Lillerose Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Hei, Til helgen har jeg lovet å bake en sjokolade bløtkake for min lille niese. Vi skal feire hennes bursdag. Er det noen av dere som har bakt en slik kake før eller har en oppskrift? Hva med hjemmelaget sjokolade kakebunn. Så blande kremfløten med smeltet kokesjokolade og vispe til krem. Går dette an?
Kvist Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Hørtes godt ut Men husk at når du blander kremfløte og sjokolade vil blandingen ha et mye høyere innhold av fett og tørrstoff, og dermed kan du risikere å få krem som føles veldig fast og hard, fremfor luftig og myk. Jeg hadde derfor heller satset på å bruke en mindre mengde sjokolade, men velge god kvalitetssjokolade med høyt kakaoinnhold fremfor kokesjokolade. Evt kan du blande ferdig pisket krem inn i sjokolade som er smeltet i nok væske til at den er myk selv som avkjølt. Bruk f.eks fløte, melk eller juice. Da har du mer kontroll på konsistensen på kremen. Ser for meg at kirsebærsyltetøy hadde vært knallgodt sammen med sjokoladebunn og sjokoladekrem...
Brunhilde Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Du varmer kremfløte og rører i sjokolade som du har hakket på forhånd. La denne kjøles helt av, helst natten over, i kjøleskap og visp til krem. Blir deilig sjokoladekrem og ikke kompakt i det hele tatt.
Leanne Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 jeg har tidligere laget 2 sukkerbunn, en vanlig og en hvor jeg tilsetter kakao. Deler bunnene i 3 (fryser 3 av de..) Legger først en lys bunn - så sjokolademousse - så sjokoladebunn - så bringebærkrem- så en lys bunn på toppen. Har vanlig krem over, pynter med ferske bringebær/jordbær og noen små topper med sjokolademousse...
Lillerose Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2009 jeg har tidligere laget 2 sukkerbunn, en vanlig og en hvor jeg tilsetter kakao. Deler bunnene i 3 (fryser 3 av de..) Legger først en lys bunn - så sjokolademousse - så sjokoladebunn - så bringebærkrem- så en lys bunn på toppen. Har vanlig krem over, pynter med ferske bringebær/jordbær og noen små topper med sjokolademousse... Hørtes godt ut med sjokolademousse. Har du en oppskrift på kakebunnen du lager? Takk for tips folkens!
monkeyhub Skrevet 25. juni 2009 #6 Skrevet 25. juni 2009 jeg har tidligere laget 2 sukkerbunn, en vanlig og en hvor jeg tilsetter kakao. Deler bunnene i 3 (fryser 3 av de..) Har alltid lurt på korleis ein får delt ein kakebunn i 3? Bruker du ein slik spesialsak for deling av kakebunn, eller kanskje ein lang og tynn kniv??
Leanne Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 bruker oppskrift fra www.detsoteliv.no søk på sukkerbrød. I den med sjokolade tilsetter jeg 2 ss kakao.. For å dele kakebunnen i 3 bruker jeg en skarp kokkekniv..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå