Gjest Jamila Skrevet 29. juli 2003 #1 Skrevet 29. juli 2003 Vi lurer veldig på om vi skal dra til India i løpet av vinteren. Før vi bestiller billetter og skaffer visum: har noen av KG-jentene vært der og kan komme med noen erfaringer, tips eller råd? Hvor bør vi dra? Når bør vi dra? (vurderer desember pga varmen) Severdigheter (har lyst til å reise til Agra, Goa og Calcutta)? Reisemåte i India (tog eller leie bil med sjåfør) Håper noen her har vært der og kan dele tips og erfaringer! Jamilaklem
Gjest Poirot Skrevet 29. juli 2003 #2 Skrevet 29. juli 2003 Jeg har vært i sør, og opp til Mumbay. Vi reiste med tog og synes det var greit (hvis man ikke har stor krav til komfort...) Har egne damevogner om man ønsker, men de kan være vanskelige å få plass på. Goa er superturistifisert, men vil man på stranda, så vil man... Kan anbefale staten Kerala på det varmeste, utrolig frodig, snille mennesker som er best utdannet i hele India (kommunistisk styre har skole til alle). Der er det også badestrender. Et annet NYDELIG område er Ooty, i fjellene i sør. Kan gå turer med guide, og komme litt unna kjas og mas. Bangalore er moderne, Hydrabad er muslimsk og med lite turister. Tips: kjøp dere punjabier (kjortel med bukse og skjal), man slipper innpåslitne menn, og får lettere respekt fordi folk synes du ser representabel og pen ut. Så folk i singlet som ble oversett i banker pga mannen i luken visste ikke hvor han skulle se på dem når de viste så mye hud. Shorts og singlet egner seg få andre steder enn på stranda og kanskje i noen større byer, vær obs på det. Folk kan lett tro man er billig enn man er... Mange steder er ikke kvinner ute etter det er mørkt, ergo kan det være mye menn , deriblant en del fulle og innpåslitne. Jeg hadde en fantastisk Indiatur (januar, februar)
Klips Skrevet 29. juli 2003 #3 Skrevet 29. juli 2003 MISUNNER DEG! Jeg var i Varanasi, Agra, Pushkar, Udaipur, Mumbai og Goa våren '94. (Mimre ) Goa i høysesongen vet jeg ikke noe om, men utenfor høysesongen er det et litt latterlig sted, da det bare er innbarka hippier der. Og da mener jeg innbarka. Men det er et herlig sted å kjøre moped el.l. langs palmestrender osv. Sikkert mye festing. Artig med marked på stranden. Masse fiskerestauranter. Agra er en herlig by, selv bodde jeg rett i nærheten av hovedinngangen til Taj Mahal, her er det koselige gater å rusle i. Alle hoteller og restauranter har takterrasser, og vi fikk lov til å overnatte under åpen himmel både på hotellet og på stamrestauranten, er beliggenheten heldig er det bare å strekke hals neste morgen og se Taj Mahal i soloppgang... Dro også til spøkelsesbyen Fatepur Sikri (husker ikke skrivemåte), et deilig sted å rusle rundt dersom man har god tid på reisen sin. Vil anbefale de andre byene jeg var i også, Mumbay er dyrt i forhold til de mindre byene selvfølgelig, og har mye slum, men er også mye mer internasjonal, litt moro. I Udaipur ble Bond filmen Octopussy laget, veldig koselig by. Pushkar ligger romantisk til rundt en innsjø i ørkenen, men er ikke noe sted å dra alene da den er full av hippier som er så kule at de har nok med seg selv. Og Varanasi er herlig, den mest indiske (dvs. bråkete og full av folk og kuer) av byene jeg var i, ved Ganges ligger den og er full av severdigheter. Reiste med tog for det meste, noen ganger med buss, men tog er å anbefale for da slipper du indisk popmusikk hele veien (kan bli mye i 16 timer). Men nå er det snart 10 år siden jeg var der, så kan ikke garantere at alle opplysningene stemmer. Lykke til!
Gjest lizia Skrevet 31. juli 2003 #4 Skrevet 31. juli 2003 For all del; reis IKKE til India. Har reist mye i forskjellige deler av verden, og India er mitt absolutte hat-land. Forferdelige, vannvittig frekke mennesker og enda flere forferdelige steder. Vi var riktignok bare i nord, har hørt noen si det er litt bedre i sør, men jeg har i alle fall ikke tenkt meg dit for å sjekke!
Gjest Poirot Skrevet 31. juli 2003 #5 Skrevet 31. juli 2003 Har hørt også andre si dette. Jeg opplevde ikke noe slikt i det hele tatt (var som sagt i sør), og vil definitivt tilbake! Kan være lurt å prøve å besøke landsbyer og andre småsteder utenfor de store byene, er roligere der og lettere å komme inn på folk. Vet om en skole i en frodig landsby i sør der man kan jobbe som frivillig eller bare bo for noen dager. I området der var det så utrolig mye interesserte folk, og bare det å tusle rundt i jungelen og hilse på så amnge nyskjerrige barn og kvinner var stoooort. Kan sende deg navnet på PM hvis du er interessert.
Gjest Pudding Skrevet 1. august 2003 #6 Skrevet 1. august 2003 Jeg har selv vært i Udaipur, Jaipur, Jodpur, Pushkar, Delhi, Agra, Varanasi og et par småsteder rundt omkring. Hvis du drar til India anbefaler jeg deg å kjøpe LonelyPlanet-reisehåndbok. Vi sammenliknet flere på vår reise, og den var absolutt best!! Vi reiste med tog og bil. På toget valgte vi vanlig sleeping class (både for indere/turister, menn/kvinner). Hvis dere reiser med tog, så bestill sengeplass øverst! Husk å låse fast bagasjen i sengestolpene eller ligg oppå bagasjen når du sover. Hvis du bruker indiske klær, kan du legge sjalet over deg som dyne. Det er ikke noe fare for å bli for kaldt, men da slipper du frekke indere som glaner eller tar på deg... Hver kupè har 8 senger. Jeg synes det er greitt når det er så mange rundt deg. Hvis det skjer noe, så er du ikke alene. I Rajastan hadde vi bil og sjåfør. Det var ikke så dyrt som det høres ut, og veldig behagelig måte å reise på. Sjåføren vet hva man burde se i hver by og vet hvilke mennsker man kan stole på (når det gjelder butikker, hoteller, restauranter osv). Det var veldig avslappende etter mange netter på tog (og salmonellaforgiftning...). Jeg ville ikke dratt til Pushkar og Agra. Pushkar er en veldig liten by med utrolig mange templer. Det er mye interessant å se, men menneskene der er helt forferdelige, og utnytter turistene til de grader. Dit ville jeg ikke dratt en gang til! Agra er også en typisk turistby, og også full av indere som prøver å lure deg. Man må passe på hele tiden! Taj mahal er dessuten veldig dyrt. Det koster for turister 750 rupier å komme inn. Indere betaler 50 tror jeg... Ellers er det den byen hvor man får mest matforgiftning. Synes ikke det var noen hyggelig by, men vi var der bare i to dager, og kanskje jeg fikk et dårlig inntrykk. Udaipur, Jodpur og Jaipur var nydelige byer! Der finnes det så mange utrolige ting å se, og menneskene der var helt motsatt av det vi opplevde andre steder. Det kan jeg bare anbefale!!! Udaipur var den fineste byen vi var i. Det fins mye negativt og positivt med India. Les i reisehåndbøker før dere drar dit. Det er ganske mye å venne seg til, men landet har også mye fint å by på. Jeg kan iallefall love dere at det blir en spennende reise! Husk forresten å ta med reiseapotek. Det fikk vi dessverre mye bruk for... Hvis du har noen spørsmål, så kan du jo sende meg en pm. Klem fra Pudding
Klips Skrevet 1. august 2003 #7 Skrevet 1. august 2003 For all del; reis IKKE til India. Har reist mye i forskjellige deler av verden, og India er mitt absolutte hat-land. Forferdelige, vannvittig frekke mennesker og enda flere forferdelige steder. Vi var riktignok bare i nord, har hørt noen si det er litt bedre i sør, men jeg har i alle fall ikke tenkt meg dit for å sjekke! Neineineineinei. India er heeeerlig! (Og jeg var i nord). (Kina derimot )
Klips Skrevet 1. august 2003 #8 Skrevet 1. august 2003 Og så elsket jeg Agra også. Men kanskje fordi jeg traff en franskmann som liknet Jim Morrison og ga herlige hodebunnsmassasjer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå