Gå til innhold

En gran - flere...?

Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*

Hørte noe morsomt i dag. Gikk tur med mannen min, og vi snakket om skogen rundt oss. Han brukte flertallsformen "grener" - altså flere grantrær, som jeg ville ha sagt. Det hadde jeg aldri hørt før! "Grantrær" blir jo flertall av "grantre", og ikke "gran".

Hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Hørte noe morsomt i dag. Gikk tur med mannen min, og vi snakket om skogen rundt oss. Han brukte flertallsformen "grener" - altså flere grantrær, som jeg ville ha sagt. Det hadde jeg aldri hørt før! "Grantrær" blir jo flertall av "grantre", og ikke "gran".

Hva sier du?

Jeg sier vel helst grantrær, som deg, i flertall. Ellers er det regelmessig bøyning: gran, grana el. -en, graner, granene. Grener er flertall av gren, i ubestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Ja, det er vel helst en dialektform. Han er en skogens mann og sa det ikke som en feiltagelse. Litt artig synes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Morsomt fenomen som jeg ikke har vært obs på tidligere! Jeg bruker også alltid "grantrær" som flertallsform, mens jeg gjerne sier "ei gran". "Graner" kunne det altså ikke falt meg inn å si.

Jeg har for øvrig aldri hørt "grener" som flertallsform. Men det er i grunnen ikke så fryktelig merkelig når man tenker over det, for flertallsformer med omlyd er jo ganske hyppig forekommende i norsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...