Gå til innhold

Fotografbildene er blitt slettet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisan jenter, trenger noen gode råd fra dere :)

Vi giftet oss nå på lørdag og hadde en fantastisk dag, men det var en del ting som ikke klaffet den dagen men sånn er det vel i de fleste bryllup så det brydde vi oss ikke noe om. Men da jeg og min mann hadde lagt oss for kvelden å pratet om hvordan dagen hadde vært så kunne han fortelle meg at svigerfar som har tatt fotografbildene våre har klart å slette alle bildene fra den seansen, da han skulle overføre bildene på pc for å få plass til flere bilder hadde noen av gjestene kommet borti pcen og avsluttet overføringen, noe svigerfar ikke oppdaget før det var for sent og han hadde slettet bildene på kameraet å tatt over nye bilder.

Svigerfar mener vi bare kan ta en halvtime en dag det passer å ta nye bilder, men jeg er veldig usikker om jeg vil det, for føler ikke det blir helt det samme å se tilbake på de bildene å vite at det ikke var på selve bryllupsdagen vår, at spenningen i bildene forsvinner men også at det tar ganske lang tid å få på seg finstasen igjen å ikke minst få renset kjolen for den ser ikke ut i det hele tatt, er møkkete så det holder.

Jeg tenkte at vi kan jo bruke noen av bildene som ble tatt utforbi kirka men er usikker på om de er brukenes.

Så va synes dere jenter, hadde dere trødd dere inn i finstasen en gang til å tatt bildene på ny eller bare latt det være å håpe noen av gjestene har tatt fine bilder av oss?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Det er fult mulig å gjenopprette slettede bilder fra minnebrikken på kameraet. Men det er en fordel at han ikke tar for mange nye bilder på samme brikken. Er nok av programmer å få tak i som ikke koster allverden.

http://www.google.com/search?q=Memory+Card...=utf-8&aq=t

Vi har sett litt på dette men problemet er at det har blitt tatt over bilder igjen og da er det nesten umulig å få dem tilbake igjen etter hva jeg har forstått?

Gjest Gjest
Skrevet

Ta kontakt med gjestene i bryllupet- kanskje noen av dem har fine bilder som kan brukes? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Når du sletter et bilde, sletter du ikke selve bildet, men referansen til hvor bildedataen befinner seg på brikken. Tenk deg at brikken er delt opp som et sjakkbrett. Når du tar et bilde, lagres bildet i en rute. Det de fleste ikke vet, er at bildene lagres i helt vilkårlige ruter og ikke kronologisk etter hverandre.

Når du sletter et bilde, sletter du altså referansen/adressen/"koordinatene" til hvor bildet befinner seg på sjakkbrettet, eksempelvis "b4". Bildet er der fremdeles.

Når man tar nye bilder etter at man har slettet gamle, havner disse også på vilkårlige ruter og skriver altså ikke kronologisk over gamle bilder. Derfor er det verd å forsøke å hente inn data fra brikken. Det kan være mer å hente enn du tror.

Skrevet

Huff, kjedelig situasjon...

Jeg kan ikke nok om sånne tekniske ting til å si om dere kan hente frem igjen bildene, men er jo enig med de andre at det er verdt et forsøk :)

Ellers vet jeg at svigerforeldrene mine ikke var fornøyd med bildene som ble tatt på selve dagen, så de tok nye bilder noen dager etter, og jeg synes de er kjempefine :) Hadde ikke synes det var så gøy å være i din situasjon, og er enig i at det sikkert er vanskelig å finne igjen stemningen fra dagen, men jeg tror jeg ville gjort det likevel dersom det viste seg at det var umulig å gjenopprette bildene. Håper det løser seg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ville tatt med kameraet/minnebrikken til en fotograf og spurt om h*n kunne hjelpe med å finne igjen bildene, evt se etter om de fremdeles finnes et sted der inne.

Ellers: Ja, ville tatt på meg brudestasen igjen og gjort meg klar for en ny fotosession, men da i noe annen setting enn det dere hadde på dagen. Hva med en trash-the-dress-fotoshoot?

Og mail eller ring alle gjestene deres som hadde kamera, og forklar situasjonen. De er nok mer enn glade for å kunne hjelpe med å sende dere bildene de tok fra dagen.

Skrevet

Vi var ikke fornøyde med fotografbildene våre, så vi har ingen av de hengende på veggen. Vi hadde heldigvis gjester med gode kameraer, så vi har flotte amatørbilder på veggen. Det kunne ikke falle meg inn å dra på meg kjolen igjen, for ikke å snakke om hår og sminke...

Gjest Flode
Skrevet

Jeg ville nok tatt kontakt med gjesten som andre her sier og fått sett bildene deres, det er jo helt sikkert noen fine bilder der. Greit så blir det ikke helt sånn dere hadde tenkt, men det er jo litt humor i det og... :) Tror ikke jeg hadde giddet å betale for både rens, sminke, hår, ny bukett, knappeblomst osv for å ta nye bryllupsbilder.

Vi giftet oss nå på lørdag og hadde en fantastisk dag, men det var en del ting som ikke klaffet den dagen men sånn er det vel i de fleste bryllup så det brydde vi oss ikke noe om.
Gjest Glør
Skrevet
Vi har sett litt på dette men problemet er at det har blitt tatt over bilder igjen og da er det nesten umulig å få dem tilbake igjen etter hva jeg har forstått?

Det kan fortsatt være mulig å redde noen av bildene, anbefaler at du i det minste prøver dette: http://www.datahverdag.com/2008/07/15/bild...rdan-redde-dem/

Veldig enkelt og greit program, som finner det som er på brikken.

Gjest Gjest
Skrevet

Å nei, så utrolig kjedelig. :-(

Jeg har gjort det samme med noen viktige bilder på jobben.

Ta kontakt med el-kjøp. De har et "samarbeid" med Ibas for gjenoppretting av slettede bilder/filer. Jeg fikk tilbake en del av de jeg hadde slettet. Ta for all del ikke flere bilder på den brikka nå, for det gjør det litt vanskeligere.

Tror det kostet ca 500 kr. Verdt et forsøk ihvertfall.

Lykke til og gratulerer så mye som nygift.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd, jeg har formidlet dette videre og håper det forsatt er noe å hente på brikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...