Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått tilsendt noen blodprøvesvar som jeg er litt nysjerrig på.

De fleste vet jeg hva er, men hva er S-B-Laktglob.IgA?

Den er forhøyet hos meg og jeg lurer på hva dette er.

Er en stund til jeg skal til legen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IgA er forkortelse for Immunglobulin A, som er et stoff som er en del av immunforsvaret. Hvis ikke jeg husker helt feil, er tilstedeværelse av immunglobuliner en indikasjon på at immunforsvaret ganske nylig har bekjempet en infeksjon av ett eller annet slag, da det er immunglobulinene som er den aktive delen i infeksjonsbekjempelse.

(Enkelte typer 'akutt-vaksiner' består av immunglobuliner, feks om man har stukket seg på en sprøytespiss og er redd for hepatittsmitte, gis immunglobuliner som bekjemper eventuell smitte).

Jeg skal grave litt mer i hukommelse og notater og se om jeg kan finne et litt bedre svar til deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har fått tilsendt noen blodprøvesvar som jeg er litt nysjerrig på.

De fleste vet jeg hva er, men hva er S-B-Laktglob.IgA?

Den er forhøyet hos meg og jeg lurer på hva dette er.

Er en stund til jeg skal til legen...

IgA er antistoffer som i hovedsak skal virke på slimhinner. IgA-antistoffer mot laktoglobulin kan ses ved en rekke tilstander, ikke først og fremst ved melkeallergi. Det gjengis nedenfor tolkning av forhøyet laktoglobulin IgA slik det er beskrevet fra laboratoriet ved Universitetssykehuset i Nord-Norge:

"Forhøyet IgA-antistoff mot melkeproteiner kan påvises hos pasienter med skadet tarmslimhinne uansett årsak (cøliaki, matvareintoleranse eller langvarig infeksiøs tarmlidelse), og indikerer brutt immunologisk tarmbarriere og økt mengde matvareantigen tilgjengelig for immunkompetente celler i tarmen.

Normalisering av disse antistoffene i serum er et godt tegn på forbedrede forhold i tarmslimhinne med redusert permeabilitet, selv om pasienten fortsatt inntar melk og melkeprodukter.

Testen er ikke en screening test for melke-(laktose) intoleranse eller melke-allergi, selv om antistoff-verdien kan være forhøyet hos enkelte pasienter med melke-intoleranse/allergi."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...