Gå til innhold

P-pillehjelp


Fremhevede innlegg

Gjest Hjelp
Skrevet

Jeg bruker vanligvis Yasmin, men er nå helt tom og har begynt å få mensen. Det eneste naboen har er Mercilon og jeg skjønner fint lite av Felleskatalogen. Kan jeg ta en Mercilon eller er ikke disse "kompatible"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker vanligvis Yasmin, men er nå helt tom og har begynt å få mensen. Det eneste naboen har er Mercilon og jeg skjønner fint lite av Felleskatalogen. Kan jeg ta en Mercilon eller er ikke disse "kompatible"?

Disse to er ikke synonympreparater. Men bare ring apoteket og spør.

Apoteket på Oslo legevakt har f.eks.åpent nå på søndagskvelden.

Gjest Blubberella
Skrevet
Jeg bruker vanligvis Yasmin, men er nå helt tom og har begynt å få mensen. Det eneste naboen har er Mercilon og jeg skjønner fint lite av Felleskatalogen. Kan jeg ta en Mercilon eller er ikke disse "kompatible"?

Hvorfor er du tom for p-piller?

Det største problemet er vel at forskjellige p-pilletyper inneholder forskjellige mengder hormoner, og dermed kan man reagere forskjellig på de ulike typene. Jeg ville ikke ha anbefalt å ta en annen type p-piller bare fordi du ikke har flere Yasmine igjen... Hva med å skaffe deg en ny eske og ta pillene på etterskudd? Hvis du er seksuelt aktiv er det jo bare å bruke kondom i en ukes tid fremover til du er trygg igjen.

Dersom du ikke har råd til å hente ut en ny eske eller ikke har fått tid til å skaffe ny resept, kan du jo også ta en pause fra p-pillene og starte opp igjen ved neste menstruasjon. Da må du selvfølgelig også bruke kondom dersom du ikke vil bli gravid.

Gjest lille_kvinne
Skrevet

Nå er jo klokka elleve på kvelden, du kan fint vente til i morgen og gå på apoteket da.

Ellers kan du godt bytte ppille type, men om du om en månede igjen da skal begynne på yasmin ville jeg ikke anbefale det.. er ikke sunt for kroppen din for å si det sånn.

Nå vet jeg ikke med yasmin og mercilon, men er noen ppiller du ikke ville vært sikkre med den første tiden fordi de ikke er kompatible som du sier.

Så hvorfor ta sjansen?

Er mandag i morgen, da kan du jo ordne med både lege og apotek.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

En liten oversikt over hva som er av hormonsammensetning i noen piller. Fant det under en artikkel på kvinnegudien:

P-Piller som selges i Norge:

Monofasepreparater

Loette: Etinyløstradiol 20 μg + levonorgestrel 100 μg

Microgynon: Etinyløstradiol 30 μg+ levonorgestrel 150 μg

Marvelon: Etinyløstrdiol 30 μg + desogestrel 150 μg

Mercilon: Etinyløstrdiol 20 μg + desogestrel 150 μg

Yasmin: Etinyløstradiol 30 μg + drospirenon 3 mg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...