Gå til innhold

Sovemedisiner

Fremhevede innlegg

Gjest Dora Flanica
Skrevet (endret)

Jeg har slitt lenge med å få sove, så nå skal jeg til legen denne uka for å få resept på sovemedisiner som jeg skal bruke i en kort overgangsperiode for å få skikk på døgnrytmen. Jeg har lest litt om en del av disse medikamentene, men er det noen her som har erfaringer med såkalte innsovningsmedisiner? Vil ikke ha "hangover" om morran slik man får med enkelte av sovemedisinene. Noen forslag til navn på medikamenter, slik at jeg kan undersøke dem nærmere og eventuelt nevne dem for legen min.

Vil gjerne høre hvilke erfaringer dere har med disse medikamentene.

Jeg har prøvd mange ulike naturmedisiner som overhodet ikke fungerer, så ikke gi tips om det. :) (no offence)

Endret av Dora Flanica
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har selv prøvd:

- Imovane/ Zopiklon

- Mogadon

- Vallgergan

men har har følt jeg har vært i koma av dem alle sammen. Jeg sovnet heller ikke fortere av noen av dem.

Jeg har da kroniske søvnproblemer.

Men, det som har funket for meg er Melatonin. Det er et uregistrert medikament, men du kan få resept hos legen.

Hvis du noen gang prøver melatonin så ver obs på dette, det tar av og til noen dager før de faktisk virker. Det kommer an på hvor mye eller lite melatonin du selv produserer. Melatonin er døgnrytme hormonet, det som får deg til å sove. Produserer du selv lite av det, vil det da ta noen dager før tablettene har tilført det lille ekstra du trenger for å sovne. Men når de setter inn, så virker de også!!

Og, en annen viktig ting, ta tablettene når du legger deg, og rett i seng. Ikke finn på å se tv eller lese bok.

Jeg får aldri noen trøtthetsfølelse av dem, jeg bare kapitulerer helt plutslig.

Så om du leser eller ser tv, så vil du ikke sovne.

Du kan altså få Melatonin, men da trenger du en slags søknads respet av legen, men i første omgang får du kanskje det medikamentet som er tilsvarende for melatonin som heter Circadin.

De funker også.

Jeg har ikke opplevd noen bivirkninger.

Jeg vil også legge til at når heg begynte med melatonin fikk jeg også en helt annen kvalitet på søvnen. Jeg sov gjennom hele natten uten å våkne, og våknet uthvilt neste morgen.

:)

Skrevet

Melatonin er uten bivirkninger, ja. Bruker det selv hver natt pga. søvnsykdom. Men hvis du trenger noe sterkere, som du bare skal ha over noen netter så synes jeg Stilnoct er veldig bra. Du blir ruset av de hvis du ikke går og legger deg men jeg har aldri opplevd noen hangover dagen etterpå.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt god effekt av både Imovane og Stilnoct, men det er VIKTIG at du legger deg maks 15 minutter etter du har tatt tabletten, ellers vil du ikke sovne, men kanskje heller bli oppstemt eller "ruset".

Begge disse medisinene er innsovningstabletter og halveringstiden er kort, det vil si de er relativt raskt ute av kroppen. De som sliter med å sove hele natten kan dermed risikere at de våkner etter 3-4 timer.

Jeg har ikke hatt hangover av noen av disse, men Imovane kan gi en ekkel smak i munnen.

Endret av lottomillionæren
Skrevet

Jeg sverger til Imovane. Har aldri hangover, bare den ekle smaken som er nevnt ovenfor men den er verdt en god natts søvn.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Tusen takk, dere! Melatonin høres interessant ut. Tusen takk for at dere fortalte om deres erfaringer. Jeg skal lese mer om disse medikamentene og snakke med legen på fredag :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt Imovane/Zopiclone en kort periode (eller, to korte perioder, brukte bare litt over en tipakning tabletter totalt), og syntes ikke jeg fikk så mye bivirkninger av dem. Litt annen sinnstilstand om dagen kanskje, men jeg var likevel så langt borte fra "normalen" pga søvnmangel at det ikke opplevdes som noe problem overhode. Ingen problemer med smak i munnen, hangover e.l, men det er viktig å ta dem forholdsvis tidlig på kvelden/et visst antall timer før du skal opp, ikke stå opp utpå natta når du har gitt opp å sove uten, om du må opp om morgenen... da vil du antagelig merke hangoveren godt, og fungere dårlig.

Bivirkningene er individuelle, så det kan i det minste være verdt å prøve. Melatonin har jeg inntrykk av at en bør bruke over tid, så om en trenger noe kun for en kort periode er kanskje innsovningsmedisiner bedre (selv om de kan ha mange negative effekter om en bruker dem fast/misbruker), men spør legen om dette, da det er et preparat med få negative bivirkninger, såvidt jeg forstår. Jeg tror det er viktig at du snakker med legen, og tenker over, hva som er årsakene til at døgnrytmen har gått åt skogen. Om en skal unngå å måtte bruke sovemedisiner jevnlig for å få sove om kvelden, er det viktig å finne ut om en kan ta tak i søvnmønsteret på andre måter. Men selvsagt kan det være nødvendig og til stor hjelp å ta slike medisiner for å få dekket inn et langvarig søvnunderskudd. Jeg hadde det i hvert fall sånn at jeg fikk ikke sove uansett hvor trøtt jeg ble, eller sov bare et par-tre timer av gangen, så jeg ble jo mer og mer utafor og ute av stand til å ta tak i noe som helst., og ute av stand til å ta igjen søvnen. Men for å snu vaner skal det nok noe annet til, og disse medisinene (benzopreparater generelt) kan også ha de morsomme bivirkningene og abstinensene at de gir mer uro, rastløshet, angst etc som de jo samtidig skal virke mot.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker Stilnoct, den funker på gode dager. Har prøvd noen andre, men synes Stilnoct er best for meg.

Melatonin skal visst være bra om man ikke blir trøtt, liksom.

Dette er innsovningsmedisin, ikke sovemedisin.

Gjest Gjest
Skrevet
Melatonin er uten bivirkninger, ja. Bruker det selv hver natt pga. søvnsykdom. Men hvis du trenger noe sterkere, som du bare skal ha over noen netter så synes jeg Stilnoct er veldig bra. Du blir ruset av de hvis du ikke går og legger deg men jeg har aldri opplevd noen hangover dagen etterpå.

Ingen medikamenter er uten bivirkninger! Bruker du slike preparater kan du risikere å sette ned egenproduksjonen din (langtidsbruk).

Skrevet
Ingen medikamenter er uten bivirkninger! Bruker du slike preparater kan du risikere å sette ned egenproduksjonen din (langtidsbruk).

Har gått på melatonin i 3 år, og grunnen er nettopp for liten egenproduksjon. ;) Så da tar jeg heller melatonin enn å slite med for lite søvn hele livet.

Skrevet
Har gått på melatonin i 3 år, og grunnen er nettopp for liten egenproduksjon. ;) Så da tar jeg heller melatonin enn å slite med for lite søvn hele livet.

Samme her!

De vet ennå ikke så mye om bivirkningene av melatonin etter som jeg har forstått, men har hørt at du kan bli svimmel av det. Min lege trodde min svimmelhet kom av bruk av melatonin, men jeg hadde ikkje brukt melatonin siden desember så jeg sa det neppe kunne være dem. Legen fant da ut at åja, du har jo blodtrykksfall jo ;)

Gjest Dora Flanica
Skrevet
Jeg tror det er viktig at du snakker med legen, og tenker over, hva som er årsakene til at døgnrytmen har gått åt skogen. Om en skal unngå å måtte bruke sovemedisiner jevnlig for å få sove om kvelden, er det viktig å finne ut om en kan ta tak i søvnmønsteret på andre måter. Men selvsagt kan det være nødvendig og til stor hjelp å ta slike medisiner for å få dekket inn et langvarig søvnunderskudd. Jeg hadde det i hvert fall sånn at jeg fikk ikke sove uansett hvor trøtt jeg ble, eller sov bare et par-tre timer av gangen, så jeg ble jo mer og mer utafor og ute av stand til å ta tak i noe som helst., og ute av stand til å ta igjen søvnen. Men for å snu vaner skal det nok noe annet til, og disse medisinene (benzopreparater generelt) kan også ha de morsomme bivirkningene og abstinensene at de gir mer uro, rastløshet, angst etc som de jo samtidig skal virke mot.

Jepp. Jeg kommer til å høre med legen. Har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske, men vært ekstra ille de siste årene. Får jo sove, men ikke på natta. Jeg vil ikke bruke slike medisiner fast, bare som hjelp for å få døgnrytmen på plass hvis det lar seg gjøre.

...

Tusen takk for mange gode svar, folkens:) Har fått mye å tenke på og en del tips til hva jeg kan nevne for legen.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Nå har jeg fått noe som heter Zopiklon, skal bruke det en kort stund for å se om døgnrytmen kommer seg på fote igjen. Er det noen som har erfaringer med det midlet?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt Zopiklon en kort stund, det er et kopipreparat som tilsvarer Imovane, og det fungerer som innsovningsmiddel. Det er viktig at du legger deg etter å ha tatt dette, om du sitter oppe og venter på å bli trøtt kan du miste effekten, evt bare få en slags rus såvidt jeg skjønner. For meg funket det sånn at jeg i grunn ikke merket at jeg ble trøtt, men "plutselig" koblet liksom hjernen eller bevisstheten ut så jeg sovnet. Hvis du har lett for å våkne av søvnen kan det hende dette problemet vedvarer, men hvis kneika først og fremst er å sovne kan Zopiklon være til god hjelp. Jeg hadde ingen plagsomme bivirkninger av dette preparatet, men hangover, at man ikke er helt tilstede/rar virkelighetsfølelse og smak i munnen er vel relativt vanlig. Hangoveren tror jeg kan bli mindre om du passer på å sove mange nok timer, altså at du tar preparatet og legger deg tidlig nok (ca 8 timer før du må opp) eller har mulighet for å sove ut.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Uhm. Har prøvd zopiklon nå, det er akkurat som du sier, gjest. Må si at det er ufattelig deilig å få sovne tidlig og sove sammenhengende hele natta nå. Hadde problemer med hyppige oppvåkninger, men våkner bare opp en gang om natta for å gå på do. Velsignede små piller :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...