Gå til innhold

How do you do?

Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Hva skal man svare til hilsenen "How do you do?"

Du svarer på samme måte, det er bare en frase og ikke ment som et spørsmål om hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På samme måte som du ville svart på "hvordan står det til" e.l. på norsk. "Fine, thank you" holder i massevis.

Forøvrig er det mange, spesielt amerikanere, som ikke engang venter på å høre svaret. De bare mumler "how do you do" og så går de videre uten å vente på noe svar. Det er ikke ment som et spørsmål, bare en høflighetsfrase på samme måte som goddag. Jeg synes det virker fryktelig uhøflig, for min del, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*
How do you do?"

Fine thanks, how are you?

(Ingen som egentlig hører etter hva du sier, har lest om en uformell test gjort av en journalist en gang som svarte "i hytt og pine" på spørsmålet (type; "Yes, I'm Santa Claus" og lignende). Ingen som hevet et øyelokk en gang ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"How do you do"er IKKE DET SAMME som "how are you", og hvis du svarer "how are you" da skjønner de at du IKKE KAN engelsk.

A conventional greeting used mostly after being introduced to someone, as in And this is our youngest--say "How do you do" to Mr. Smith. Although it is a question, it requires no reply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde i England i en årrekke, og opplevde ikke en eneste gang at noen sa "how do you do" til meg. Nå skal det sies at jeg ikke møtte Dronning Elisabeth i løpet av mitt opphold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg bodde i England i en årrekke, og opplevde ikke en eneste gang at noen sa "how do you do" til meg. Nå skal det sies at jeg ikke møtte Dronning Elisabeth i løpet av mitt opphold...

Jeg har opplevd det samme. Jeg er ikke veldig bereist, men jeg har studert i England og reist litt i USA, men har aldri blitt hilset med "how do you do?".

Det jeg forbinder med uttrykket er at vi lærte det på barneskolen fra noen utdaterte lærebøker, Eliza Doolittle lærer seg å bruke det i Pygmalion, og den engelske hilsningen "howdy" er opprinnelig en fortkortet versjon av "how do you do?"

Når og av hvem brukes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller aldri jeg har hørt frasen "How do you do" i praksis (Dronning Elisabeth hører da heller ikke til blant mine omgangsvenner ;) ). Brukes vel omtrent som "Goddag", sammen med hilsing i hånden på norsk og det skjer vel omtrent aldri lenger...

"How are you" er derimot er vanlig og svaret er "Fine, how are you?" eller, spesielt i USA, "Good, you too?" eller bare "Good" og så fortsetter man... Sammenligner det med noe i nærheten av "Står til?" og "Jo, da!". Altså ikke noe man utdyper. Det er en frase på linje med "Hei, hvordan går det?" Er det et ukjent menneske, så svarer du selvfølgelig at "Jo, takk det går fint og det var hyggelig å hilse på deg!" Det er ikke vanskeligere enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten du må utdype litt *Mim*, for det samme spørsmålet fra en russer krever to døgns heftig vodkadrikking før han opplever at du har opptrådt høflig. :skratte: Eller har du fått henvendelsen fra Asia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, Leo.

Jeg svarer bare how do you do, det samme dersom vi introduseres for hverandre.

Det blir som å anerkjenne at du er der og de utrykker at det er hyggelig å hilse på deg. De kunne like godt sagt, nice to meet you.

Er jeg i butikken el noe blir det som om de sier god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...