jævlig" er et eksempel på (når d istedet kunne vært; ekkelt; vondt; trist; vanskelig etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
*snap*

Ja, men jeg snakker også om de som banner mye. At det skal ha noe med ordforrådet å gjøre, er jeg uenig i. Men dette er allerede diskutert i denne tråden, så jeg sier meg bare enig med det som er skrevet tidligere.

Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på innlegget ditt.. Du liker ikke banning, jeg har inne noe mot banning, og ingen av oss syns det er et svært sjarmerende trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nextlife

Jeg foretrekker heller reale banneord som faen, helvete o.l. enn å bruke f.eks sinnsykt kult, mongobra o.l. Det synes jeg er fryktelig å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke merke til det med mindre det er grusomt stygge banneord, jeg sier selv jævlig ganske masse, sikkert for mye. Men her i Bergen er ordet "jævlig" egentlig bare et annet ord for veldig i mange sammenhenger.

Så lenge det begrenser seg til jævlig, helvete og faen så bryr jeg meg ikke noe særlig, til en viss grad i hvertfall=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men for min del har banning (som bl.a. j*vlig, fa*n) glidd naturlig inn i språket mitt. Bruker det ikke i hver setning jeg sier, men det kommer inn av og til.

Prøver å passe på foran eldre og barn, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker heller reale banneord som faen, helvete o.l. enn å bruke f.eks sinnsykt kult, mongobra o.l. Det synes jeg er fryktelig å høre på.

Ja, d er ikke tvil om at mange "kraftuttrykk" (og forsåvidt andre ord vi bruker i dagligtalen) kan støte noen da disse ofte har sin opprinnelse i diagnoser..

jeg blir provosert over hvor ofte ordet "angst" blir brukt i folks dagligtale..enkelte får liksom "angst" av å se en flue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...