Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er 26 år og har aldri vært hos gynekolog, noe jeg så på som helt uproblematisk inntil jeg tilfeldigvis nevnte det for en venninne, som ble sjokkert over at jeg aldri en gang hadde tenkt over at jeg burde ha vært. Jeg er så vidt jeg vet helt frisk, har regelmessig og problemfri menstruasjon og har ikke vært seksuelt aktiv på noen år. Er det da noen grunn til at jeg burde til gynekolog?
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 De sier man sjekke om man har celleforandringer minimum hvert tredje år. Dersom det blir oppdaget tidlig er det helt ufarlig, utvikler det seg til kreft kan man dø. Celleforandringer er såpass vanlig at jeg anbefaler deg å bestille time snarest.
frk.strøken Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Har du ikke fått brev om innkallelse til å ta celleprøve? Etter fylte 25 år får alle kvinner brev om dette hvert 3 år. Du "må" jo ikke gå. Men tror nok at det er veldig lurt.
Gjest Smaragd Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er 26 år og har aldri vært hos gynekolog, noe jeg så på som helt uproblematisk inntil jeg tilfeldigvis nevnte det for en venninne, som ble sjokkert over at jeg aldri en gang hadde tenkt over at jeg burde ha vært. Jeg er så vidt jeg vet helt frisk, har regelmessig og problemfri menstruasjon og har ikke vært seksuelt aktiv på noen år. Er det da noen grunn til at jeg burde til gynekolog? ja! De tar en celleprøve, som kan vise tidlige stadier på livmorhalskreft! denne bør gjennomføret hvert tredje år. Det kan også vere andre ting som kan vere greit å følge med på. Den dagen du planlegger evt barn, kan det hende du angrer på å aldri ha vert. Kanskje du har cyster, eller andre ting som kan stoppe deg i veien mot barn. Men jeg vil si at den kreftprøven er det viktigste å følge med på. Det er ikke morro, men er fort gjort, og du vil føle deg lettet over å ha gjort det! Finn deg en kvinnelig lege, om du ikke er komfortabel med en mann. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Jeg har tatt denne celleprøven, men det gjorde jeg hos fastlegen, ikke hos gynekolog.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 Jeg vil påstå det er delte meninger blant de lærde om dette og. Selv har jeg gått jevnlig til undersøkelser siden jeg var 16, mens min søster ble vekselsvis utledd fordi hun ikke var seksuelt aktiv, og utskjelt fordi hun kastet bort tiden til legen, da hun kom og ville ta kreftprøve som 25 åring.
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 21. juni 2009 #7 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er 26 år og har aldri vært hos gynekolog, noe jeg så på som helt uproblematisk inntil jeg tilfeldigvis nevnte det for en venninne, som ble sjokkert over at jeg aldri en gang hadde tenkt over at jeg burde ha vært. Jeg er så vidt jeg vet helt frisk, har regelmessig og problemfri menstruasjon og har ikke vært seksuelt aktiv på noen år. Er det da noen grunn til at jeg burde til gynekolog? Nei, du velger selv. Jeg er i samme situasjon og har heller ikke tatt celleprøve. Det er svært, svært, sjelden at kvinner på din alder får forstadier til kreft eller kreft.
Klematis Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Nei, du velger selv. Jeg er i samme situasjon og har heller ikke tatt celleprøve. Det er svært, svært, sjelden at kvinner på din alder får forstadier til kreft eller kreft. Nå vet jeg ikke statistikken på hvor sjeldent dette faktisk er, men SÅ sjelden er det ikke. Jeg har f.eks. to venninner som har måttet operere pga dette, og begge var yngre enn TS når de oppdaget det. Jeg kan ikke med min beste vilje fatte at noen vil utsette seg selv for en risiko for å få en dødelig sykdom så SÅ LETT kan oppdages og kureres. Selv om det kan virke smånifst å få en gynekologisk undersøkelse om du ikke har gjort det før. Det er heller ikke så fælt som mange skal ha det til. Jeg går heller til gynekologisk undersøkelse enn til tannlegen. Og jeg har ikke tannlegeskrekk, bare så det er sagt. Det er over på 5 min! Til TS: Ta det opp med legen din en gang du er der. Alle fastleger kan gjøre dette. Og min erfaring er faktisk at menn er mye mer forsiktige enn kvinner, og også flinkere til å forklare hva de gjør. Lykke til!
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Her må jeg si meg enig med Klematis, jeg også kjenner flere som har hatt celleforandring i 20-årene. Men for all del, hvis man synes det er bedre å risikere kreft fremfor å gå til gynekolog, så er det bare å la være.
Gjest lille_kvinne Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 Å aldri ha gått til gynekologen blir veldig feil å si når du senere sier du har tatt celleprøve hos legen. Da har du hatt en gynekologisk undersøkelse og legen din ville sendt deg til gynekolog om du trengte en grundigere sjekk. Derimot og aldri engang ha en gynekologisk undersøkelse hos fastlegen ville vært utrolog sjokkerende.
Minttu Skrevet 21. juni 2009 #11 Skrevet 21. juni 2009 Jeg var hos fastlegen og tok undersøkelse, og det er vel det samme som om man drar til en gynekolog? Jeg dro fordi jeg går på p-piller, fikk beskjed om å dra da jeg hadde gått 1år på p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #12 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er 30 og har aldri hatt noen som helst undersøkelse der nede - verken av gynekolog eller fastlege.
LadyB Skrevet 21. juni 2009 #13 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er 30 og har aldri hatt noen som helst undersøkelse der nede - verken av gynekolog eller fastlege. Det Burde du.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå