Jenta24 Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Noen ganger føler jeg at noen er etter meg når jeg er hjemme, og det har vært mye av det i det siste, og sist var det akkurat som noen fly over hodet mitt og slettet alt jeg hadde av tanker i hode. Kan det komme av at jeg stresser så mye og ikke klarer å slappe av,fordi jeg er så gira på jobbinga? Håper på svar ganske raskt,når jeg syns dette er ubehagelig og jeg begynner å bli redd.
kristian82 Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Noen ganger føler jeg at noen er etter meg når jeg er hjemme, og det har vært mye av det i det siste, og sist var det akkurat som noen fly over hodet mitt og slettet alt jeg hadde av tanker i hode. Kan det komme av at jeg stresser så mye og ikke klarer å slappe av,fordi jeg er så gira på jobbinga? Håper på svar ganske raskt,når jeg syns dette er ubehagelig og jeg begynner å bli redd. Hmm, om du ikke bare tuller, så hørtes jo dette alvorlig ut da. Absolutt ikke en vanlig reaksjon på stress på jobben! Hadde kontaktet fastlegen min og fått en henvisning til Psykolog for en prat.
Jenta24 Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2009 Hmm, om du ikke bare tuller, så hørtes jo dette alvorlig ut da. Absolutt ikke en vanlig reaksjon på stress på jobben! Hadde kontaktet fastlegen min og fått en henvisning til Psykolog for en prat. Jeg snakka med ei venninne i går, hun er helsesekretær, hun sa det at er du veldig sliten,ikke klarer å slappe av,er urolig inni deg pågrunn av du har stresset for mye så kan tankene noen gang spille deg et puss. Men jeg skal snakke med fastlegen min og be han sende en rekvisisjon til en psykolog. Men det er sikkert vanskelig nå i disse ferietider. Jeg sliter jo med angst og depresjon kan det ha noe med det å gjøre?Jeg har fått bekreftet at jeg har bipolar lidelse og med en liten ADHD sammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Jeg tror en kan få slike reaksjoner pga angst og stress ja. Særlig hvis du samtidig sover for lite/dårlig og ikke greier å slappe av. Ta det alvorlig, snakk med legen og be om henvisning til psykolog. Legen kan også vurdere hvor høy prioritering du kan få basert på beskrivelsen av plagene, det finnes jo noen tilbud som ikke har så lang venteliste. Dessuten går det an å få noen flere samtaler med fastlegen også, det hender de har litt greie på stressmestring f eks. Hvis jeg kan komme med et tips til deg så lenge: Lær deg avspenningsteknikker! Det finnes masse på nettet, guidede meditasjoner eller veiledninger, pusteteknikker, cd-er med beroligende musikk osv, skal være mulig å finne NOE som appellerer til din egen smak og situasjon Hør f eks på noen av disse , eller finn noen som er enda mer rettet mot avslapping i forbindelse med søvn og sånt. Da jeg hadde en voldsom stressreaksjon for et halvt år siden var det slike ting som hjalp mest. Psykolog er også bra, men jeg føler at det er lett å jobbe mer i overflaten, med forebygging i form av å strukturerer hverdagene og sånt. Det er heller ikke noen stor jobb å sette av 15 minutter til avspenning og pusting, du trenger ikke skjønne eller forklare dine egne forvirrende tanker engang, det har effekt likevel
kristian82 Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Jeg snakka med ei venninne i går, hun er helsesekretær, hun sa det at er du veldig sliten,ikke klarer å slappe av,er urolig inni deg pågrunn av du har stresset for mye så kan tankene noen gang spille deg et puss. Men jeg skal snakke med fastlegen min og be han sende en rekvisisjon til en psykolog. Men det er sikkert vanskelig nå i disse ferietider. Jeg sliter jo med angst og depresjon kan det ha noe med det å gjøre?Jeg har fått bekreftet at jeg har bipolar lidelse og med en liten ADHD sammenheng. Ja, klart at kroppen og psyken blir jo dårligere av mye stress etc, men er ikke vanlig å reagere i retning av at man blir paranoid/forfølgelsestanker osv..Hmm, kan nok ha med angst og depresjon å gjøre ja, den angsten kan jo virke på en del måter..Men du har vel en psykolog du går til siden du har de diagnosene? At du kan kontakte han/henne for å ta en prat. Syns du i alle fall bør forsøke å slappe mest mulig av og ikke stresse så mye - det kan nok forsterke det da. Ikke at det trenger å være det, for all del, men det jeg ble litt bekymret over er det du sa om forfølgelse hjemme, sletting av tanker utenfra osv, det er noe som egentlig ikke matcher med angst-depresjon, høres mer ut som mer paranoide episoder...Men om dette kun var små episoder som forsvinner kan det jo ha sammenheng med angst osv, eller bare rett og slett en dårlig dag man er i ulaget og utrygg. Mener bare at jeg tror det er fint å prate med en fagperson om dette fort som mulig, før du eventuelert blir mer sliten og enda værre i form. Lykke til i alle fall
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Tror du har rett i det du sier, Kristian82, samtidig kan feks stressreaksjoner føre til psykotiske/grensepsykotiske episoder uten at man "er" paranoid eller psykotisk. Det å miste hukommelsen eller føle at tanker er slettet er også noe som kan skje ved angst og stress, selv om jeg er enig med deg. Såvidt jeg forstår det da, jeg er ikke faglig kompetent til å mene så veldig mye om det... Uansett er dette noe en bør kontakte lege om, ikke slite med alene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå