Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Flere kommuner tar i disse dager stilling til om de vil være med på prøveordningen som gir 16 og 17-åringer stemmerett ved kommunevalget i 2011. Barneombud, Reidar Hjermann, mener det er viktig at ungdommer får anledning til å gi sin første stemme før de flytter hjemmefra. - At 16 og 17-åringer ikke kan kjøpe øl er ikke et godt nok argument til at de ikke skal få stemme ved lokalvalg, sier Hjermann. http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6658684
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Vel, det finnes mange reflekterte 16-17 åringer som faktisk er modne til å stemme. Mange synes nok det er surt å vente til de er myndig til å kunne påvirke ved valg. Men på den andre siden er det utrolig mange umodne 16-17 åringer som er lettpåvirkelig av andres meninger og skitne lokketriks som billig alkohol/tobakk/drivstoff, og stemmer i vei på de partiene som lover det, uten at de tenker på de langsiktige konsekvensene. Sistnevnet gruppe utgjør vel flertallet, med unntak av de som ikke bryr seg en støyt om politikk, og kanskje her lar mange seg påvirke til å stemme "for moro skyld". På grunn av at mange ungdommer stemmer på det som ganger dem der og da, eller legger seg under for "gruppepress" mht til valg på stemmeseddet, mener jeg at alle får vente til de er myndig til å stemme. Men vi får jo se resultatene når lokalvalgene med prøveordningen har tatt sted. Kanskje blir vi positivt overrasket? Mange ungdommer bryr seg ikke om politikk fordi de ikke kan stemme ved valg, men har de muligheten blir de kanskje interessert i å sette seg inn i diverse saker. Og vi vet at vi kan trenge å rekruttere nye, smarte og reflekterte folk i alle aldersgrupper til politikken... Heldigvis får ingen ungdommer stemmerett til Stortingsvalg da.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Jeg synes det er feil at de skal kunne stemme uten å være valgbare. Og jeg synes det er feil at de med stemmerett ikke skal kunne stemme ved alle valg. Det var to av grunnene til at jeg stemte mot forsøksordningen.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Stemmeretten burde tvert i mot begrenses til det året man fyller 21. Hva så om det er surt å måtte vente? Som 16-åring syns jeg det var surt å måtte stå opp om morran for å gå på skolen... hva så?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Stemmeretten burde tvert i mot begrenses til det året man fyller 21. Hva så om det er surt å måtte vente? Som 16-åring syns jeg det var surt å måtte stå opp om morran for å gå på skolen... hva så? Jeg synes også at stemmeretten burde heves. Man burde ha hatt muligheten til å ha etablert seg utenfor foreldrenes "grep" først (jada, vet mange på 21 bor hjemme enda da).
Sheenaca Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Jeg synes ikke 16-åringer bør få stemmerett. Som andre sier, det er klart det finnes modne og reflekterte 16-åringer som klarer å stemme på riktig grunnlag, men de fleste velger nok det partiet som lover å senke priser og aldersgrenser på alkohol, tobakk, kjøreopplæring og lignende. Fra jeg var femten til jeg var atten drev vi med skolevalg. De lokale politikerne holdt foredrag/debatter med hele skolen som tilhørere, og vi elever skulle følge med og "stemme" etterpå. Uten unntak kranglet politikerne om hvem som klarte å love billigst mulig alkohol, og uten unntak vant partiet som ropte høyest om det. Jeg syntes hele tiden hele greia var meningsløs. I samfunnsfagene ble vi til stadighet oppfordret til å stemme, og da jeg lurte på hvordan i alle dager det kunne være positivt at vi stemte når vi ikke fulgte med nok til å ane hvilke partier som mente hva, var det ingen som hadde noe svar. Men stemme, det mente de vi skulle gjøre uansett. Ja, jeg synes det ville vært fint hvis flere stemte, men da synes jeg også de burde sette seg inn i hva de forskjellige partiene står for, og tenke litt langsiktig.
The Kitten Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 I'm against it. A lot of 16-year-olds would vote the way their friends vote, instead of finding out what the political parties stand for.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 I'm against it. A lot of 16-year-olds would vote the way their friends vote, instead of finding out what the political parties stand for. Hvorfor skriver du på engelsk ? Uansett jeg er i mot det 16 åringer burde ikke få stemme. Faktisk så synes jeg nesten den burde gå opp til 21 år
The Kitten Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 Hvorfor skriver du på engelsk ? Uansett jeg er i mot det 16 åringer burde ikke få stemme. Faktisk så synes jeg nesten den burde gå opp til 21 år I have no reason at all for writing in English. I just felt like it.
robotkalle Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 Hvor moden må en være, rent kvantitativt, for å ha en formell medbestemmelsesrett i samfunnet du bor i? Hva med utviklingshemmede? Hva med psykopater? Hva med depressive? Hva med demente? Hva med mennesker som går på trygd? Ja til stemmerett for alle, også 5 åringer. Eller ja til at mennesker som The Kitten får ørlite mer hjerne.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 I have no reason at all for writing in English. I just felt like it. Bon pour vous
Ethereal Skrevet 21. juni 2009 #15 Skrevet 21. juni 2009 Det finnes mange ungdommer som er reflekterte og sikkert kunne bidratt stort til samfunnet, og som fortjener muligheten til å ha en stemme ved valg. Og det finnes ungdommer som overhodet ikke interesserer seg i politikk og bare vil stemme på det partiet som er for mildere sjenketider og døgnåpent alkoholsalg. Jeg tror uansett at ungdommer ikke har noe vondt å vente to år, fra de er 16 til de er 18 for å stemme. Så nei, jeg syns ikke 16-åringer burde ha stemmerett.
robotkalle Skrevet 21. juni 2009 #16 Skrevet 21. juni 2009 Det finnes mange ungdommer som er reflekterte og sikkert kunne bidratt stort til samfunnet, og som fortjener muligheten til å ha en stemme ved valg. Og det finnes ungdommer som overhodet ikke interesserer seg i politikk og bare vil stemme på det partiet som er for mildere sjenketider og døgnåpent alkoholsalg. Jeg tror uansett at ungdommer ikke har noe vondt å vente to år, fra de er 16 til de er 18 for å stemme. Så nei, jeg syns ikke 16-åringer burde ha stemmerett. Jeg syns det er utrolig hvor lite foreldre vet om hverdagen til unga sine, og hva unga blir konfrontert med på skolen. Skolepolitikk og det som har betydning for barns hverdag får ikke høy prioritet under valgkamper, fordi det ikke er høy bevissthet rundt slike saker ettersom det ikke er foreldrene som går på skole selv. Skal interessene til barn ivaretas bedre, må de bli en større politisk maktfaktor. At barn fra 7-18 ikke får stemme, er et maktovergrep, rett og slett. Ja, de har ikke peiling, men det har ikke jeg heller, og kanskje heller ikke du? Hva kan du om sosialøkonomi? Hva fikk du i historie på skolen? Hva kan du om spillteori, om statsvitenskap, om statsbudsjettet?
Ethereal Skrevet 22. juni 2009 #17 Skrevet 22. juni 2009 (endret) Jeg syns det er utrolig hvor lite foreldre vet om hverdagen til unga sine, og hva unga blir konfrontert med på skolen. Skolepolitikk og det som har betydning for barns hverdag får ikke høy prioritet under valgkamper, fordi det ikke er høy bevissthet rundt slike saker ettersom det ikke er foreldrene som går på skole selv. Skal interessene til barn ivaretas bedre, må de bli en større politisk maktfaktor. At barn fra 7-18 ikke får stemme, er et maktovergrep, rett og slett. Ja, de har ikke peiling, men det har ikke jeg heller, og kanskje heller ikke du? Hva kan du om sosialøkonomi? Hva fikk du i historie på skolen? Hva kan du om spillteori, om statsvitenskap, om statsbudsjettet? Haha. Unnskyld meg. Jeg må le. Jeg er 18 år jeg, og jeg har absolutt ingen barn. Hvis jeg hadde hatt det, hadde de ikke vært i skolepliktig alder riktig ennå I historie har jeg så langt 5, men jeg har ett år igjen med faget, og har ikke fått standpunktkarakter for det ennå. Spillteori, statsvitenskap og statsbudsjett har jeg hatt veldig lite om også. Jeg går språklinja på videregående skole, og har bare hatt et år med samfunnsfag på vgs. Og dette er første året jeg kan stemme. Så nei, jeg vet ikke så mye om det du har skrevet noe om. Men jeg er ung, jeg skal bruke stemmeretten min, og jeg vet sånn ca. hvordan folk på min alder tikker og går. Endret 22. juni 2009 av Ethereal
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 22. juni 2009 #18 Skrevet 22. juni 2009 Jeg syns det er utrolig hvor lite foreldre vet om hverdagen til unga sine, og hva unga blir konfrontert med på skolen. Skolepolitikk og det som har betydning for barns hverdag får ikke høy prioritet under valgkamper, fordi det ikke er høy bevissthet rundt slike saker ettersom det ikke er foreldrene som går på skole selv. Skal interessene til barn ivaretas bedre, må de bli en større politisk maktfaktor. At barn fra 7-18 ikke får stemme, er et maktovergrep, rett og slett. Ja, de har ikke peiling, men det har ikke jeg heller, og kanskje heller ikke du? Hva kan du om sosialøkonomi? Hva fikk du i historie på skolen? Hva kan du om spillteori, om statsvitenskap, om statsbudsjettet? Jeg hadde 5 i sosialøkonomi, 6 i historie, spillteori kan jeg ingenting om, men kan litt om statsvitenskap og hadde 5 i "idéhistorie", og har fulgt ivrig med på statsbudsjettet de siste 25 årene... To barn har jeg også, begge i "stemmerettslig alder" dersom forslaget hadde blitt vedtatt i kommunen her (noe det ikke ble), og det er jeg veldig glad for. Når jeg ser på barna mine, og deres venner, er de færreste av dem reflekterte nok til å se de langsiktige konsekvensene av et valg... Det er vanskelig nok for oss voksne å se de langsiktige konsekvensene, og enda verre for mennesker uten livserfaring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå