Midgard Skrevet 6. juli 2009 #21 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg synes også at Snåsa-mannen og hans likesinnede skal få full aksept - hvertfall ikke bli motarbeidet - bare fordi det ikke er vitenskap. Det blir for snevert.Da syns jeg også at de som trur på denne bambusen skal du at helsekøen og inn i telefonkøen til snåsagubben & co Jeg tror at folk flest ikke er så dumme at de fortsetter å bruke og betale for noe de selv ikke mener virker. Så lenge de mener de blir bedre av en ikke-vitenskapelig behandlingsform eller medisin, er det fint.Bare les litt rundt på forumet her, så får du et klart svar at du ikke trenger å tru at folk er "så dumme". Vi kan ikke velge for alle de andre, og hvis noen vil la seg lure, så er det prisen for å ha et åpent system for alle tilbydere.Jeg syns også alle former for nigeria brev skal bli lovlig. Og om noen finner bankkortet sammen med koden så er det ikke tyveri/svindel å ta ut pengene. For altså, om folk er så dumme at de går på nigeria brevene eller oppbevarer koden sammen med kortene " så er det prisen for å ha et åpent system for alle tilbydere". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #22 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Ingen av delene er strengt tatt nytt, men det får påfallende liten oppmerksomhet. Folk liker å leve i bobler der verden fungerer slik de selv har bestemt at den skal fungere. Jeg postet en tråd på kropp og helse om hvordan tislkudd/preparater man tror er trygge ikke er det likevel, og at det i verste fall kan ha døden til følge. Den ble oppdatert med enda et tilfelle i tillegg til det opprinnelige, men det er ikke en eneste bruker som har kommentert det. Ikke en gang for å flame meg. Jeg er litt skuffa. En hvilken som helst reaksjon er bedre enn ingen reaksjon. JEg hørte nå i helgen som var på podcasten til "The Skeptics Guide to the Universe" at det er oppdaget at homeopatiske medisiner i USA faktisk i noen tilfeller har virksomme ingredienser, noe som har ført til at folk faktisk har blitt utsatt for skadelige doser av disse stoffene. Amerikanerne har et system med automatisk godkjenning av homeopatmedisin gjennom FDA, fordi homeopatiske "medisiner" baserer seg på fortynning etter en logaritmisk skala, og jo mer fortynnet, jo bedre. Når noe er fortynnet til x30, så vil det si at det er fortynnet til 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 av den opprinnelige konsentrasjonen, og fatktisk er det da så fortynnet, at det finnes ikke nok atomer i det kjente universet til å fortynne noe som helst i den grad. Så fortynnet er det. Men da er det også på det mest potente, etter homeopatenes magiske forestillinger. Tåpelig nok så er det antakelig større konsentrasjoner av plutonium og rottegift enn av det stoffet man opprinnelig begynte å fortynne på, i det ferdige produktet. But I digress. Pga at det teoretisk sett ikke finnes virksomme ingredienser i "medikamentene", så har man altså valgt å se bort fra de vanlige testene når det gjelder denne formen for "medisin". Det er jo bare vann og gode ønsker i alle "medikamentene" uansett. Så de fikk en slags kollektiv og evig godkjenning som harmløse. FDA-godkjenning er bare en kontroll av om stoffet er trygt, ikke om det er virksomt. Og rent vann er jo relativt trygt. Men i det siste har altså disse juksemakerne begynt å dobbeltjukse ved å inkludre virksomme komponenter i medikamentene. I kjølvannet av denne nye formen for homeopatisk svindel, har det oppstått en bølge av legemiddelskader pga homepatiske preparater. En pille hadde f.eks så store doser av zink at det resulterte i overdose og forgiftnigner hos et antall mennesker. Endret 7. juli 2009 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 7. juli 2009 #23 Del Skrevet 7. juli 2009 Det der føyer seg fint inn i rekken av massiv juksing. Jeg tviler ikke ett eneste øyeblikk på at det skjer, og at det skjer i rimelig stor utstrekning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #24 Del Skrevet 7. juli 2009 Det der føyer seg fint inn i rekken av massiv juksing. Jeg tviler ikke ett eneste øyeblikk på at det skjer, og at det skjer i rimelig stor utstrekning. Jeg har fundert litt på hvorfor de gjør det, og jeg tror at en mulig forklaring kan være at dersom man kan føye en farmakologisk effekt til placeboeffekten, så vil det kanskje forsterke opplevelsen av å ha tatt noe virksomt. Hvis man f.eks inkluderer et angstdempende og smertestillende medikament i "naturmedisiner" som skal hjelpe på revmatisme, så vil sikkert det gi folk en ekstra motivasjon til å fortsette å ta stoffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alternativer og klassiker Skrevet 7. juli 2009 #25 Del Skrevet 7. juli 2009 Når alt det blir gjort, så fordufter effektene av alternativ behandling som dugg for solen, og man sitter igjen med tilfeldige variasjoner, og et vakkert knippe med anekdoter, som med deg og hunden din. Han ville blitt frisk, uansett. Først, hunden ville ikke blitt frisk uansett. Den er enda ikke frisk faktisk og blir det heller aldri, men den er smertefri uten kortison! Og i denne smertefrie perioden, har han turd å bruke foten som er skadet og utviklet en muskulatur som kompenserer for den del av skjelettet som er borte. Han kunne nok kanskje blitt like bra med kortison, men magen hans tålte ikke dette og han fikk diverse andre sykdomssymptomer i tillegg og hunden hadde det ikke noe bra! Så for oss var nåler tingen, iallefall i denne omgang. Konklusjon: Mange som går til en alternativ behandling, opplever bedring, fordi de er i ferd med å bli bedre, men ikke fordi de mottok alternativ behandling. Hva er egentlig en alternativ behandler? Hvem behandler alternativt i dine øyne? Er addiktologi, gestalt, psyko, tft osv. alternative behandlingsformer? På lik linje med disse behandlingsformene, opererer flere av de alternative etter mottoet; å hjelpe kroppen både fysisk og mentalt, i å hjelpe seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #26 Del Skrevet 7. juli 2009 Først, hunden ville ikke blitt frisk uansett. Den er enda ikke frisk faktisk og blir det heller aldri, men den er smertefri uten kortison! Og i denne smertefrie perioden, har han turd å bruke foten som er skadet og utviklet en muskulatur som kompenserer for den del av skjelettet som er borte. Han kunne nok kanskje blitt like bra med kortison, men magen hans tålte ikke dette og han fikk diverse andre sykdomssymptomer i tillegg og hunden hadde det ikke noe bra! Så for oss var nåler tingen, iallefall i denne omgang. Hva er egentlig en alternativ behandler? Hvem behandler alternativt i dine øyne? Er addiktologi, gestalt, psyko, tft osv. alternative behandlingsformer? På lik linje med disse behandlingsformene, opererer flere av de alternative etter mottoet; å hjelpe kroppen både fysisk og mentalt, i å hjelpe seg selv. Jeg må innrømme at jeg vet ikke hva addiktologi er for noe, og bare har vage formeninger om hva gestalt skulle kunne være. Hva du mener med psyko, kan jeg bare gjette på. Er tft tankefeltsterapi? Har jeg også bare vage formeninger om hva er. Så jeg skal ikke uttale meg. Mange lidelser er psykosomatiske eller konversjonssyndromer, og man kan behandle dem somatisk så mye man vil, uten at det hjelper. Så da er det sikkert en mye bedre ide med psykologisk terapi av en eller annen variant. Så vidt jeg vet er det i mange tilfeller viktigere for behandlingen at terapeuten selv har tillitt til det han driver med, enn hva slags behandling han benytter (selv om den påstanden ikke skal trekkes for langt). Nåt jeg snakker om "alternativ" så henviser det på behandlinger som er trosbasert heller enn kunnskapsbasert. Det er et viktig skille. Videre er det i det alt vesentlige "alternativer" til medisinsk, somatisk behandling jeg tenker på. Eksempler er akupunktur, terapeutisk berøring, homeopati, healing, etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 8. juli 2009 #27 Del Skrevet 8. juli 2009 Da syns jeg også at de som trur på denne bambusen skal du at helsekøen og inn i telefonkøen til snåsagubben & co Bare les litt rundt på forumet her, så får du et klart svar at du ikke trenger å tru at folk er "så dumme". Jeg syns også alle former for nigeria brev skal bli lovlig. Og om noen finner bankkortet sammen med koden så er det ikke tyveri/svindel å ta ut pengene. For altså, om folk er så dumme at de går på nigeria brevene eller oppbevarer koden sammen med kortene " så er det prisen for å ha et åpent system for alle tilbydere". Jeg synes ikke Nigeria-brev kan sees i sammen sammenheng som Snåsa-mannen. Visst har de til felles at folk kan bli lurt. Men mange som Snåsa-mannen har ikek som intensjon å lure folk, mens Nigeria-brevene har en klar intensjon om svindel. Det finnes selvsagt folk som er som Snåas-mannen, som er svindlere, men et lovverk som regulerer det, bør på ingen måte stenge ute de som har gode intensjoner. Og når jeg nevner Snåsa-mannen, så snakker jeg ikke bare om han som person, men om alle i hans situasjon som bruker sin menneskelige energi på andre. Dette skulle vel fysikerne kunne forklare enkelt: hvordan menneskets kjemiske energier kan overføres fra et menneske til et annet. Det skaper kjemiske reaksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #28 Del Skrevet 9. juli 2009 Og når jeg nevner Snåsa-mannen, så snakker jeg ikke bare om han som person, men om alle i hans situasjon som bruker sin menneskelige energi på andre. Dette skulle vel fysikerne kunne forklare enkelt: hvordan menneskets kjemiske energier kan overføres fra et menneske til et annet. Det skaper kjemiske reaksjoner. "Kjemiske energier"? KAN du være litt mer spesifikk? Hva mener du med kjemiske energier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. juli 2009 #29 Del Skrevet 9. juli 2009 Dette skulle vel fysikerne kunne forklare enkelt: hvordan menneskets kjemiske energier kan overføres fra et menneske til et annet. Det skaper kjemiske reaksjoner. I tillegg til det Mann_42 spør om så håper jeg du kan forklare hvordan du ser før det at disse kjemiske forbindelsene skal gå fra ett menneske til et annet (jeg går da ut fra at du mener det er en betydelig avstand mellom dem) ? Nå er det kanskje vanlig (ikke vet jeg) å klassifisere sol- og elektrisk-energi som ikke kjemisk energi, men er ikke all energi i bunn & grunn kjemi ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 9. juli 2009 #30 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg kan dessverre ikke forklare dette da jeg ikke kan naturvitenskap. Kanskje jeg brukte feil begrep?! Det jeg mente var i grunnen at om en person (hvem som helst) tar på deg, så er der energi. Er ikke naturvitere enige i at varme = energi, og at alle mennesker har varme i seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #31 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg kan dessverre ikke forklare dette da jeg ikke kan naturvitenskap. Kanskje jeg brukte feil begrep?! Det jeg mente var i grunnen at om en person (hvem som helst) tar på deg, så er der energi. Er ikke naturvitere enige i at varme = energi, og at alle mennesker har varme i seg? Så.... Hvis det er varme, tror du at det ville gjøre samme nytte om man tok en varm dusj, et varmt omslag, badstu, eller noe annet varmt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 10. juli 2009 #32 Del Skrevet 10. juli 2009 Så.... Hvis det er varme, tror du at det ville gjøre samme nytte om man tok en varm dusj, et varmt omslag, badstu, eller noe annet varmt? Nei, jeg tror ikke det, selv om "varme er varme". Jeg tipper det er den menneskelige faktor som er utslagsgivende. Mennesker liker andre mennesker, og da gjør sannsynligvis ikke varmt vann alene samme nytten. La meg igjen minne om at jeg selv ikke er en tilhenger av alternativ medisin eller behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #33 Del Skrevet 10. juli 2009 Nei, jeg tror ikke det, selv om "varme er varme". Jeg tipper det er den menneskelige faktor som er utslagsgivende. Mennesker liker andre mennesker, og da gjør sannsynligvis ikke varmt vann alene samme nytten. La meg igjen minne om at jeg selv ikke er en tilhenger av alternativ medisin eller behandling. Jeg forsøker bare å forstå hva det er du mener. Du snakket om at det var kjemiske energier som ble overført, og spesifiserte det forsøksvis til å være varme da du ble bedt om en definisjon. Nå er det den mennesklige faktoren som er viktig. Snakker vi da om det rent psykologiske, møtet mellom mennesker? Eller noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. juli 2009 #34 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg forsøker bare å forstå hva det er du mener. Du snakket om at det var kjemiske energier som ble overført, og spesifiserte det forsøksvis til å være varme da du ble bedt om en definisjon. Nå er det den mennesklige faktoren som er viktig. Snakker vi da om det rent psykologiske, møtet mellom mennesker? Eller noe annet? Ja, først nevnte jeg begrepet "kjemiske energier". Så sa jeg at det begrepet sikkert ikke var korrekt, i og med at jeg tross alt ikke er noen naturviter. Dermed skulle vi være ferdig med begrepet "kjemiske energier"? Dernest nevnte jeg "energi/varme". Så lurte du på om det var det samme om denne energien/varmen kom fra varmt vann/dusj/badstue, eller om det kom fra et menneske. Så forteller jeg at jeg ikke tror det vile ha den samme betydning for et menneske som oppsøker alternativ behandling. Altså: at jeg tror ikke et menneske som søker behandling føler at det får samme nytten å hoppe i dusjen, som når et menneske berører de. Kanskje et menneske som kaller seg "healer" eller andre titler. Hva er det du ikke forstår med det? "The human factor" ble altså brukt i den mening som i at "å ta en dusj eller badstue vil sannsynligvis ikke ha samme effekt som når en behandler berører personen med sin energi/varme, på en person som pppsøker alternativ behandling". Er det vanskelig å forstå dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. juli 2009 #35 Del Skrevet 11. juli 2009 Snakker vi da om det rent psykologiske, møtet mellom mennesker? Eller noe annet? Kanskje vi snakker om to ting på en gang (!): a) Møtet mellom mennesker (psykologisk) b) Varme/energi som oppstår i det en behandler berører den som oppsøker hjelp. Ikke så mye hokus pokus over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 11. juli 2009 #36 Del Skrevet 11. juli 2009 "The human factor" ble altså brukt i den mening som i at "å ta en dusj eller badstue vil sannsynligvis ikke ha samme effekt som når en behandler berører personen med sin energi/varme, på en person som pppsøker alternativ behandling". Og fra dette kan man konkludere med at "energien" ikke er det som hjelper, men det gjør derimot den menneskelige faktoren i det hele. Det er et av de store fortrinnene til mange alternative behandlinger, nemlig det at man føler seg mye mer sett og tatt vare på enn når man går til fastlegen. Det synes jeg offentlig helsevesen burde tenke litt over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #37 Del Skrevet 11. juli 2009 Og fra dette kan man konkludere med at "energien" ikke er det som hjelper, men det gjør derimot den menneskelige faktoren i det hele. Det er et av de store fortrinnene til mange alternative behandlinger, nemlig det at man føler seg mye mer sett og tatt vare på enn når man går til fastlegen. Det synes jeg offentlig helsevesen burde tenke litt over. Ja, vi skulle hatt noen flere fastleger, slik at ikke hver eneste en av dem var tvunget til å ha mellom 1200 og 1800 pasienter på listen sin. Da ville de sikkert hatt litt bedre tid til hver enkelt pasient. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 11. juli 2009 #38 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg tror det hadde gjort at folk ikke følte at de trengte å søke til det alternative. Iallfall ikke i like stor grad som nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå