Gå til innhold

Ødelegger jeg forbrenningen min?


Gjest Frøken Frøken

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Frøken

Tror kanskje jeg trenger litt råd. I løpet av det siste året har jeg gått ned 12-13 kilo. Ligger vel greit i forhold til vekt nå, men kan godt bli litt strammere. Er ei jente på 25, 156 høy, veier nå 53 kilo. Det er ingen krise om jeg ikke går ned mer, men vil helst ikke bli særlig tyngre.

Det som bekymrer er vel at mye av vekttapet i det siste har vært grunnet lite matlyst, snarere enn trening. Er redd for at jeg ødelegger forbrenningen min, og går opp masse når jeg begynner å spise mer normalt igjen :/ Jeg trener lite, det blir som regel med å sykle/gå til jobben og hjem. (Halvtime å gå en vei, å sykle ti minutter på ganske flat vei).

En vanlig ukedag ser kanskje sånn ut:

07.00: En skive grovbrød uten pålegg, et glass juice, i blandt tran

11.00: To skiver brød med skinke, ost e.l, en frukt

14.00: En frukt

Ca. 16:00: Liten porsjon middag, som oftest litt potet og grønnsak, kjøtt eller fisk

Kaffe og kjeks e.l. etter middag

Noen ganger kveldsmat i sjutida- ei brødskive, glass juice e.l.

Veit jeg vel helst burde i gang med styrketrening, men det er noe med motivasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Tror kanskje jeg trenger litt råd. I løpet av det siste året har jeg gått ned 12-13 kilo. Ligger vel greit i forhold til vekt nå, men kan godt bli litt strammere. Er ei jente på 25, 156 høy, veier nå 53 kilo. Det er ingen krise om jeg ikke går ned mer, men vil helst ikke bli særlig tyngre.

Det som bekymrer er vel at mye av vekttapet i det siste har vært grunnet lite matlyst, snarere enn trening. Er redd for at jeg ødelegger forbrenningen min, og går opp masse når jeg begynner å spise mer normalt igjen :/ Jeg trener lite, det blir som regel med å sykle/gå til jobben og hjem. (Halvtime å gå en vei, å sykle ti minutter på ganske flat vei).

En vanlig ukedag ser kanskje sånn ut:

07.00: En skive grovbrød uten pålegg, et glass juice, i blandt tran

11.00: To skiver brød med skinke, ost e.l, en frukt

14.00: En frukt

Ca. 16:00: Liten porsjon middag, som oftest litt potet og grønnsak, kjøtt eller fisk

Kaffe og kjeks e.l. etter middag

Noen ganger kveldsmat i sjutida- ei brødskive, glass juice e.l.

Veit jeg vel helst burde i gang med styrketrening, men det er noe med motivasjonen...

Vel, det er ikke usannsynlig at du vill begynne å gradvis legge litt på deg når du begynner å spise normalt, men det er vel heller bare vekta som stabiliserer seg, vil jeg tro. Du bør je selvfølgelig opprettholde en sunn livsstil, med både sunn mant og regelmessig mosjon, hvis ikke kommer du tilbake til utgangspunktet.

Og når det gjelder styrketreninga er det bare å hive seg til! Gjør det til en vane å trene et par ganger i uka, selv om du kanskje må presse deg litt i begynnelsen, så går det greit etter hvert. Hva med å begynne å trene med en venninne, slik at dere kan motivere hverandre? :I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. øke matinntak kan du prøve deg litt frem, øk litt og litt(start med feks. en skive ekstra til frokost). Du spiser ikke mye per i dag, så ikke vær redd for at vekten plutselig hopper opp!

Ang. trening så anbefaler jeg deg å bare kaste deg i det, ved styrketrening vil du også stramme opp kroppen, som ejeg ser er ett av ønskene dine. Det er ofte tungt å komme inn i treningsrutiner, men avtal med deg selv at du skal klare en-to økter på faste dager hver uke og etterhvert vil du merke at de blir enklere å komme seg på trening og når du ser at det gi resultater vil motivasjonen for å fortsette bare øke! Det gjør det også bedre mtp. øking av matinntak. Ved høyere forbrenning vil du enklere kunne spise mer uten at det trenger vise på vekten!

Hopp i det og start med trening=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...