Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hei jeg bare lurer på om det har noe å si om man har herpes når man er gravid? kan dette ha noe å si for barnet? jeg har hatt herpes i flere år, men hadde bare et utbrudd. så tenker aldri over at jeg har herpes. men når jeg er gravid, må jeg opplyse legen om dette, eller kan jeg late som ingenting? for jeg regner ikke med at sykehuset har innsyn i legejournalen? noen her som har erfaring med herpes og graviditet? på forhånd tusen takk!
kristian82 Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Hei jeg bare lurer på om det har noe å si om man har herpes når man er gravid? kan dette ha noe å si for barnet? jeg har hatt herpes i flere år, men hadde bare et utbrudd. så tenker aldri over at jeg har herpes. men når jeg er gravid, må jeg opplyse legen om dette, eller kan jeg late som ingenting? for jeg regner ikke med at sykehuset har innsyn i legejournalen? noen her som har erfaring med herpes og graviditet? på forhånd tusen takk! Tror det kan være greit å opplyse legen om det. Ta en titt på denne linken: http://www.lommelegen.no/335394/herpes-og-graviditet
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Hei jeg bare lurer på om det har noe å si om man har herpes når man er gravid? kan dette ha noe å si for barnet? jeg har hatt herpes i flere år, men hadde bare et utbrudd. så tenker aldri over at jeg har herpes. men når jeg er gravid, må jeg opplyse legen om dette, eller kan jeg late som ingenting? for jeg regner ikke med at sykehuset har innsyn i legejournalen? noen her som har erfaring med herpes og graviditet? på forhånd tusen takk! Nå leste jeg ikke linken som lå i innlegget over, men du bør absolutt opplyse om at du har vært smittet med herpes. Selv har jeg hatt herpes i mange år, og i mitt andre svangerskap hadde jeg masse utbrudd, spiste Zovirax men måtte til slutt gjøre keisersnitt for å ikke overføre smitten til barnet gjennom fødselskanalen. Så informer!
Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 tusen takk for svar og link! jeg ble egentlig ganske beroliget av linken over fordi det betyr jo at legene sjekker dette jevnlig mens man er gravid, og da kan man jo bare late som man ikke visste det. vet jeg burde si det, og at dette er veldig tåpelig, men jeg skammer meg så innmari.!! er sjansen større for å få utbrudd når man er gravid egentlig? tenker at jeg kommer meg unna iom at jeg ikke har hatt utbrudd på flere år... :S
Katitzi Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Jeg syns du burde svelge den skammen, og ikke late som du ikke vet du hatt hatt herpes i flere år... Legen er ikke der for å dømme deg, men for å hjelpe deg som gravid på best mulig måte, og når du har herpes er det en svært relevant opplysning du bør være voksen nok til å fortelle selv.
Gjest gjest innlegg nr. 3 Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 tusen takk for svar og link! jeg ble egentlig ganske beroliget av linken over fordi det betyr jo at legene sjekker dette jevnlig mens man er gravid, og da kan man jo bare late som man ikke visste det. vet jeg burde si det, og at dette er veldig tåpelig, men jeg skammer meg så innmari.!! er sjansen større for å få utbrudd når man er gravid egentlig? tenker at jeg kommer meg unna iom at jeg ikke har hatt utbrudd på flere år... :S Jeg får utbrudd ved stress og påkjenninger, og kroppen kan oppfatte en graviditet som en stress-situasjon. Men har du ikke hatt utbrudd på mange år, er vel sjansen liten for at du i det hele tatt får flere utbrudd. Ved min siste fødsel hadde jeg en helt normal fødsel, brukte Zovirax de siste par ukene før fødselen, profylaktisk. Og ikke skam deg! Jeg har selv jobbet ved fødeavdeling, og jeg kan love deg at vi ikke ser ned på en fødekvinne med herpes (eller hepatitt eller noe annet for den del...) Lykke til!
Paibunn Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 (endret) 8/10 har herpes simplex i kroppen. http://www.klikk.no/howtv/mote/trendforhen...ticle474130.ece Endret 23. juni 2009 av solsikkesøndag
kristian82 Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 8/10 har herpes simplex i kroppen. http://www.klikk.no/howtv/mote/trendforhen...ticle474130.ece Går ut i fra at Ts har kjønnsherpes, i alle fall det jeg svarte på ovenfor. Er ikke samme virus det er snakk om.
Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 ja, det er det jeg også tror, at sjansen for flere utbrudd for min del er ganske tvilsomt. Men ettersom det virker som dette er så vanlig som jeg nå skjønner, skal jeg uansett si det. må jo bare ta med at det var et teoretisk spm og jeg er ikke gravid! Dessuetn er det jo mange som har dette som ikke vet det, og som kanskje heller aldri finner det ut. Tror man bare kan påvise det når man har utbrudd, stemmer ikke det? Og ja Kristian82, det er kjønnsherpes jeg snakket om, hun over mener vel sånn generelt viruset, det er jo flere typer Takk for tips og erfaringer!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå