Gå til innhold

gluten"intoleranse"

Fremhevede innlegg

Gjest heihopp
Skrevet

jeg har testet for cølikai, og har ikke det.

har måttet kutte ut melkeprodukter helt da dette helt klart påvirker fordøyelsen veldig negativt.

så en periode testet jeg glutenfritt(i flere månender) - og merket egentlig ikke noe spesiell forskjell.

når jeg så innførte det for et par uker siden startet jeg "mykt" - og synes det gikk bra.

men etter et par uker hvor jeg har introdusert gluten, mest gjennom brød til lunch/kvelds, så får jeg følelsen av forstoppelse, det blir langt mer luftproduksjon og jeg får dem samme "gravid" magen som før jeg kuttet ut gluten og melk......

mange får det slik av hvete, men for meg er rug verst. så jeg ser ikke at å bare kutte ut hvitt mel vil hjelpe.

det er kanskje et tegn på at jeg bør gå over på glutenfri igjen?

men så til hovedspørsmålet: jeg benyttet også glutenfri havre til frokost, og disse er jo store og for meg langt mer tungt fordøyelige.

vil lettkokt være ok så lenge jeg ikke har cøliaki men bare en "lett" intoleranse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i dette :) Jeg har også en tendens til å reagere gradvis på brødmat og hvete - det kan gå helt fint å spise det et par dager, men ikke over tid. Jeg har ikke testet meg for noen ting, men du bør kanskje teste om du har glutenallergi, ettersom du mener du reagerer på ulike typer korn. Du kan kjøpe glutenfrie havregryn og se om det fungerer.

Det kan også (i følge min noe private oppfatning..) godt hende at plagene ikke skyldes gluten, men stivelsen/sukkerartene i kornet, for mange opplever sammenheng mellom plager fra mel, melk (laktose) og fruktose. Plagene sitter ofte i tykktarmen og skyldes vel at sukkerarter eller stivelse ikke er tatt opp i tynntarmen, men gir luft pga nedbryting vha mikroorganismene i tykktarmen.

Uansett, min løsning er å unngå å spise noe særlig brød. Jeg tåler greit knekkebrød (velger grove typer og med lite/ingen hvete), grøt virker som det går bra, både havre, rug og bygg, men ukokte havregryn kan jeg ikke spise mange dager i strekk før jeg får vondt i magen. Eksperimenter med hva som er bra for fordøyelsen din, om du trenger mer eller mindre fiber f eks.

Skrevet

som jeg sa innledende så har jeg testet for glutenallergi/cølikaki - og det har jeg ikke.

jeg vet man kan teste for proteinintoleranse også generelt, men dette er jo ikke en typisk "godkjent" test uansett.

glutenfri havregryn har jeg også prøvd som jeg skrev, men det synes jeg faktisk er verre enn vanlig sånn ret fordøyelsesmessig....

og jeg er visst omvendt fra deg: knekkebrød er langt verre enn vanlig brød....tror det hr noe med rug å gjøre.....

mye fiber er det verste for meg....hm......

frukt har jeg aldri vurdert å kutte ut, men jeg var mye mer "stabil" når jeg spiste smoothie hver dag til frokost, så da må jo frukt være bra:=)

nei, man må vel bare teste gluten igjen og se om det fungerer bedre.

hvis ikke aner jeg ikke bæret......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...