Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på noen gud, men avviser det heller ikke. Jeg har ikke behov for å forklare noe med at det er en gud som har skapt, eller gjort det.

At det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi vet om, ja det tror jeg., Men hva? det vet jeg dessverre ikke

• 3 måneder senere...
Hmmm!!! Hvor skal jeg byne....??? Tro på Gud??? Han vi hører om nedi statskirka??? Kan like gjerne tro på stjernene, el julenissen for den slags skyld....alt er overtro for meg!!! Sier ikke at d ikke kan eksistere ting mellom himmel og jord el et el annet, selv om jeg ikke har sett d, men for meg er d uforståelig at så mange opplyste mennesker m høy utdannelse påstår å være troende.....el er de d egentlig d??? D finnes jævla mye dobbeltmoral, og allslags religion har gjennom alle tider vært et middel til å undertrykke befolkningen m skremselspropaganda av type  

helvete og skjærsild, arvesynd, evig fortapelse og den slags 'oppbyggelige' betegnelser.  

Jeg tror at Jesus er en historisk person, han må ha vært en utrolig karismatisk mann og kanskje verdens største tryllekunstner, men Guds sønn???? NOT!!! Hva slags far er d som lar sin sønn lide en sånn død??? Ikke noe gudebilde som passer inn i min forestillingsverden, nei.....  

Bibelen er en mange tusen år gammel bok, fra en tid da jorda var flat og man ikke hadde de fjerneste begreper om verden utenfor sitt eget begrensede område (de aller, aller fleste). Overtro oppstår lett blant uopplyste mennesker,  (sett i forhold til Vestens befolkning i våre dager). Sikkert mange fine visdomsord i Bibelen, men hvorfor ikke ta d for d d er: Livsfilosofi og læresetninger, tilpasset sin tid. Disse eldgamle og forsåvidt spennende historiene om eksempelvis Josef i Egypt tror jeg er eventyr tilpasset naturkatastrofer, som d voldsomme vulkanutbruddet i Middelhavet som forårsaket undergangen til et helt øysamfunn (kanskje Atlantis) og medførte enorme mengder partikler (støv, sand osv) i luften i årevis (syv uår i Egypt som ble forklart som Herrens straffedom).

Religion har til alle tider blitt vridd og vendt på, noe er lagt til og noe trukket fra, slik at den skal passe best mulig inn i verdens respektive kulturer og de enkelte makthaveres interesser.

Vet ikke hvorfor så mange ellers oppegående mennesker bekjenner seg til den kristne tro, men personlig tror jeg mange rett og slett ikke vil akseptere at når d er slutt, så er d slutt, men håper at d skal fortsette i evighet, i himmelen, i Paradis el hvor d nå måtte være....(Jfr. muslimske martyrer som skal få få førti jomfruer i Paradis....) Mange opplever så mye elendighet; sult, nød, fattigdom, sykdom, lemlestelse, krig, sorg, frihetsberøvelse, vold, tortur, overgrep, osv, osv, at d kan være vanskelig å godta at d ikke skal være noe bedre i vente, og d har jeg faktisk all forståelse for. Men personlig er d helt uforståelig at noen, på ramme alvor, skal ha meg til å tro på en Gud som i såfall bare godtar alt dette, og lar menneskene (og dyrene) lide.....'Guds veier er uransakelige', sier man da. 'Gud har en mening m alt!' Og dette ser merkelig nok ut til å være forklaring god nok for mange, mange mennesker. De tør vel ikke annet! Hva vet jeg???  

Religion har uansett forårsaket utrolig mye jævelskap i verden, uansett hvilket fortegn den har, og jeg syns d blir vanskeligere og vanskeligere å finne unnskyldninger.....

Hvis du, in fact, har møtt o-den-store i person, og er i stand til å bevise det, så er jeg faktis villig til å revurdere mitt livssyn.

:o

Har du noen gang gledet deg til noe, vært forelsket eller følt deg glad?

Hvis ja, hvordan ville du bevist det for meg, dersom jeg ikke trodde deg?

Vet at spørsmålet ikke var rettet til meg, men følte for å svare..

Annonse

Sier ikke at d ikke kan eksistere ting mellom himmel og jord el et el annet' date=' selv om jeg ikke har sett d, men for meg er d uforståelig at så mange opplyste mennesker m høy utdannelse påstår å være troende.....[/quote']

Kanskje det at "så mange opplyste mennesker med høy utdannelse" er troende burde si deg noe?

For meg er som sagt det å tro på Gud en modell som fungerer i praksis i hverdagen.

Jeg hadde vært akkurat like kristen dersom "himmelen" aldri hadde vært nevnt.

Det er menneskene som godtar dette! Gud har gitt oss fri vilje. Viljen vår bruker vi til mye rart.

Grunnen til at han ikke griper inn tror jeg er både fordi han har gitt oss fri vilje til å styre jorden som vi vil, og fordi vi skal få leve evig i himmelen, og da vil livet på jord uansett være en dråpe i havet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...