Gå til innhold

Lei av det samme gamle kjedelige

Fremhevede innlegg

Gjest kokk ikke akkurat
Skrevet

Ååh, jeg er så dårlig på å finne på ting til middag! Også er jeg ikke noen mesterkokk, og må ha oppskrifter inn med teskje!

Mannen min "klagde" (spøkefullt, men allikevel) over at vi spiser det samme hele tiden og har liten variasjon. (Dvs kyllingfileter, ris, pasta, tacos eller hjemmelagd pizza..) (av og til koteletter, men der har jeg også bare kjedelige oppskrifter)..

Har lyst på noe nytt! Og noe godt! Noe mannen min blir positivt overraska over!

Noen som kan hjelpe? Trenger isåfall oppskriften også, ikke bare hva det er :)

Kan jo selvfølgelig finne oppskrifter på nettet, men da vet jeg jo ikke om det er spesielt godt.. Synes det er vanskelig!

Tusen takk hvis noen gidder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor får du ikke mannen din til å lage middag?

Her lager vi middag annenhver dag.

Jeg bruker mye matprat.no, mye gode oppskrifter.

Spiser mye quinoa, kylling, svin, karbonaddeig, laks, torsk.

Elsker salater i alle former!

Bruker også blogger som:

http://lekkermunn.blogspot.com

http://pepperkverna.blogspot.com

http://trinesblogg.blogspot.com

Jeg er ikke redd for å prøve noe nytt, bruker disse bloggene for inspriasjon og gjør oppskriften om til mine egne (gjerne mye sunnere, quinoa, grønnsaker, kesam o.l.). :)

Endret av Lune
Skrevet

Jeg er hjemme på mammapermisjon, og har lyst og tid til å lage mat :)

Takk for svar! Skal titte på linkene dine!

Skrevet

jeg liker å kjøpe matblader, finner masse inspirasjon der, syns det er lettere å prøve ut noe nytt fra et blad enn nettet.

Kjøper goodfood magazine fast( de har også en god nettside, goodfood.com), men kjøper innimellom spis bedre, delicious, og et par svenske matblader.

I disse bladene er det mage enkle og gode hverdagsretter.

Særlig har jeg fått mer variasjon når det jelder fiskeretter etter at jeg begynte å kjøpe matblader.

jeg setter meg som mål at for hvert matblad jeg kjøper skal jeg lage minst tre retter. Det har gjort at jeg har veldig nye forskjellige varianter å velge mellom, og hver uke prøver vi å lage minst en rett/variant vi ikke har prøvd før.

Lykke til

Gjest Nanne70
Skrevet

Du kan jo prøve denne:

Balsamicokylling m/sopp (2 pers).

Ca. 350 g kyllingfilèt

1 liten boks hermetisk champignon

0,5 dl god balsamicoeddik

2-3 ts sukker eller honning

1 terning kyllingfond (buljongterning m/ "flytende" kjerne)

2-3 ts tomatpurè

4,5 dl varmt vann

1/2 ss maisennamel, utrørt i litt kaldt vann

Salt

Pepper

Persille

Olje til steking.

Skjær kyllingfilètene i strimler og stek dem i litt olje til de er gylne. Hell væsken av soppen og la den steke en stund sammen med kyllingstrimlene. Krydre med salt og pepper.

Bland sammen balsamicoeddik, sukker/honning, tomatpurè, kyllingfond og varmt vann, og hell det over kyllingstrimlene og soppen, og la småkoke i 5-10 minutter. Jevn evt. sausen med maisennamel utrørt i vann. Smak til med mer salt, pepper og evt. sukker, og krydre med tørket eller fersk persille rett før servering.

Denne retten er god med ris, gjerne fullkornsris og en frisk salat.

Kvaliteten på balsamicoeddiken er litt avgjørende for smaken. Billigere typer er gjerne surere/skarpere på smak enn de dyre, slik at du må justere med litt mindre eddik og litt mer sukker/honning.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden matbladet blir nevnt: SpisBedre har mange enkle, gode oppskrifter. Veldig fristende!

Jeg anbefaler deg å gå i en større matbutikk og kikk i hyllene og les på ukjente produkter. Det er utrolig mye deilig å finne! Blant annet er Blue dragon et godt alternativ innenfor asiatisk mat.

• 3 uker senere...
Skrevet

Har en kjempe god oppskrift på en pastarett jeg anbefaler på det sterkeste.

Stek kjøttdeig sammen med tacokrydder(pose)

Saus: i liten fløte, 1 beger creme fraiche og en liten krydderost

Bland alt dette i en gryte på svak varme, rør godt sammen( skal ikke koke)

Kok 1 pk fersk pasta (liten eller stor velger du selv)

Når pastaen er klar legger du den i en smurt ildfast form, legg på kjøttdeig blandingen, hell på sausen og legg ost på toppen.

Ha i ovnen på 200 grader til osten smelter.

Server gjerne salat og hvitløksbaguetter til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...