Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg skal reise med guttungen min så gruer jeg meg skikkelig. Ikke fordi jeg ikke vil reise med ham men fordi jeg vet at det blir problemer med moren. Av en eller annen grunn så elsker hun å gjøre det verst mulig for oss for å gjennomføre reiser.

Denne gangen så skal jeg ha ham med til syden. Min mor har leid hus i en måned og har invitert alle som vil i familen til å komme ned.

Etter utallige sms'er så har jeg endelig fått beskjed om når jeg kan ha min sønn i to uker og fikk bestilt tur. Nå hadde hun lovet ham at han kunne være med meg tre uker i syden men dette benekter hun mot meg så jeg får ta de 2 ukene jeg får.

Jeg bestiller billetter og gir beskjed om avreisedato og hvor vi skal. Kort tid etterpå så får jeg beskjed om at han ikke har pass. Etter det så har det vært stilt.

Jeg har gitt henne beskjed om at hun må skaffe det snarest og at jeg skal betale alt det koster men får ikke noe svar.

Hva gjør jeg nå? Ikke får jeg snakke med min sønn heller så jeg får ikke gi beskjed til ham. har bedt henne innstendig om å gi beskjed om hun vil gi ham pass eller ei men får ikke noe svar. Dette er forsåvidt standard "Har ikke lyst til å svare"-opplegg fra henne så det er ikke noe nytt. Det er med andre ord ingen mobiltelefon som har gått i stykker her.

Jeg ser ingen annen mulighet enn å prøve å kansellere billettene ettersom jeg ikke får noen melding fra henne. Jeg vet at guttungen vil bli knust dersom denne ferien blir kansellert men det er ikke noe jeg kan gjøre med det :sukk:

Hun bor i en annen by også så det er ikke bare å ta turen innom heller. I tillegg så er det visstnok blokk og jeg har vanskelig for å se for meg at jeg står og skriker på utsiden.

Andre som har vært utfor det samme? Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

uff lei situasjon dette her :(

Er sønnen din gammel nok til å ha mobiltelefon? Da kunne du jo kjøpt en til ham så du slipper å be henne om "tillatelse" hvis du trenger å snakke med ham?

Skrevet

Han har sin egen mobiltelefon, men han får ikke lov til bruke den etter at det ble bestemt at det blir sak.

Gjest regine ii
Skrevet

Snakk med politiet, tror du skal ha mulighet for å få nødpass dersom mor er vrang, i allfall om du har del i foreldreansvaret. Og det får man om nødvendig på Gardermoen.

det er nemlig ikke slik at en vrang forelder skal kunne hindre den andre i å reise på ferie med barnet til utlandet. Så vidt jeg vet gjelder det begge veier.

Skrevet

Det er ikke noen ande du kan snakke med dette om da, besteforeldrene på hennes side feks.

Alle må da se at det gavner gutten å få reise på ferie med deg, og siden du betaler passet så skulle det jo sånn sett være en smal sak.

Ikke avbestill billettene før du har prøvd å andre muligheter til å få henne i tale i alle fall.

Lykke til.

Skrevet

Har ikke foreldreansvar så jeg tror ikke jeg kommer særlig langt med å prøve å kreve noe pass uten hennes samtykke. Har ingen som helst kontakt med hennes foreldre og kjenner heller ingen på "den" siden som kan hjelpe meg.

Vil høre om det er mulig å få mekler eller advokat til å ringe henne for å høre om det er mulig å få ordnet dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke hvor lenge det er til du reiser, men dersom du kan få skriftlig samtykke fra moren på at barnet kan få pass, kan du ta med sønnen din til politistasjonen og bestille pass til henting eller få et nødpass på stedet.

Håper du står på ditt og får dette igjennom, så slipper sønnen din og bli skadelidende fordi moren ønsker å ødelegge for deg.

Håper situasjonen bedrer seg for dere alle tre!!

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet

For det første hvor skal dere, og hvem reiser dere med (flyselskap). Det er ikke sikert du må ha pass til ham for å ta han med på ferie.

Derretter så er det et punkt i barneloven som sier noe om barnas rett til ferie med begge foreldre, med mindre det foreligger fare for kidnapping... Men har du ikke foreldreansvar så må du gå rettens vei for å få gjennom et nødpass for den aktuelle ferien... Har du fellers foreldreansvar, kan du i praksis ta gutten med og bestille pass, da må hun rettens vei for å hindre at du får det....

Har du en advokat så ta det med vedkommende.

Gjest Gjest
Skrevet
For det første hvor skal dere, og hvem reiser dere med (flyselskap). Det er ikke sikert du må ha pass til ham for å ta han med på ferie.

Derretter så er det et punkt i barneloven som sier noe om barnas rett til ferie med begge foreldre, med mindre det foreligger fare for kidnapping... Men har du ikke foreldreansvar så må du gå rettens vei for å få gjennom et nødpass for den aktuelle ferien... Har du fellers foreldreansvar, kan du i praksis ta gutten med og bestille pass, da må hun rettens vei for å hindre at du får det....

Det er ikke riktig at du kan ta med gutten alene og få pass hvis dere har felles foreldreansvar. Begge foreldre må møte på passkontoret, ellers må du ha fullmakt fra den andre forelderen. Har akkurat gjort det selv.

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet

Så lenge de skal utenom Norden ("Syden") så må barnet ha eget pass.

Og om de hadde hatt felles foreldreansvar så hadde han heller ikke kunnet ordne pass på egen hånd til barnet. Han måtte hatt med skriftlig samtykke fra moren og kopi av hennes legitimasjon. Hvis moren ikke "gidder" å skaffe pass til barnet så gidder hun sikkert ikke skrive en fullmakt og gi ham kopi av sitt eget pass heller. Forferdelig dårlig gjort. Og moren her forstår visst ikke at det er sønnen det går ut over når hun gjør ting for å være slem mot Villa2000.

Jeg blir så lei meg av sånne historier.... :klemmer: til deg Villa 2000 !!!!!

Litt regler/info om pass og barn:

Norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for norske borgere. For å reise utenfor Norden må du ha med gyldig norsk pass, også på reiser til land som er med i Schengen-samarbeidet. Du trenger passet som legitimasjon ved overnatting, banktjenester og lignende. Flyselskap vil kreve gyldig pass på utenlandsflygninger, noen også på reiser innenfor Norden.

Kilde: norge.no (veiviser i det offentlige)

Må barna være med når de skal ha pass?

Ja. Dette gjelder også spedbarn. Passøknaden/passet skal undertegnes av søkeren. Dette gjelder ikke den som ikke kan skrive sitt navn. Det samme gjelder søkere under 10 år. Det vil i slike tilfelle angis "Not able to sign" i signaturfeltet. Foreldre skal altså ikke skrive under på vegne av sine barn. Foreldre med foreldreansvar må likevel være med fordi de skal gi sitt samtykke til passutstedelsen ved å underskrive på passøknaden. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass.

Må begge foreldrene undertegne når barna skal ha pass?

Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Den av foreldrene som møter opp sammen med barnet, må kunne legitimere seg. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Dersom foreldreansvaret er felles, må den som møter opp ha med skriftlig samtykke og legitimasjon (evt. kopi av legitimasjon) fra den som ikke møter.

Hva må jeg ha med hvis jeg skal søke om pass til barna?

Barnet (må selv være til stede). Dette gjelder også spedbarn

Ett passbilde av barnet. Det stilles spesielle krav til passbildet

Egen gyldig legitimasjon

Fullmakt fra den andre forelderen

Gyldig legitimasjon eller kopi av dette fra den andre forelderen

Penger til passgebyr

kilde: politiet.no

Gjest gjest som ble sitert
Skrevet
Det er ikke riktig at du kan ta med gutten alene og få pass hvis dere har felles foreldreansvar. Begge foreldre må møte på passkontoret, ellers må du ha fullmakt fra den andre forelderen. Har akkurat gjort det selv.

Helt rett, dette er normen. Men jeg snakket ikke om det normale, men unntakene. Ser jeg utrykkte meg litt uklart her:-).

Så lenge de skal utenom Norden ("Syden") så må barnet ha eget pass.

Og om de hadde hatt felles foreldreansvar så hadde han heller ikke kunnet ordne pass på egen hånd til barnet. Han måtte hatt med skriftlig samtykke fra moren og kopi av hennes legitimasjon. Hvis moren ikke "gidder" å skaffe pass til barnet så gidder hun sikkert ikke skrive en fullmakt og gi ham kopi av sitt eget pass heller. Forferdelig dårlig gjort. Og moren her forstår visst ikke at det er sønnen det går ut over når hun gjør ting for å være slem mot Villa2000.

Jeg blir så lei meg av sånne historier.... :klemmer: til deg Villa 2000 !!!!!

Litt regler/info om pass og barn:

Kilde: norge.no (veiviser i det offentlige)

kilde: politiet.no

For såvidt rett dette også, bortsett fra må punktet. Men det er anbefalt med pass så lenge man er utenfor norden. Noen flyselskap tar deg med på annen legitimasjon, på egent ansvar... Men det anbefales sjeldent. Et barn sjekker aldri inn på hotell i egent navn og er derfor heller ikke pliktig til å legitimere seg.

Det jeg burde sagt klarere er. Når en motsetter seg å gi fullmakt til pass, kan den andre dra til passkontoret og søke om et pass. Passe vil ikke gå i produksjon, det blir lagt på vent. Passmyndigheten vil så sende et brev til den forelderen som ikke vil gi fullmakt, hvor vedkommende får en frist på å motsette seg dette, etter fristen sendes søknaden om passet til produksjonen. For å stoppe utstedelse må den som motsetter seg gå rettens vei. Hvis du søker opp barneloven vil du finne punktet som benyttes der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...