Gjest Gjest_P_* Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Vurderer interrail i Europa. Lurer på om interrailbillett fra NSB gjelder alle togrutene og togselskapene i Europa? Har forstått det slik at en må betale tillegg på nattog, men hva med hurtigtogene? Er skamdyrt å ringe NSB og høre, så prøver her! Noen som vet?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Vurderer interrail i Europa. Lurer på om interrailbillett fra NSB gjelder alle togrutene og togselskapene i Europa? Har forstått det slik at en må betale tillegg på nattog, men hva med hurtigtogene? Er skamdyrt å ringe NSB og høre, så prøver her! Noen som vet? En annen ting; noen som vet hvor lang tid det tar fra en bestiller billett til man får de? og om en må møte opp for å bestille for å vise pass ol?
Pupsilure Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Om det gjelder ALLE tror jeg ikke, men det gjelder mange hvertfall. Man må betale gebyr på de fleste togene, bortsett fra tog uten plassreservasjon, som man bare kan hoppe av og på som man vil (vi gjorde det fra sør-frankrike til monaco) Vi fikk billettene i posten etter noen dager, måtte ikke vise pass. Det er dritdyrt å ringe NSB utland, men for vår del var det absolutt verdt det. Vi skulle ha en bestemt reiserute, og hun ordnet med plassreservasjoner på alle togene for oss, og sendte oss billetter i posten. Vet ikke hvordan vi skulle fått det til selv (men så var det mannen min som ordnet med det da, kanskje han visste det) Vi betalte 528 kr for nattog for to personer malmø-berlin 54 kr for to personer med TGV tog i Frankrike 88 kr for to personer paris-mannheim (tyskland) 54 kr for to personer mannheim-berlin Har ikke resten av billettene foran meg nå. Vi kom hjem fra interrailturen i går Og er en smule lei av tog akkurat nå
Gjest Gjest_P_* Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Takk for svar! Da oppga dere reiserute og tid til NSB så reserverte de plass på togene? Tror det er det vi må gjøre også. Hadde dere bestilt overnatting på forhånd også? Var det mye å se fra togene? Er så spent på turen vår! gleder meg som en unge!
Pupsilure Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Ja, vi oppga hvor vi skulle og når, og dama på NSB ordnet resten. det var ca en times tid mellom hvert tog, så vi hadde litt tid på stasjonene til å finne riktig perrong. Vi hadde hoteller på forhånd ja. Dette var ikke en typisk interrail-tur, men vi tok tog fordi mannen min har flyskrekk, og interrail-billetter ble billigst Det var litt å se fra vinduene, men ikke kjempespennende. Først tok vi tog fra Oslo til Gøteborg, så Gøteborg-Malmø. I Malmø gikk vi på nattoget. Det var veldig dårlig standard, og vi sov ikke mye. Toget bråkte mye, og kjørte i krappe svinger, og det ble mye bråk da det skulle av og på en ferge. Fra Berlin tok vi toget videre til Køln i tyskland, og derfra til Paris. I alt tok det ca 27 timer fra Oslo til Paris. Etter noen dager i paris tok vi toget til Nice, og var der en uke. Utrolig deilig!! Tok også lokaltoget til Monaco. Jeg syntes NSB toget var helt klart best! Setene kunne legges lengst bak, og det var mest behagelig. Men de andre var greie de også. TGV toget i frankrike kjørte helt sinnsykt fort! Var mye spennende, rare bygninger å se på. Det var det forsåvidt i tyskland også. Skjønner at du gleder deg! Det gjorde jeg også, og ville vite mest mulig på forhånd, det er derfor jeg skriver så mye Bare spør hvis du lurer på noe mer.
Gjest _Leela_ Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Vi reserverte ikke plassbilletter og rom før vi var underveis, var ikke noe problem selv om vi dro i juli (noen få år siden, men har reist på bilferie i ettertid uten å reservere rom så er som regel ikke store problemet). Som regel står det masse representanter fra diverse herberger og gamle damer som tilbyr husrom på togstasjonen. Så da er det bare å velge og vrake, får ofte billig og bra husrom. Anbefaler herberger da man treffer andre på tur og så er det greit å ikke ha for fastlagt reiserute, ofte får man tips underveis evt forelsker seg totalt i et sted og vil være der litt lengre. Ellers betaler man vel kun tillegg for plassreservering og soveplass, noen hurtigtog har vel også en ekstraavgift. Vi bestilte som regel plass videre da vi kom til de ulike byene. Ellers er tipset mitt at man ikke skal prøve og rekke over hele Europa, da blir det veldig mye tid på tog. Vi konsentrerte oss om øst og mellom Europa, men var faktisk så langt sør som Hvar i Kroatia. Kjempefin ferie...
Gjest Gjest_P_* Skrevet 24. juni 2009 #7 Skrevet 24. juni 2009 Vi vil heller ikke ha typisk backpacker ferie, men velger tog for å få oppleve mer av landene vi reiser i. Er heller ikke glad i fly, men tror vi kommer til å fly fra og til, og så ta tog rundt om kring:) Må bare klare å bestemme oss for hvor vi vil reise! må vel snart bestille:) Er så mange steder å se!! =) Når man reserverer- reserverer man da nummererte seter så man får sitte sammen? Hva med tog uten reservasjon, vanskelig å finne seter? Tuuusen takk for supre svar!!
Pupsilure Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Ja, man får setenr og får sitte sammen Dette stod på billettene. God tur
Gjest Gjest_P_* Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 Høres bra ut Men hva gjør man med bagasjen på togene? Har man bagasjen med til setene, eller må man legge fra seg? Litt bekymret for å miste bagasjen, hører jo så mye rart..
Pupsilure Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 Det var hyller til bagasjen over setene på alle togene. På noen var det også et annet sted man kunne ha bagasjen Var ikke noe problem
Gjest Gjest_P_* Skrevet 26. juni 2009 #11 Skrevet 26. juni 2009 Herlig! *glede seg* må slenge oss rundt å bestille snart, må bare dobbelttsjekke litt småting Vet du om man kan ringe NSB utland i helger eller om det kun er hverdager? Klarte ikke å finne svar på det.. Ikke alltid så lett å ringe fra jobb heller..
Pupsilure Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 Jeg vet ikke. Mannen min ringte en mandag husker jeg (fordi han ville ringe fra jobb, den sleipingen :gjeiper: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå