Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da ble det Phantom Of The Opera, hun jeg reiser med fikk bestemme. :) Mermaid Blues: hva var det som gjorde at du ble skuffet?

Vi har bestillt billetter via internett på ticketservice, håper ikke vi har blitt lurt.

Neste gang kunne jeg tenkt meg å se Billy Elliot :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regien var overdrevet teatralsk, i alle avgjørende scener snudde fokuskarakteren seg dramatisk mot publikum mens det kom et "da-dang" fra orkesteret. Litt norsk fjernsynsteater egentlig. I tillegg var han som spilte Raoul helt håpløst dårlig; jeg hadde ikke forventet en Michael Ball akkurat, men han var rett og slett fryktelig sjarmløs, stakkar. Og det er litt uheldig av en førsteelsker. Men det er syv år siden, så tipper de har et helt annet ensemble nå :) Synes også det bar litt vel sterkt preg av titterskap, sceneløsningen kunne vært gjort langt mer spennende.

Men bør legge til at jeg har sett godt over 200 forskjellige teaterforestillinger i løpet av de siste ti årene, og jeg er veldig kresen på hva jeg liker og ikke; det skal ganske mye til for at jeg blir overveldende imponert.

Hvis dere liker musikalen i utgangspunktet vil det nok bli en fin opplevelse; orkesteret og ensemblet i London-oppsetninger er tradisjonelt av en slik kvalitet at det overgår de våteste drømmene til norske regissører med god margin ;)

Kan anbefale å høre litt på musikken, evt se filmen først, hvis dere har tid.

Skrevet

Jeg elsker å gå på musikal i London. Er helt bitt av basillen. For meg er det stort bare å få se en musikal i London. Stemningen, profesjonaliteten osv. Jeg har ennå ikke opplevd å mislike en London-musikal, men enkelte show har vært mindre minneverdige.

Mine erfaringer:

Grease: Har sett den to ganger. Første gang for mange år siden, og da var jeg i ekstase etterpå. Publikum sang med og reiste seg fra setene og danset på slutten av showet, så man følte seg som en del av oppsetningen. Andre gangen var for et par år siden, og da var opplevelsen mye mer moderert. For all del, det var kjempestas, men ikke så fantastisk som første gang.

Mamma Mia: Jeg så den med tromsøkvinnen Lisa Stokke i hovedrollen. Det var kjempeflott! Filmen og musikalen ligner veldig på hverandre, synes jeg. Men så er jo filmen en musikal også da, så det er vel naturlig. God stemning og skikkelig feel good. Har forresten sett den to ganger i London når jeg tenker meg om, pluss fire ganger på kino og x antall ganger på DVD. Eh, jeg er visst veldig inhabil når det gjelder denne musikalen! Er rent forelska i den!

Les Miserables: Den mest rørende musikalen jeg har sett. Ble tårevått. En fantastisk historie, gode skuespillere, rørende flinke barn, en aldri så liten historietime og god musikk.

Lion King: Imponerende sceneteknikk, geniale kostymer og en fin historie. Passer fint også for voksne uten barn.

Saturday night fever: Må innrømme at denne har gått i glemmeboka hos meg. Kan ha sammenheng med at jeg hadde en dårlig plass laaaangt bak og langt oppe på galleriet. Skimtet såvidt hva som skjedde på scenen og var mest opptatt av å ikke falle av setet. (Føltes som jeg kunne falt rett ned til publikum langt under meg) Denne opplevelsen lærte meg at det er heeeelt greit å betale litt ekstra for gode plasser.

Phantom of the Opera: Denne traff meg i hjertet, men så har jeg likt historien i mange år før jeg så musikalen. Kan anbefales på det varmeste. Fine effekter. De laget "sjøen" på scenen på en enkel men overbevisende måte. Det enkleste er jo ofte det beste.

A Christmas Carol: Er jo ikke rette årstida for den nå, men den satte meg virkelig i julestemning et år.

Chicago: Fengende musikk og gode dansere. Begynner nesten å nynne bare jeg tenker på den. ... and all that jazz!

Ellers har jeg sett mange teaterstykker, mindre kjente musikaler og andre show i London. Det som går igjen i alle er at profesjonaliteten der borte er i en annen klasse enn her hjemme. Jeg har aldri kjedet meg. Men så er jo jeg helt gira på show og teater, så det er lett å glede meg. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Phantom Of The Opera var helt fantastisk! Anbefales sterkt!!! Skuespillerne var rett og slett utrolig dyktige, sammen med sceneshowet, kulissene og musikken var Phantom Of The Opera en fryd å både se og høre.:)

Gleder meg til å reise til London igjen og til å se en ny musikal.

Skrevet

Jeg har sett Chicago i London, og det var helt fantastisk! Utrolig sexy, morsom historie og masse flott sang og dans :-)

Skrevet
Vi har bestillt billetter via internett på ticketservice, håper ikke vi har blitt lurt.
Skal også til London utpå høsten og fikk anbefalt We will rock you av en kollega, så det er veldig store muligheter for at det blir den.

Ser at du har bestilt på ticketservice og det var ikke så dumt, ja, så sant en ikke blir lurt da. ;) Heheheh....

Gjest Euforia
Skrevet

Da jeg var i London i sommer så jeg Phantom of the Opera. Helt fantastisk musikal! Ble helt revet med og ble nesten sur da det ble pause fordi jeg ville se mer.

Skrevet

Uansett hva du ser i London blir du ikke skuffet.

Mine favoritter:

Wicked (handler om det som skjedde før trollmannen fra Oz. Fantastisk musikal)

Lion King

Chicago (hvis du vil ha klassisk musikal)

Billy Elliot (nyyydelig)

Skrevet

Jeg tror de fleste av de kjente musicals som går i London er bra. Tror jeg likte Billy Elliott best. Har lyst til å se Hairspray.

Men spandér gode plasser. Wicked feks spilles i en veldig stor sal og fra de bakerste setene får man ikke med seg så mye av det som skjer. Jeg så Wicked fra bakerste rad og hatet det. Jeg vil anbefale å skaffe gode seter uansett hvilken musical man skal se. Greit nok at det er musikken som er viktigst, men jeg synes det er kjedelig når man ikke ser ansiktsutrykkene til de på scenen, mye bedre opplevelse å sitte bra. Altså trenger ikke det bli så mye dyrere heller!

Skrevet
Uansett hva du ser i London blir du ikke skuffet.

Uenig, man kan godt bli skuffa ;)

Jeg har en enorm pasjon for teater, det er en av mine største lidenskaper, og er det en ting jeg har lært så er det at teater kan være like varierende i kvalitet som alle andre kunstformer; litteratur, musikk, dans, billedkunst, film, etc. Det er ingen vedtatt regel at alt som produseres på Londons West End er reinspikka kvalitetsteater - jeg har sett mye dårlig teater der, på samme måte som i Norge, Sverige og Danmark.

Jeg tror en god nøkkel for å få en best mulig opplevelse er å finne en forestilling som vekker interesse, noe som engasjerer en. Liker man Queen, småsær (og søt) humor eller lette storyer med masse sjarm så er We will rock you storveis. Likte man Mamma Mia-filmen er det sannsynligvis et sikkerstikk å se forestillingen også. Er triggeren historiske drama med storslått musikk vil Les Misérables være en sikker vinner. Foretrekker man å se sterke bilder og en rå og naken fremstilling av vår samtid er det kanskje en idé å droppe musicalscenen og heller sjekke programmet på Royal Court Upstairs eller The Gate :)

Er veldig enig i at det er lurt å bruke noen ekstra kroner på å få en bra plass. Det er ganske ødeleggende for opplevelsen å sitte bakerst på øverste galleri eller bak en diger stolpe. Hvis man bestiller direkte i teaterets billettluke har de salkart som viser hvilke plasser som har best sikt.

Skrevet
Ser at du har bestilt på ticketservice og det var ikke så dumt, ja, så sant en ikke blir lurt da. ;) Heheheh....

Min erfaring er i hvert fall at det er seriøst. Fikk en Voucher (?) som jeg leverte i luken på Her Majestys, og fikk utlevert en konvolutt med navnet mitt og billettene mine. Gode plasser, men det er jo litt tilfeldig hva du får sikkert, hvis du ikke betaler ekstra for de beste plassene. Regner med at de gode setene ryker først, derfor bør en bestille en stund i forveien. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...