Gå til innhold

"du har bare deg selv å takke"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror Andrelinoge trenger en liten påminnelse om at ting ikke alltid er slik det ser ut fra utsiden, eller slik man hører det fra andre. Hva som skjer innenfor husets fire vegger, er det kun de to som bor der som vet.

Å dømme andre utfra hva man hører ad omveier, eller ting man kun ser bruddstykker av, er skummelt. En historie har alltid (minst) to sider.

Sant det, ein kan jo basere det på selvopplevd, eller kva ein hører fra andre. Eller statistikk. Eller historier enn leser i blader eller på nett. Osv og noe av det er ensidig eller bruddstykker ja. Men hva kan ein basere det på da eigentlig. Ein må bare velge den siden ein tror er rett. I krig er det alltid 2 sider, og det er seierherren som skriver historien.

Og eg vet veldig godt at mye kommer ikke ut fra husets 4 vegger. SO ALT FOR GODT. Med tanke på hva som skjedde i mitt eige heim. Men orker ikke å gå inn på det. Spesielt nu da min far havnet på sykehus og eg sitter litt her og føler ingenting.

Kompis av meg lurte på for noen år siden hvorfor eg ikke hadde kontakt med min far. Han hadde truffet han på byen og pappa hadde klaget sin nød. Det er liksom ikke noe ein snakker om alt som skjer nei.

Alt kan virke lykklig for dei som ser inn men alt er ikke det. Men i min onkel sitt tilfelle var det han og min mor som fortalde meg mye. Fekk ikke så mye av hennes historie desverre. Hun drog sin vei, men eg visste dei slet lenge. Men somagt eg visste hun var eit rivjern,,,var jo ein del rundt min tante. Og at min onkel er so snill, for han budde mange år i kjelleren vår da han gikk på skule. Dei beste bursdags gavene var fra han.

Om du tenkte på saken med ho og thai typen, so velger eg å stole på kompisen min, som jobber med denne thaien. Det virket som han mente det helt oppriktig....Og jenta bur her eg bur. Så eg ser jo litt kva hun held på med. Thaien vet eg lite om da, har snakket med han eit par ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er en kommentar ei venninne av meg har fått ofte.. Hun var samboer med en mann, fikk barn med han, og det var planlagt. Etter fødselsen gjorde han ikke noe, motfor hva som var tilfelle før. Ikke engasjerte han seg i barnet heller, dette er nå 10 år siden og nå bor hun alene.

Hun har fått høre kommentaren på tittelen på emnet mange ganger, at han sikkert var like ille før de fikk barn og at hun burde visst dette og har bare seg selv og takke!

Jeg syns dette blir for dumt, han var den "perfekte" mann før de fikk barn og hvordan kunne hun vite hvordan han skulle bli etterpå? Det har man ingen garanti for, man veit ikke hvordan noen vil reagere etter at barnet kommer.

Noen andre inne her som har erfart det samme?

Føler at eg har sklidd ut her, klarifisere.

Min eigen far var perfekt og ei stund. Men det gikk gale.

Min mor sa i ettertid at : "han var alltid god med andre barn, bare ikke sine eigne"

For det har eg sett, han var veldig flink med nabounger og kusiner og fettere. Var bare sin eigen familie han ikke brydde seg om. Trist...

Og ja menn kan forandre seg til det negative.

Gjest Gjest
Skrevet
Føler at eg har sklidd ut her, klarifisere.

Min eigen far var perfekt og ei stund. Men det gikk gale.

Min mor sa i ettertid at : "han var alltid god med andre barn, bare ikke sine eigne"

For det har eg sett, han var veldig flink med nabounger og kusiner og fettere. Var bare sin eigen familie han ikke brydde seg om. Trist...

Og ja menn kan forandre seg til det negative.

Trist å høre "Andrelinoge". Og det er akkurat dette jeg mente. Hvis moren din hadde fått beskjed om at hun hadde seg selv å takke for at hun fikk barn med faren din, og andre mente hun burde visst bedre så er ikke det koselig. Når faren din viste interesse og var flink med andre barn, så er det jo naturlig at din mor trodde at han kom til å bli en god far når de fikk barn. Men slik ble det altså ikke, og det kan ikke moren din noe for. Derfor mener jeg slike kommentarer som min venninne får er upassende og sårende!

Det er trist å høre det du har opplevd med din far, ingen barn skulle blitt utsatt for noe slikt, at den ene foreldren ikke bryr seg :(

Gjest Gjest_vivian_*
Skrevet

Klart man bare har seg selv å takke, utifra de valgene man tar. Men du verden, det er jo slikt man lærer og vokser av. Dårlige valg, dårlige erfaringer. Men konsekvensene av å få barn som man selv egner å ivareta er da de beste konsekvensene man kan få, uavhengig av hvem man får barnet med.

Og hvorfor skal man si slike ting? Alle tar dårlige valg, alle har dårlige erfaringer innenfor flere områder i livet. Livets skole. Og man vet at man har seg selv å takke, dersom man tar lærdom. So what? Det er jo kjempe bra at man ikke er perfekt. Du verden så kjedelig om man var det :)

Jeg har lært at man skal ikke forvente for mye av andre enn seg selv, og prøve å gjøre vårt beste utifra det man vet her og nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Menneskene som sier dette til venninnen din, er jo frekke. Slike mennesker er ikke verdt å bry seg om. Tror venninnen din omgås feil mennesker og har vanskelig for å sette grenser.

Skrevet
Må innrømme at eg har baktanker angåendes enslige forsørgere. Og det nekter eg ikke på.

Skrev i ein annen artikkel hvorfor eg ikke var intressert i single mødre.

Barnet vil ikke være mitt, det vil være hennes. Eg er bare ein mann i livet hun trenger. Er hun ei god mor vil hun bry seg mer om barnet enn meg, eg vil kome som nr 2 kanskje 3 i livet hennes. Om situasjonen skulle oppstå om eg skulle disiplinere barnet hennes, er faren at hun vil ta barnets side (siden det ikke er mitt).

Hun er skilt (not no-fault), klart mannen kan være død, men det kan og bety at han var voldlig mot henne. Men uansett hun tok ikke det hun sa under bryllaupet alvorlig. Ære og elske deg til evig bla bla vet ikke åssen det går.

Alenemor av valg. Kunstig insiminasjon, gjekk bevisst inn for å bli gravid på byen. Betyr at hun treng ikke ein mann anna enn for sæd, om hun velger meg. Vil eg tenke hun utnytter meg

Men eg ville aldri behandlet ei alenemor ille eller si slike sårende ting..iallefall ikke ein annen plass enn på dette forumet. som ikke er personlig angrep.

Men ein skal aldri si aldri mulig ein dag eg treff ei kjempehygglig alenemor, som eg kunne blitt sammen med.

Ikke ta alle aleinemødre under en kam. Er som om jeg skulle sagt at alle mannfolk er noen drittsekker uten ryggrad.

Du får si hva du vil, men jeg kjenner jeg blir provosert over det du skriver. Virker som du er typisk sånn som dømmer av utseendet og førsteinntrykk. Ting er ikke alltid som det ser ut.

Skrevet
Klart man bare har seg selv å takke, utifra de valgene man tar. Men du verden, det er jo slikt man lærer og vokser av. Dårlige valg, dårlige erfaringer. Men konsekvensene av å få barn som man selv egner å ivareta er da de beste konsekvensene man kan få, uavhengig av hvem man får barnet med.

Og hvorfor skal man si slike ting? Alle tar dårlige valg, alle har dårlige erfaringer innenfor flere områder i livet. Livets skole. Og man vet at man har seg selv å takke, dersom man tar lærdom. So what? Det er jo kjempe bra at man ikke er perfekt. Du verden så kjedelig om man var det :)

Jeg har lært at man skal ikke forvente for mye av andre enn seg selv, og prøve å gjøre vårt beste utifra det man vet her og nå.

Men når samboeren til venninna mi var flink hjemme, klar for barn og forpliktelse og endrer seg totalt etter fødselen, har hun da gjort et dårlig valg? Hvordan kan man vite det når man ikke har sett den siden av dette menneske før etter barnet kom til verden?

Gjest Gjest
Skrevet
Men når samboeren til venninna mi var flink hjemme, klar for barn og forpliktelse og endrer seg totalt etter fødselen, har hun da gjort et dårlig valg? Hvordan kan man vite det når man ikke har sett den siden av dette menneske før etter barnet kom til verden?

Nei, hun gjorde ikke ett dårlig valg. Hun tok ett godt valg utifra det hun visste da. Hadde hun visst det hun vet i dag hadde hun kansje tatt ett annet valg. Uansett, gode eller dårlige valg, man tiltaler ikke mennesker slik det står i overskriften.

Venninna di må bare heve seg over slike uttalelser, hun vet best selv hva som stemmer for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...