Gå til innhold

Se etter bekymringsfulle tegn


Gjest Gjest_Kamilla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kamilla_*

Politidirektoratet har laget en smørbrødliste på hva man skal se etter for å avsløre potensielle drapsmenn blant skoleelever. Bakgrunnen er frykt for skolemassakrer.

http://www.itromso.no/nyheter/article269629.ece

Hva tror dere? Kan man se sånt på forhånd? Hva gjør man om man kjenner en person som passer beskrivelsen? Eller som passer deler av beskrivelsen? Har det noe for seg med en slik profil, eller gjør det vondt verre?

Jeg er svært i villrede selv. På den ene siden er det bra at man gjør noe i et forsøk på å forhindre drap, på den andre siden er det betenkelig at man skal sette merkelapper på elever og mistenke dem for ting de kanskje aldri ville drømt om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det høres helt hårreisende ut å skulle lage en gjerningsmannprofil på noe som kan skje uten at man aner hverken hvem, hvor eller når.

Tikkende bomber er der ute i alle aldre, farger og fasonger med de fleste personligheter, og å servere en slik smørbrødliste vil bare føre til mistenkeliggjøring og hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fjest_*
Tikkende bomber er der ute i alle aldre, farger og fasonger med de fleste personligheter, og å servere en slik smørbrødliste vil bare føre til mistenkeliggjøring og hysteri.

I forhold til skolemassakre er jo dette helt feil. Der passer de til profilen som hånd i hanske nesten alle sammen. De forskjellige skolemassakørene (?) utgjør et smalt lag av befolkningen.

Men, mange vil nok som du sier passe beskrivelsen uten å være en trussel av noe slag. Men om dette hjelper ensom, utstøtte eller annen ungdom som føler seg som tapere med å få hjelp er jo det strålende. Og en selvfølge. Se ikke etter drapsmenn, men de som trenger støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte psykologen som lagde denne såkalte profilen burde fått en solid fot i ræven. Profilen som denne såkalte psykologen har laget er som nevnt over mulig å anvende på hele Norges befolkning. Når en kombinerer dette med lærere som tror at de vet noe så er dette en oppskrift på enda mer mobbing. For å havne i søkelyset på grunn av de "gode" hjelperne i systemet som tror at de vet noe vil være meget stigmatiserende. Jeg bare håper på at den første som blir offer for denne galskapen, som denne såkalte profilen er, saksøker systemet og vinner en svær erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i politiet får mer enn anbefalt maksimal dose av CSI, virker det som. Og hva i all verden er vitsen? Gjerningsmannsprofil? Give me a fucking break!! Dersom skolene blir oppmerksomme på elever som er i psykisk ubalanse, som er ensomme, og som hater stedet og føler seg som tapere, så kanskje de burde prøve å tilføre disse elevene noe positivt? I stedet blir det anbefalt at man skal gjøre en "truselanalyse". Underforstått at dersom "truselbildet" ikke tyder på at eleven kommer til å gjøre noe sinnsykt med våpen i nærmeste fremtid, så kan han få lov til å fortsette med å være ensom, bitter, plaget av nederlagsfølelse, og være miserabel på en ufarlig måte?

Profilen beskriver et ungt menneske som ikke har det godt, og unge mennesker som ikke har det godt, burde man kanskje primært forsøke å hjelpe på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Politiet klager og syter over lite ressurser hver gang de ikke gjør jobben sin bra nok. Men å lage trusselbilder av små barn som drapsmenn, det sitter de og tar seg tid til. Fullstendig nyttesløst arbeid.

Norsk politi er en vits: de klager over ressursmangel, har aldri fått så mye ressurser før og likevel klarer de ikke å ligge et skritt foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Politiet klager og syter over lite ressurser hver gang de ikke gjør jobben sin bra nok. Men å lage trusselbilder av små barn som drapsmenn, det sitter de og tar seg tid til. Fullstendig nyttesløst arbeid.

Norsk politi er en vits: de klager over ressursmangel, har aldri fått så mye ressurser før og likevel klarer de ikke å ligge et skritt foran.

Du er klar over at alt også er dyrere enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Politiet klager og syter over lite ressurser hver gang de ikke gjør jobben sin bra nok. Men å lage trusselbilder av små barn som drapsmenn, det sitter de og tar seg tid til. Fullstendig nyttesløst arbeid.

Norsk politi er en vits: de klager over ressursmangel, har aldri fått så mye ressurser før og likevel klarer de ikke å ligge et skritt foran.

Nå er det vel ikke akkurat uniformerte politimenn som har jobbet fram denne profilen vel? Det er vel heller snakk om psykologer eller andre som uansett ikke ville gjort noe politiarbeid.

Jeg tror denne profilen kan føre noe godt med seg. Hvis man blir mer oppmerksomme på slike ungdommer så kan man også gjøre mer for å hjelpe dem. Ideelt sett skulle disse fått hjelp uten å bli mistenkt for å være potensielle mordere, men bedre at de får hjelp enn at de skal måtte gå gjennom ungdomstida uten hjelp.

Det er jo ikke snakk om at man skal arrestere dem som passer profilen. Jeg tipper poenget er at man skal bli oppmerksomme på dem og så hjelpe dem med problemene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ensom, våpeninteressert, har et hat mot stedet og institusjonen der man føler seg som taper, er i mental ubalanse, er interessert i voldelige dataspill og nettsteder, og er ellers tilsynelatende helt vanlig.

Dataspill, ja. Ja, nei, altså. Jeg passet fint inn i den profilen der noen år, jeg har venner som fremdeles passer inn i den, jeg har venninner som passer så godt inn i den at vi faktisk har blitt bekymret rundt bæretillatelsen deres (nei, vi har ikke det, men for å sette det litt på spissen). Jeg tror profilering av så generell type som dette gjør vondt verre. Spesielt for de som føler seg truffet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dataspill, ja. Ja, nei, altså. Jeg passet fint inn i den profilen der noen år, jeg har venner som fremdeles passer inn i den, jeg har venninner som passer så godt inn i den at vi faktisk har blitt bekymret rundt bæretillatelsen deres (nei, vi har ikke det, men for å sette det litt på spissen). Jeg tror profilering av så generell type som dette gjør vondt verre. Spesielt for de som føler seg truffet av den.

Politiet har jo bestilt/godkjent tjenesten uansett hvem som utfører den...

Helt formålsløst...

Kjenner usigelig mange barn som passer inn i profilen.

Tåpelig. Bruk kreftene på annet, sier mange til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Politiet har jo bestilt/godkjent tjenesten uansett hvem som utfører den...

Helt formålsløst...

Kjenner usigelig mange barn som passer inn i profilen.

Tåpelig. Bruk kreftene på annet, sier mange til politiet.

Jeg er ikke politi eller noe tilsvarende selv, men jeg må si jeg blir litt oppgitt på deres vegne. Uansett hva de gjør blir det feil. Hadde de ikke laget en sånn profil tør jeg vedde på at det hadde vært galt det også, for da hadde de jo ikke tatt problemet på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde de ikke laget en sånn profil tør jeg vedde på at det hadde vært galt det også, for da hadde de jo ikke tatt problemet på alvor.

De kunne ha gjort noe annet isteden: sagt offentlig at "det er lærernes og skolenes jobb å ta var på barna. Vår oppgave er å være der før det skjer - i samarbeid med lærerne".

Men det klarer de ikke, da det betyr merarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

hahaha! Dette kan jo neste stemme på alle og enhver pubertetsunge. Kanskje de burde se litt mindre på csi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
De kunne ha gjort noe annet isteden: sagt offentlig at "det er lærernes og skolenes jobb å ta var på barna. Vår oppgave er å være der før det skjer - i samarbeid med lærerne".

Men det klarer de ikke, da det betyr merarbeid.

***

Hadde politiet sagt noe slik, hadde de blitt ledd ut, siden det primært er foreldrenes oppgave å ta vare på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politidirektoratet har laget en smørbrødliste på hva man skal se etter for å avsløre potensielle drapsmenn blant skoleelever. Bakgrunnen er frykt for skolemassakrer.

http://www.itromso.no/nyheter/article269629.ece

Hva tror dere? Kan man se sånt på forhånd? Hva gjør man om man kjenner en person som passer beskrivelsen? Eller som passer deler av beskrivelsen? Har det noe for seg med en slik profil, eller gjør det vondt verre?

Jeg er svært i villrede selv. På den ene siden er det bra at man gjør noe i et forsøk på å forhindre drap, på den andre siden er det betenkelig at man skal sette merkelapper på elever og mistenke dem for ting de kanskje aldri ville drømt om å gjøre.

Skolemassakrene som vi har sett i utlandet er arrangert av myndighetene i landene. Hensikten med dette fra myndighetenes side er å få et påskudd til å beslaglegge private våpen. For eksempel hadde Finland de mest liberale våpenlovene i hele EU (Finland har lange jakttradisjoner). Den første skolemassakren ble arrangert for å få en innskjerping av våpenlovene. Etter den første skolemassakren ble ikke innskjerpingen av våpenlovene sterke nok, og myndighetene arrangerte derfor enda en skolemassakre i Finland.

Meldingene om skolemassakrer som kommer i norske media tyder på at norske myndigheter nå planlegger å arrangere en eller flere skolemassakrer. Det er lett nok å finne en eller annen ensom gærning som kan hypnotiseres/suggereres til å utføre selve skolemassakren. Etter at massakrene er gjennomført, vil det komme lovendringer som vil gjøre det forbudt å eie private våpen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolemassakrene som vi har sett i utlandet er arrangert av myndighetene i landene. Hensikten med dette fra myndighetenes side er å få et påskudd til å beslaglegge private våpen. For eksempel hadde Finland de mest liberale våpenlovene i hele EU (Finland har lange jakttradisjoner). Den første skolemassakren ble arrangert for å få en innskjerping av våpenlovene. Etter den første skolemassakren ble ikke innskjerpingen av våpenlovene sterke nok, og myndighetene arrangerte derfor enda en skolemassakre i Finland.

Meldingene om skolemassakrer som kommer i norske media tyder på at norske myndigheter nå planlegger å arrangere en eller flere skolemassakrer. Det er lett nok å finne en eller annen ensom gærning som kan hypnotiseres/suggereres til å utføre selve skolemassakren. Etter at massakrene er gjennomført, vil det komme lovendringer som vil gjøre det forbudt å eie private våpen i Norge.

Nå er jeg veldig spent på hva slags bevis eller indisier du har for dette? Bortsett selvsagt fra at når folk går amok med skytevåpen, så virker det med en gang mer fornuftig å innskjerpe reglene på området.

Men det ville være en logisk feilslutning av verste sort å trekke den konklusjonen du gjør, basert på det. Mao, resonnementet ville ikke være gyldig.

Når det gjelder USA, som har de fleste skolemassakrene, så har jo dessuten de funnet sted under republikansk styre, dvs med en administrasjon som er veldig positiv til privat eierskap av våpen. Bush, vet du.

Forøvrig, så er det ingen som noen gang har argumentert for at det skal være vanskelig eller forbudt å skaffe seg et våpen til jakt. Det er håndvåpen som er beregnet for å drepe mennesker, man er bekymret for. Pistoler, små maskinpistoler og halvautomatiske som MP-5, tech-9, Mac-10, karabiner og ikoniske våpen som uzier og kalaschnikov. Denslags ting som er kjekk og grei å ha når man skal drepe folk, og det ikke er så nøye hvem eller hvor man treffer, bare man treffer.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolemassakrene som vi har sett i utlandet er arrangert av myndighetene i landene. Hensikten med dette fra myndighetenes side er å få et påskudd til å beslaglegge private våpen. For eksempel hadde Finland de mest liberale våpenlovene i hele EU (Finland har lange jakttradisjoner). Den første skolemassakren ble arrangert for å få en innskjerping av våpenlovene. Etter den første skolemassakren ble ikke innskjerpingen av våpenlovene sterke nok, og myndighetene arrangerte derfor enda en skolemassakre i Finland.

Meldingene om skolemassakrer som kommer i norske media tyder på at norske myndigheter nå planlegger å arrangere en eller flere skolemassakrer. Det er lett nok å finne en eller annen ensom gærning som kan hypnotiseres/suggereres til å utføre selve skolemassakren. Etter at massakrene er gjennomført, vil det komme lovendringer som vil gjøre det forbudt å eie private våpen i Norge.

Tin foil hat! \o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...