Gå til innhold

Kjøle ned mat raskt - eller ikke


Pupsilure

Anbefalte innlegg

Min arbeidsplass er godkjent for matlaging av mattilsynet, og vi har fått beskjed om at all varm mat må raskt inn i kjøleskapet pga bakterier. Min mann er ikke enig, og sier at det hever temperaturen inne i kjøleskapet, og derfor ikke er bra å gjøre. Og at hans familie har gjort det slik i alle år, og ingen har blitt syke av det.

Hva er rett? Jeg vil jo tro at det vi har fått beskjed om på jobben er det som gjelder (selv om vi driver med svært lite matlaging, og heller ikke følger de kriteriene vi bør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innbiller meg at det tryggeste er å kjøle maten ned fort, men jeg gjør det ved å sette gryten i kaldt vann i vasken, og så inn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter varm mat eller generelt varme ting inn i kjøleskapet, blir det mye mer rim i kjøleskapet :P Men vet ikke hvordan det er med bakterier. I familien min har vi også alltid avkjølt maten på benken før vi setter det inn i kjøleskapet. Aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Når bedriften er godkjent for matlaging av Mattilsynet regner jeg med at dere følger forskriftene i Internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen.

Det er en rekke felles forskrifter, men enhver bedrift er pliktet til å utarbeide en internkontroll som både passer deres bedrift, og oppfyller forskriftene.

I denne skal det fremgå hvordan nedkjøling av mat skal foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Maten skal avkjøles raskest mulig. Dess lengre den får holde lunken temperatur, dess bedre trives bakterier. Derfor er det viktig å få kjølt ned maten til en temperatur som er lavere enn den bakteriene trives i raskest mulig.

Din mann har rett i at kjøleskapet da blir varmere, men dette er normalt ikke et problem når man har store kjølerom slik man har på restaurantkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For folk med vanlige kjøleskap, er reglene at maten skal dampe av på benken, og når den har sluttet å dampe skal den inn i kjøleskapet så fort som mulig. Å putte rykende varm mat inn i et vanlig kjøleskap, er ikke bra, både fordi det hever temperaturen i kjøleskapet, og fordi det blir mye fukt i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte en kammerat som er kokk om dette for kort tid siden, han sa at grunnen til man ikke burde sette lunken mat inn i kjøleskapet var fordi da ville alle bakteriene(som vil være i maten naturlig) samle seg på "et sted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg spurte en kammerat som er kokk om dette for kort tid siden, han sa at grunnen til man ikke burde sette lunken mat inn i kjøleskapet var fordi da ville alle bakteriene(som vil være i maten naturlig) samle seg på "et sted".

Dette skjønte jeg ikke helt? Jeg er også utdannet den veien der, og vi lærte at maten SKAL i f eks en vask full av vann, slik at tempereturen i bollen/gryten senkes fortest mulig, og så inn i kjøleskapet.

Varm mat rett i et (normalt stort) kjøleskap, gjør at temperaturen i kjøleskapet kan øke littegrann. Og det er ikke bra. Og setter man maten i iskaldt vann i vasken så blir det også raskere kaldt der enn å stå i et varmere kjøleskap, hvor kulden er rundt i hele kjøleskapet og ikke like konsentrert rundt gryten man setter i vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...