Gå til innhold

grunn til sykemelding til arbeidsgiver


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hi.

Har vært hos legen min og fått en sykemelding for 2 dager i neste uke jeg skal på jobb. Jeg spurte om det stå diagnosen på meldingen til arbeidsgiver og han sa nei, så jeg stolte på ham. Det er første sykemeldingen min og hadde ikke tid å lese hele saken da heller. Men leste det hjemme og oppdaget at grunnen stå oppført under punkt 5 (veiledning til arbeidsgiver/arbeidstaker). Som om det er en ting arbeidsgiveren er nød å vite.

Jeg lurer på om han bare gjorde en feil fordi han hadde så dårlig tid (hadde jo ingen time egentlig) eller om det er virkelig riktig at arbeidsgiveren min må vite kor jeg skal disse to dager??? (Det som stå er "gå i terapi", så det er vel ikke vanskelig å skjønne ka det dreier seg om da). Og siden det er flere på jobben min som få lese dette skjema grue jeg meg litt å levere den nå.

Jeg har egentlig mest lust å dra til legen igjen på mandag og be dem å endre dette, men tenkte å få noen andre meninger først.

Tusen takk for hjelpen. Conny

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hi.

Har vært hos legen min og fått en sykemelding for 2 dager i neste uke jeg skal på jobb. Jeg spurte om det stå diagnosen på meldingen til arbeidsgiver og han sa nei, så jeg stolte på ham. Det er første sykemeldingen min og hadde ikke tid å lese hele saken da heller. Men leste det hjemme og oppdaget at grunnen stå oppført under punkt 5 (veiledning til arbeidsgiver/arbeidstaker). Som om det er en ting arbeidsgiveren er nød å vite.

Jeg lurer på om han bare gjorde en feil fordi han hadde så dårlig tid (hadde jo ingen time egentlig) eller om det er virkelig riktig at arbeidsgiveren min må vite kor jeg skal disse to dager??? (Det som stå er "gå i terapi", så det er vel ikke vanskelig å skjønne ka det dreier seg om da). Og siden det er flere på jobben min som få lese dette skjema grue jeg meg litt å levere den nå.

Jeg har egentlig mest lust å dra til legen igjen på mandag og be dem å endre dette, men tenkte å få noen andre meninger først.

Tusen takk for hjelpen. Conny

Det er ikke noen meldeplikt til arbeidsgiver på hva som feiler deg, det er mellom deg og legen.

Og hvis du ikke vil at arb.giveren skal få dette opplyst, så ring legen å spørr om du kan event få ny syk.m eller am du kan stryke over det i punkt. 5

Tror det er bare trygdekontor som skal vite grunn til sykmelding, ellers er slikt taushetsbelagt.

Skrevet
Det er ikke noen meldeplikt til arbeidsgiver på hva som feiler deg, det er mellom deg og legen.

Og hvis du ikke vil at arb.giveren skal få dette opplyst, så ring legen å spørr om du kan event få ny syk.m eller am du kan stryke over det i punkt. 5

Tror det er bare trygdekontor som skal vite grunn til sykmelding, ellers er slikt taushetsbelagt.

Ja, det vær det han sa - at bare NAV få vite hva som mangler meg. Og det er jo ikke oppført diagnose på arbeidsgiver sin ark, men punkt 5 er synlig og jeg synes det er nesten som å vite diagnosen når det stå "terapi" der. Ikke?

Skal vel gå dit på mandag og høre, håper de forstå det og ikke synes jeg er slitsomt å dykke opp uten time igjen...

Takk for svaret =)

Skrevet
Ja, det vær det han sa - at bare NAV få vite hva som mangler meg. Og det er jo ikke oppført diagnose på arbeidsgiver sin ark, men punkt 5 er synlig og jeg synes det er nesten som å vite diagnosen når det stå "terapi" der. Ikke?

Skal vel gå dit på mandag og høre, håper de forstå det og ikke synes jeg er slitsomt å dykke opp uten time igjen...

Takk for svaret =)

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite diagnosen eller hvorfor en person er sykmeldt. Det er kun legen og NAV som skal ha denne informasjonen. Som arbeidstaker kan man opplyse om hvofor man er sykmeldt men dette er valgfritt. På grunn av høyt sykefravær i samfunnet som koster masse blir arbeidsgivere presset på banen til å ta et ansvar for å tilrettelegge at arbeidstaker kan jobbe, ihvret fall noe. Dette gjøres ved langtidssykmelding. I ditt tilfelle hadde jeg bedt legen om å ta vekk den delen som opplyser at du skal i terapi.

Skrevet (endret)
Hi.

Har vært hos legen min og fått en sykemelding for 2 dager i neste uke jeg skal på jobb. Jeg spurte om det stå diagnosen på meldingen til arbeidsgiver og han sa nei, så jeg stolte på ham. Det er første sykemeldingen min og hadde ikke tid å lese hele saken da heller. Men leste det hjemme og oppdaget at grunnen stå oppført under punkt 5 (veiledning til arbeidsgiver/arbeidstaker). Som om det er en ting arbeidsgiveren er nød å vite.

Jeg lurer på om han bare gjorde en feil fordi han hadde så dårlig tid (hadde jo ingen time egentlig) eller om det er virkelig riktig at arbeidsgiveren min må vite kor jeg skal disse to dager??? (Det som stå er "gå i terapi", så det er vel ikke vanskelig å skjønne ka det dreier seg om da). Og siden det er flere på jobben min som få lese dette skjema grue jeg meg litt å levere den nå.

Jeg har egentlig mest lust å dra til legen igjen på mandag og be dem å endre dette, men tenkte å få noen andre meninger først.

Tusen takk for hjelpen. Conny

På ditt eksempler av sykemeldingen står det grunn, på det eksemplaret du eventuelt sender til NAV, står det grunn, på den til arbeidsgiver skal det IKKE stå grunn. Sikker på at du ikke bare blander arkene da? Er jo gjerne gul, grønn, rosa eller hva det er...står hvem som skal til arbeidsgiver..Ta bare kontakt med legen om han har skrevet det på til den som skal til arb.giver. Arb.giver har overhodet ikke noe med det og praksis er at det ikke står noe om dette på sykemeldingen.

Endret av kristian82
Skrevet

Det er ikke forskjellige farger på sykemeldingene lenger. Den nye type sykemelding kom for ett år siden.

Jeg måtte sjekke min egen sykemelding som jeg fikk tidligere i år. Det står diagnose på A delen som legen sender til NAV, B delen man beholder selv står det diagnose. Det står ingen diagnose på C delen som skal inn til arbeidsgiver og det står ikke på D delen som du skal sende til NAV :)

Skrevet

Ja, har lest alle deler riktig. Og det som er forskjellen mellom delene er punkt 2.1 som er diagnosen - den er svart på delen til arbeidsgiveren. Men det som stå hos meg stå jo under punkt 5 (som er vel tenkt for tips hvordan jobben kan tilrette leges til pasienten) Og så stå det på vedleggsiden en gang til:

"Veiledning til arbeidsgiver/arbeidstaker: Går i terapi" På en egen ark!

Så jeg er nå helt overbevist at dette må være en feil, så skal gå til legen i morgen tidlig og be han skrive ut en ny. Tusen takk for alle svarene, hjelper meg litt å ikke føle meg helt sprø når jeg skal dit en gang til. Takk =)

Skrevet

Siden jeg synes der er litt viktig med tilbakemeldinger...jeg har fått meg (etter 2,5 timers venting) ny sykemelding. Og kollegaen til han som skrev den første mente òg at dette vær ganske dumt å skrive på. Men det er sånn når de ikke har nok tid til folk. Kommer nok til å venne meg til å sjekke selv neste gang.

Takk for hjelpen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...