Gjest *Mim* Skrevet 21. juni 2009 #1 Del Skrevet 21. juni 2009 Hørte noe morsomt i dag. Gikk tur med mannen min, og vi snakket om skogen rundt oss. Han brukte flertallsformen "grener" - altså flere grantrær, som jeg ville ha sagt. Det hadde jeg aldri hørt før! "Grantrær" blir jo flertall av "grantre", og ikke "gran". Hva sier du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. juni 2009 #2 Del Skrevet 22. juni 2009 Hørte noe morsomt i dag. Gikk tur med mannen min, og vi snakket om skogen rundt oss. Han brukte flertallsformen "grener" - altså flere grantrær, som jeg ville ha sagt. Det hadde jeg aldri hørt før! "Grantrær" blir jo flertall av "grantre", og ikke "gran". Hva sier du? Jeg sier vel helst grantrær, som deg, i flertall. Ellers er det regelmessig bøyning: gran, grana el. -en, graner, granene. Grener er flertall av gren, i ubestemt form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 22. juni 2009 #3 Del Skrevet 22. juni 2009 Ja, det er vel helst en dialektform. Han er en skogens mann og sa det ikke som en feiltagelse. Litt artig synes jeg, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #4 Del Skrevet 22. juni 2009 Graner kan man si, men ikke grener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #5 Del Skrevet 22. juni 2009 En gran, flere graner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. juni 2009 #6 Del Skrevet 22. juni 2009 Morsomt fenomen som jeg ikke har vært obs på tidligere! Jeg bruker også alltid "grantrær" som flertallsform, mens jeg gjerne sier "ei gran". "Graner" kunne det altså ikke falt meg inn å si. Jeg har for øvrig aldri hørt "grener" som flertallsform. Men det er i grunnen ikke så fryktelig merkelig når man tenker over det, for flertallsformer med omlyd er jo ganske hyppig forekommende i norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå